Recension: Saint Seiya: Soldiers' Soul

Robert har provat animesmisk...

Unken story och medelmåttigt gameplay. Ännu ett i mängden av spel få ens kommer märka av. Åh, titta en ekorre!

Det finns en anledning till att man delar in den japanska marknaden och resten av marknaden. Japaner har en viss tendens att både bryta normer och skruva upp galenskaperna till en helt annan nivå än vad vi i väst är vana vid. För det mesta blir det pannkaka av det hela, men ibland händer det att allt prickar rätt så att galenskap förvandlas till något av den bästa kulturen spelbranschen spottar ur sig. Seint Seya är dock bara medelmåttigt.

FIGHT

Saint Seiya: Soldiers´ Soul är baserat på en framgångsrik manga som handlar om samma sak som i spelet: helgon som slåss mot varandra och ondska. Till sin hjälp har de sina gudomliga krafter som kommer från något som kallas cosmo. För enkelhetens skull kan vi kalla det "the Force". Störst cosmo är helt enkelt den med störst bultande muskler.

Jag vet inte hur bra historien är i själva mangan, men i fightingspel så finns det verkligen få exempel på spel som har en bra berättad story. Saint Seiya försöker verkligen, men i slutänden så kommer den hela tiden i vägen för progressionen i story-läget och får mig att gäspa högt. Efter fyra matcher som jag totalt demolerat mitt motstånd i så börjar det bli fruktansvärt tråkigt att se sin karaktär få råpisk i mellansekvenserna (som faktiskt även dyker upp mellan varje KO). För att inte tala om ifall du förlorar en match. Åh vad jag lider med de som kommer dö ofta. Man blir då genast skickat till en monolog som du är tvungen att lyssna på innan du får börja hamra på knappar för att få en ny chans. Hela spelet känns ofta utdraget och tempoförstörande.

stor cosmopenis

Själva fightingmekaniken i spelet är dock helt okej. Det finns gott om möjligheter för strategiska val och även om spelet till en början verkar ha hackigt och långsamt tempo så kan skenet bedra. Striderna i bland annat multiplayer är allt annat än långsamma och det fullkomligt blixtrar till innan jag faller till marken (ja, jag förlorar nästan jämt). Jag fick spela några matcher mot min grabb för att inte bli helt apatisk.

Spelet har sina ljuspunkter och är som roligast med vänner i soffan. Lite buttonmashing har man bara dött av i spel sägs det, men vägen till att låsa upp saker för att kunna spela allt med vänner är lång. Allt måste först låsas upp för att sedan köpas med spelets valuta. Det går dock att se på två sätt: för det första så finns det väldigt mycket att göra, och för det andra så kunde utvecklaren Dimps ha löst det på ett mycket bättre sätt. Att komma igång och spela med alla sina karaktärer är en viktig del i ett fightingspel och upplåsningsbara saker brukar för det mesta bestå av extragrejer.

Finish him
Tyvärr inga ryggrader som slits ut här, men fina animationer ändå.

Visuellt är det inte heller en höjdare. Det finns fina effekter för attacker, men ofta är grafiken lågupplöst och miljöerna man slåss i känns både oinspirerande och tråkigt designade. Många som gillade mangan kommer definitivt att fröjdas över att man försöker efterlikna den tecknade stilen in i minsta detalj. Det är bara att Saint Seiya: Soldiers' Soul inte använder sig av kraftpaketet som en PS4 kan erbjuda. Det är inte ens i närheten.

Seint Seya blir dock inte mer än så utan får nöja sig med att vara medelmåttig i en djungel av briljanta fightingspel.