Förtitt: Tales of Zestiria

Andréas har tittat närmare på Bandai Namcos kommande rollspelsäventyr.

Vid sidan av Final Fantasy och Dragon Quest så är Tales utan tvekan en av de största japanska rollspelsserierna. Med sin unika stil och animeinspirerade ton är dess framgång, både innanför och utanför Japan, välförtjänt. Den senaste installationen - Tales of Zestiria - följer i samma spår och är kort sagt mer av allt.

Tales of Zestiria släpptes redan i början av året i Japan. Plattformarna är, som i fallet med många andra japanska rollspel, Sonys konsoler men spelet finns även till PC. Versionen jag fick leka med när jag tidigare i veckan besökte Stockholm är Playstation 4-diton som i sig är en ren portning av PS3-förlagan.

1

Spelet handlar om Sorey - en människopojke som är uppväxt i en by befolkad av själafolket Seraph. Han spenderar dagarna tillsammans med sin barndomsvän Mikleo utforskandes gamla ruiner. En dag hittar de båda pojkarna människoflickan Alisha och snabbt vänds deras världsbild upp och ner. Byn Sorey och Mikleo bor i attackeras nämligen av en rävdemon som är ute efter människoblod och mitt i allt startar ett äventyr fullt av politiska intriger, monster och magi.

Till skillnad från många andra japanska rollspel är Tales of Zestiria ett actionrollspel i en öppen värld. Detta innebär att Bandai Namco Studios plockat bort allt som heter random battles och turbaserade strider, och låter istället allt ske i realtid. Systemet fungerar fläckfritt och påminner mycket om det som fanns i Tales of Xillia / 2. Personligen älskar jag systemet; att kunna röra sig fritt och därmed få en mer action-betonad känsla i striderna är en frisk fläkt i jämförelse med turbaserade rollspel.

2

Och Tales of Zestiria är gigantiskt. I jämförelse med Xillia är världarna både större och snyggare. Allt känns fem gånger så stort, minst, och förflyttningen över områdena i den öppna världen sker sömlöst. Xillia, exempelvis, led av en del laddningsskärmar vilka lyser i sin frånvaro större delen av Zestiria-demot. Dessutom finns det en hel del sidouppdrag att göra för den som inte tycker att den mastiga huvudstoryn är tillräckligt.

Grafiskt är Zestiria desto blygsammare. Trots de öppna miljöerna och de imponerade världarna känns spelet stundtals, precis som många andra japanska rollspel, relativt förlegat. Världen känns mångt och mycket platt och jag saknar den detaljrikedom som min Playstation 4 skämt bort mig med . Okej för att spelet i grunden är en portning från Playstation 3, men japanska utvecklare måste verkligen ta sig samman och jobba ikapp för att fortsätta vara relevanta.

3

På plussidan är att Tales of Zestiria verkligen känns som ett Tales-spel. För oss som läst vår beskärda del anime (vilket är Tales de facto största styrka) och plockat igenom timmar av anime finns det hur mycket som helst att hämta. Karaktärernas personligheter, de överdramatisera scenerna och den överdrivna kläddesignen är bara några axplock värda att nämna. Och precis som i föregångarna varvas gameplay med filmklipp från vad som skulle kunna vara en animeserie.

Tales of Zestiria känns kort och gott som ett säkert kort och en titel fans av serien lär uppskatta. Hur den fullständiga produkten är kommer vi att skriva längre fram då vår recension publiceras.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Andréas Göransson

Andréas Göransson

Chefredaktör

Från de skånska myllorna i söder kommer Eurogamers chefredaktör. Uppväxt med en Gameboy i sina svettiga labbar var Andréas länge Nintendo-frälst. Detta kom att ändras under mitten av 90-talet då Sony släppte sin gråa förstfödda. Sedan dess spelar Andréas det mesta, även om Pokémon fortfarande ligger honom närmast om hjärtat.

Relaterat material

Tävling: Vinn stort Xbox One-paket

Eurogamer.se firar 1 år med stor Xbox One-tävling.

Recension: Shadow of the Beast

Vi har följt med i antihjälten Aarbrons jakt på hämnd i denna sidoscrollare. Var det värt all död?

Andra saker på sidan...

Kommentarer (0)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading