Även de mest inbitna Call of Duty-spelarna håller troligtvis med om att det är svårt att bli riktigt exhalterade för ett nytt spel i serien nu för tiden. De landar som de alltid gör på höstkanten, och eventuella förhandsbeställningar görs som om det låg i muskelminnet. Det är dags för att uppdatera sin Call of Duty-version helt enkelt, om ens det nu för tiden.

Inför kommande Call of Duty: Black Ops 3 är det därför ganska mycket som står på spel. Efter ett undermåligt Ghosts och ett godkänt men aningen intetsägande Advanced Warfare (utvecklade av Infinity Ward och Sledgehammer Games på en tre års-rotation) är Treyarchs uppföljare till det uppskattade Black Ops 2 en möjlighet att återinföra Call of Duty som den ultimata shootern.

Och det är en hel del som kommer vara annorlunda med årets Call of Duty. En av de tydligaste förändringarna: alla kampanjuppdrag är tillgängliga så fort du satt i skivan i din maskin. Något de fått inspiration till från ett lite oväntat håll.

- We'd like to take a very Netflix approach to it. Or as I'd like to call it: a book. You can read the last page directly if you want, sa Jason Blundell, chef över kampanjen på Treyarch, när Eurogamer träffade honom i Stockholm nyligen.

-You can play any missions from day one. You payed for it, you own it, you decide.

1
Mörka teman i nya Call of Duty: Black Ops 3.

Det är en uppdragsstruktur som hänger ihop med den andra stora nyheten för kampanjen - co op med fyra spelare. Uppdragskartorna har därför blivit större samtidigt som fiendens AI har blivit mer dynamisk. Svårigheten anpassas efter antalet spelare. Uppdragen i sig är designade för att kunna spela om och om igen, och där nya egenskaper och färdigheter som man låst upp förändrar sättet man spelar på.

En stor del av de här egenskaperna är knutna till vad Treyarch kallar för cyber cores och cyber rigs, ungefär 40 specialfärdigheter som påverkar hur du spelar. De kan bestå av allt ifrån att hacka flygande drönare till att skicka ut en svärm av små nanorobotar som distraherar fienden.

Är man inte intresserad av alla nymodigheter utan vill köra på en enklare spelstil närmare Modern Warfare 2 går det också enligt Jason Blundell.

- For Black ops 3 I've given you an out, so if you want to play old school Call of duty you don't have to do all these other stuff. You can simplify it down and play it in a very old school way. But the standard experience that I'm creating for players is something that goes to different places.

Hela kampanjen utgår ifrån bunkern, ett nav där spelare samlas innan uppdragen. Där kan man se sina utmärkelser, fixa med vapen, utrustning, utseende och olika perks. Här finns även din egen PDV (Personal Data Vault), med tusentals fiktiva nyhetsartiklar och informationstexter om världen du spelar i.

Det finns en bunker i varje del av spelets tre huvuddestinationer: Kairo, Singapore och Zürich. När alla spelare är redo att ge sig ut så väljer man fritt vilket uppdrag man vill göra. Även det allra sista uppdraget om man vill det. Men att direkt kunna spela det avslutande uppdraget är inget som oroar Jason Blundell, istället menar han att historien i sig kommer motivera spelare att spela igenom den i rätt ordning.

- We wrote a story that is very engaging and provocative at times. If you see the end you'll want to play it from the beginning to understand it.

2

Världen i Black Ops 3 består av en myriad av futuristiska termer som till exempel bio-augmentation, bipedal robots och neural interface. Framkomsten av anti-flygsystemet Directed Energy Air Defense Systems, eller DEADS, eliminerar flygvapen och lägger återigen fokus på soldaten på marken. Och genom att förbättra människans fysik (och psyke) med inopererad teknologi lyckas man skapa supersoldater.

Inte i sig en originell science fiction-idé, men Jason Blundell poängterar att detta är enbart bakgrund till vad som annars är en personlig historia med tydliga karaktärer. Dessutom med en eller flera oväntade vändningar.

- There's certain disturbing elements about the narrative we're telling. If you're a fan of Black Ops 1 we have a very familiar feel in Black Ops 3.

Av det jag själv såg under pressevenemanget är det en tematik som ligger närmare historien i Spec Ops: The Line än andra Call of Duty-spel. Utan att för den skull låtsas vara något annat än just ett Call of Duty-spel.

Om Call of Duty: Black Ops 3 består av kampanjen och multiplayer som två stora delar så är zombies den tredje. Vad som först började som ett roligt sidoprojekt hos Treyarch har nu växt till något mycket större, med eget utvecklarteam, egna resurser och högprofilerade röstskådespelare. Vilket om inte annat märks i den nyligen släppta trailern för "Shadow of Evil", som zombies-läget heter.

Jeff Goldblum, Heather Graham, Neal McDonough och Ron Perlman spelar fyra karaktärer med mörkt förflutet som ska klara sig i en 1940-tals inspirerad stad. Det är långt ifrån en liten rolig sidogrej utan är tänkt att vara något spelare ska vilja lägga en stor del av sin Call of Duty-upplevelse på.

Allt sammantaget verkar Call of Duty: Black Ops 3 kunna erbjuda ett imponerande paket av saker att göra när det väl släpps 6 november. Viktigt att poängtera här är att kampanjen inte kommer vara tillgängligt för Black Ops 3 på Xbox 360 och Playstation 3, utan enbart på nuvarande konsolgeneration. Ett beslut som enligt Jason Blundell inte var helt lätt att ta, men samtidigt nödvändig då det inte gick att återskapa kampanjen så som de hade tänkt det på de äldre spelmaskinerna.

- I wouldn't want to give players a sub standard experience. So although I think its a shame I'm fully behind it.

Så kan Call of Duty: Black Ops 3 vinna tillbaka de spelare som eventuellt tröttnade på spelserien efter Ghosts eller Advanced Warfare? Hur förnyar man ständigt en spelserie som ska komma ut år efter år?

- We very much compete with ourselves. And that mentality has always been the case. We've always been like "what did we do last, and what can we do now". With a three year development we can really do our best.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Niklas Alicki

Niklas Alicki

Skribent

Niklas återupptäckte sin barndomskärlek till spel när han fick uppdraget att recensera det första Assassin’s creed på Sveriges radio. Sedan dess kombinerar han intresset för AC-serien och story-drivna konsolspel med att vara förälder och redaktör. Numera Playstation-trogen med aldrig mer än två meter från sin Vita.