Recension: Tony Hawk´s Pro Skater 5

Activision försöker starta liv i en gammal klassiker

En avdankad serie som inte längre tillför något nytt och känns lika gammal som Tony Hawk själv. Gå ut och åk på riktigt istället!

Ibland känns det som om man kanske bara skulle låta en spelserie vara. Men när plånboken börjar tunnas ut och kändisskapet inte är var det en gång var så kanske man struntar i det. När Activision bestämde sig för att ge ut ett nytt Tony Hawk's Pro Skater så kändes det som när Sega gång på gång försökt sparka liv i Sonic. Ganska så meningslöst. I det här fallet så har man inte försökt lika många gånger. Om man räknar bort alla tidigare sidospår så kan vi väl fråga oss om det är femte gången gillt?

vinnarskalle
Vinnarskalle eller bara en kvarleva från Theme Hospital?

Den här gången var det Disruptive Games och Robomodo Games som ger sig an den klassiska serien, två företag som tidigare jobbat med serien på ett eller annat sätt. Tyvärr blev det ingen egentlig höjdare. Istället för att förnya serien så känns det som om den står still i tiden, till och med backat en aning. Även om spelet går att spela så ger det en bitter eftersmak i munnen.

Det första som riktigt retar gallfeber på mig i spelet är styrningen. Vad har de gjort med styrningen? Jag vet faktiskt inte. Styrningen fungerar helt enkelt inte som den ska och jag finner ofta att jag ligger på marken med ansiktet i asfalten utan att det egentligen är mitt fel. Att många moment även kräver precision gör hela spelupplevelsen frustrerande.

robocop
Dålig kontroll och hink på skallen. Robocop is not amused.

Spelet kantas även av repetition på flera sätt. För det första så krävs det att du gör olika utmaningar för att låsa upp fler kartor och fler möjligheter att spela. När du sedan låst upp fler kartor att spela så ska du göra samma utmaningar igen, fast på den kartan. Det enda som skiljer är några få saker. Jag tröttnade ganska så fort.

Skateboardspel är också något som bygger väldigt mycket på en kultur. Den här kulturen involverar musik, olika skatetyper och en viss typ av humor. Det är mycket som fattas här. Soundtracket känns uttömt, banorna är trånga och ger ingen frihet och det finns en oerhörd brist på kulturreferenser.

bygga

Spelet har en liten bonus. Det är inte helt dåligt. Det går att spela. Det finns en del saker att låsa upp och du kan även bygga egna skateparker (även om det är väldigt begränsat). Men i slutänden landar det ständigt på att det är ett ytterst medelmåttigt spel som använder sig av samma koncept som innan. Gå tillbaka och spela dina gamla Tony Hawk-spel. Då finns i alla fall nostalgin där för att hålla dig sällskap.