From Software har i och med sin Souls-succé blivit en sanslöst produktiv studio. Så sent som förra året kom Dark Souls 2 ut, i våras fick vi spinoffen Bloodborne och nästa år är alltså Dark Souls 3 tänkt att släppas. Hur tusan de hinner med att skapa den ena världen mer episk än den andra är nog för många ett stort frågetecken, men än så länge är det ju bara att tacka och ta emot. Risken att urvattna konceptet finns visserligen där men jag tror inte vi kommer få se något löpande band-tänk á la Assassins Creed.

Härom helgen fick jag några timmar med en så kallad stress test-version av From Softwares kommande alster Dark Souls 3. Jag antar att poängen med denna version är att testa spelets servrar - online-spelande är en stor del av Souls-seriens upplevelse - men för mig framstår denna version egentligen som ett regelrätt demo.

2
Vad vore ett Souls utan drakar som inte sprutar, utan spyr eld på allt och alla i dess närhet?

Det första jag tänker när jag startar igång det tidsbegränsade demot är "eh, det här är ju Bloodborne?". Dark Souls 3 är nämligen, bortsett från den estetiska settingen, otroligt likt From Softwares senaste mästerverk till ytan. Om det beror på att just dessa två spel är de första att utvecklas till nuvarande generation skall jag låta vara osagt, men att de är slående lika rent grafiskt är omöjligt att undgå.

En annan gemensam nämnare med Bloodborne är spelets uppskruvade hastighet som är klart snabbare än i de tidigare delarna av Dark Souls. Vid varje uppstart får jag välja mellan några olika klasser och här går jag naturligtvis på pumpen direkt. Jag känner mig nämligen inte alls bekväm med den klass jag först provar på. Att ha tunga långsamma vapen är, åtminstone i demot, inget som funkar något vidare då fienderna är mer irriterande än någonsin och dessutom tenderar att gadda ihop sig till mitt stora förtret. Efter att jag bytt till en klass med mycket snabbare vapen så börjar jag dock slutligen känna mig något sånär hemma.

Det mest tydliga nyheten rent stridsmässigt är attackerna som delvis blivit mer dynamiska. Tidigare fanns det en snabb attack och en som var något långsammare men istället mer kraftfull. I Dark Souls 3 har du en snabb attack som vanligt men den tunga attacken går att boosta genom att helt enkelt hålla inne slagknappen längre. Den starkaste attacken visar sig ta rejält med tid att få iväg och bör nog endast användas de stunder du verkligen känner att du har kontroll på situationen.

1
Demots boss är en riktigt otrevlig jävel som dessutom har ett tämligen oförutsägbart attackmönster.

Som många nog känner till har Dark Souls ett mycket uppskattat flerspelarläge som består av två olika varianter: du kan hoppa in i andras spel och antingen agera hjälte genom att hjälpa till att störta bossar och andra fiender, eller så kan du vara ett regelrätt ärkesvin och sabotera genom att jaga spelare i jakt på deras själar. Här verkar något hänt på det tekniska planet då jag i motsats till innan nu kastas in i andras spel som genom en fingerknäppning. Ett välkommet inslag då väntetiderna i From Softwares tidigare titlar kunde bli väl långa.

När demots boss väl fallit tycks det inte finnas mycket kvar att upptäcka vilket givetvis blir frustrerande för ett fan av serien som undertecknad. Annars är det mesta sig likt, vi har irriterande hundrar, drakar som kräks eld, olustiga skelett och lika episka som frustrerande bossar. Ja vad skall jag säga? Det mesta känns som sagt igen och Dark Souls 3 tycks bli ännu mera Dark Souls, denna gång i ett något smidigare utförande i en nästan lika snygg skrud som Bloodborne. Spelet känns riktigt bra och skall bli en fröjd att få avnjuta/genomlida under det nästkommande året.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Alex Pettersson

Alex Pettersson

Skribent

Alex är en allätare och lapar i sig det mesta inom spel. Dark Souls, Metroid och Uncharted får helt enkelt slåss med FIFA om uppmärksamheten i sladdljungeln under tv:n. Och eftersom han är så förbaskat gammal har han också minst 25 års erfarenhet av spelande.