Recension: Guild Wars 2: Heart of Thorns

Jättedrakar och små grodfigurer. Det finns något för alla smaker när Robert ger sig in i Maguumas djungel i Guild Wars 2 första expansion.

Jag kan helt enkelt inte släppa det. Hur kommer det sig att det finns oändligt med invånare när det varje dag dör varelser från alla raser i Tyria? De gudalika drakarna kommer en efter en och försöker utplåna och ta över och det finns inte en lugn stund. Som om det inte vore nog så kommer Scarlet Briar och rör om i grytan och förstör huvudstaden Lions Arch. Jo, det har hänt mycket i Guild Wars.

Nu när Guild Wars 2 får sin första expansion, Heart of Thorns, så finns det en ny drake vid namn Mordremoth som hotar världen från den djupa djungeln Maguuma. Det kan låta fantasilöst, men sanningen är att man förbättrat historieberättandet och dess kvalitet avsevärt. Inga nobelpris i litteratur än, men det känns som om de i alla fall försöker. Borta är de gamla dialogerna som var oerhört vackert målade till förmån för interaktivt berättande. Det blir mer fart och bättre uppbyggnad av relationer. Storyn är dock halvbra och vissa dialoger är dåligt insatta under perioder då du är alldeles för upptagen för att hinna uppfatta vad någon säger. Men farten tillför istället ett roligare gameplay och historieuppdragen är både välgenomtänkta i design på samma gång som de erbjuder genomtänkta pussel och bossar. Dessutom känns historieuppdragen mer belönande då de tidigare belöningarna från vanilla-spelet känts oerhört mesiga.

HoT 2

Arenanet har dock bjussat på en stor ny djungelvärld att utforska med stora events som sker konstant i varje hörn. Världen känns mer levande än någonsin och det finns mycket att upptäcka på varje karta. Nytt är bland annat att alla har en glidflygare att ta sig runt med. Stora gap mellan områden med kastvindar som för dig högre upp gör att du även utforskar kartorna på höjden istället för bara marknivå.

Eventen i sig är mer utformade för samarbete än innan och du klarar dig inte lätt på egen hand. Än så länge har det fungerat fläckfritt då det alltid finns tillräckligt med spelare som hjälpt. Dessutom har man tänkt på framtida problem med underbemannade områden genom att det är belönande att besöka samma område igen och att det behövs material från de olika områdena för att verkligen samla och göra allt.

Samlandet och valmöjligheter i spelet är dock numera gigantiskt. Jag vet allvarligt talat inte vart jag ska börja. Valmöjligheter är bra, men för mig som inte spelat på ett tag har det hänt alldeles för mycket. För de som är nya för spelet så tillkommer en smart genomgång medan man levlar upp sin nya karaktär. Vi introduceras för nya saker allt eftersom vi levlar och får tid att lära oss i lagom takt utan att det känns påträngande.

HoT 1

I Heart of Thorns har man inte valt att höja leveltaket, utan Arenanet fokuserar istället på det nya mastery-systemet. När du nått maxtaket på level 80 kan du då börja välja mellan flera specialinriktningar att träna, vilket ändrar sig beroende på var i världen du befinner dig. Är du i ursprungsvärlden fokuserar du på allmänna saker och bland annat mästarträning i din crafting. Är du i Maguuma så lär du dig nya färdigheter beroende på vilken del av djungeln du befinner dig i, vilket gör att man ofta blir tvungen att besöka samma plats fler gånger. Antingen lär du dig infödingars språk, att hoppa på speciella svampar för att nå speciella områden eller kanske att utnyttja djungelns växter på sätt som kan gynna dig. Det tillför inte speciellt mycket djup, men förlänger spelet avsevärt på samma gång som du för möjlighet att göra allt i spelet tillsammans med människor som gör samma sak som du.

De olika förmågorna är starkt eftertraktade då många av dem hjälper dig att ta dig runt i de olika miljöerna snabbare och effektivare. Jag skojar inte när jag säger att jag saknar möjligheten att rida på djur i det här spelet. Förvisso finns det ett teleportsystem för att ta sig snabbt mellan olika platser, men dessa är numera sparsamt utplacerade samtidigt som de för det mesta är långt ifrån där det verkligen händer saker av intresse. Det här systemet är ibland ett starkt irritationsmoment. Skulle du dö och ingen kan återuppliva dig av diverse anledningar så kanske du snällt får misslyckas med det du höll på med och återuppliva dig själv vid en teleporter långt ifrån din nuvarande position.

HoT 3
Ondskefulla grisar som behöver dödas för att göra svärdsmästare av en karl i kalsonger. Helt vanlig dag i Guild Wars 2: HoT.

Nytt är även den nya spelbara klassen Revenant som slåss med hjälp av kraften från döda hjältar som håller hus i vad som kallas för the Rift. Klassen har, precis som de andra, olika specialiseringar som gör att den fungerar i stort sett för vilken roll som helst. Helande magier, hög skada eller uthållighet finns alla där och kan kombineras på olika sätt för att anpassa hjälten till din spelstil. Revenant känns varken för kraftfull eller för svag, men erbjuder en spelstil som på djupet ändå skiljer sig från de andra. Den påminner väldigt mycket om krigarklasserna, men använder sig av mer tekniska möjligheter i strid.

Är du mer av en spelare som föredrar att spela mot andra spelare så finns så klart arenor och stora slagfält att ge sig in i. Arenan är fartfyllt och ger mindre små uppdrag att utföra och jag har ofta roligt, trots att jag inte är någon vidare duktig spelare eller har specialiserat min karaktär för PvP.

De stora slagfälten är desto mer långsammare. Det är smärtsamt långt mellan de olika striderna som utkämpas och det är mycket springande för att komma tillbaka till striden igen. Räkna även med att en liten grupp människor kommer att lurpassa bakom en sten eller två för ensamkommande spelare som du själv för att i nästa stund stå och hoppa på din döda kropp. Bättre och roligare blir det dock ifall du spelar ihop med fler eller springer med den stora klungan spelare som ofta hör ihop.

HoT 4

Det är även här som Guild Wars 2 alltid har haft sin charm och fortfarande har. Att spela ihop med andra spelare har aldrig varit så enkelt som det är i Guild Wars 2 och guildsystemet gör det hela mycket lättare. Här finns utmaningar att hämta tillsammans med din guild där ni både skräddarsyr och ger er in i utmaningar runt om i världen. Belöningarna är värdiga utmaningarna och allt eftersom så kommer även er Guild Hall att bli allt större och ståtligare. Arenanet har lagt ned oerhört mycket tid i att hitta gemenskap mellan spelare och man lyckas verkligen på den här punkten.