Recension: Steamworld Heist

Andréas har besökt en robotvärld, långt långt borta.

Det går knappast att anklaga göteborgsbaserade Image & Form för att vara fega. Efter succén med Steamworld Dig - spelet där du spelade en ångdriven robot som grävde efter ädelstenar och guld - var det lätt att tro att en regelrätt uppföljare stod på schemat.

Men Steamworld Heist, en titel som förvisso utspelar sig i samma universum med samma ångdrivna robotar, är ett spel i en helt annan genre med radikalt annorlunda gameplay. I rollen som Piper - en kvinnlig kaptensrobot - är mitt uppdrag att borda fiendeflottor, sno alla skatter och swag för att sedan sjappa och dra. Det är grundpremissen som är både rolig, fängslande, klurig och stundtals brutalt svår. Att sno skatter är nämligen ingen barnlek. På motståndarsidan finns en armé av bland annat onda "scrappers" vars mål är att göra livet så surt som möjligt för Piper.

1

Steamworld Heist är ett turbaserat strategiskt actionspel. Detta innebär att jag har ett antal steg till mitt förfogande under varje omgång. Jag kan antingen röra mig kortare sträckor med orange markering och då få möjligheten att skjuta, eller så kan jag förflytta mig längre blåa sträckor utan att kunna använda mitt vapen. Varje bana är uppdelade i delområden där de flesta befolkas av fiender. Det gäller att tänka efter under varje omgång: ett snedsteg kan leda till att jag tar onödigt mycket skada eller att jag i värsta tänkbara scenario helt enkelt dör.

Med andra ord är nyckeln till framgång att tänka noga och spela taktiskt. Ett snyggt tajmat skott kan studsa mot en vägg och pricka motståndare som jag vid ett rakt sikte aldrig hade nått, exempelvis, och en explosiv låda (som finns utspritt lite överallt på banorna) kan underlätta vägen till vinst. Det kan även bli motsatt effekt; om jag råkar befinna mig vid en explosiv låda finns risken att istället fienderna nyttjar den till sin favör.

Varje skeppsräd utspelas under en specifik bana. Samtliga banor är sammankopplade i en gigantisk hubbvärld som kulminerar i en fajt mot en betydligt kraftfullare fiende. Varje bana går att återbesöka och dina framsteg mäts i antalet stjärnor du lyckats låsa upp. Ju fler stjärnor du har, desto bättre rykte.

2

Som tur är så är Piper inte ensam under sina räder. Image & Form har tagit i från tårna och presenterar i Steamworld Heist ett rikt karaktärsgalleri med många minst sagt udda personligheter. Jag möter bland annat Gabriel - en liten robot med varm temperament - och Ivanski; en rysk tyngdlyftare. Detta är bara ett fåtal av alla du rekryterar, antingen med hjälp av ditt rykte eller vatten - Steamworlds hårdvaluta.

Och samtliga karaktärer har egenskaper som gör just dem unika. Gabriel blir som sagt lätt förbannad och skulle han bli det minsta skadad, ja då går helvetet lös. Piper å sin sida, som den stora ledare hon är, inspirerar sina fotsoldater genom att ställa sig vid sidan av dem. Inspirationen används bland annat för att hela.

Alla har också vapen, och får vapen, som passar just deras kroppsstorlek och styrka. Vissa klarar endast av att bära små och lätta skjutdon medan andra kan braska på med exempelvis bazooka. Samtliga gevär, pistoler och granatkastare låses upp antingen genom att sno dem under räder, eller genom att köpa dem i butiker som dyker upp under spelets gång. Detta i sig öppnar för frenetiskt samlande och uppgraderande, något undertecknad uppskattar.

3

En sak som jag verkligen älskar i Steamworld Heist är möjligheten att hitta nya hattar. Det finns en uppsjö av dem, så väl enklare mål som riktiga rariteter. Dessa får du tag i genom att antingen stjäla dem från en fiende (ordet headshot har fått en ny innebörd) eller genom att plocka upp dem via den swag du snor under skeppsräder. Jag har på omvägar hört att det ska finnas en Musse Pigg-mössa gömd någonstans i spelet, men då jag själv inte hittat den är det inget jag helt kan bekräfta. Det finns med andra ord god grund att kunna nörda ner sig å det grövsta.

Steamworld Dig fick en del kritik för sin spellängd när det begav sig. Många kritiker, och fans, tyckte att spelet var alldeles för kort. Detta har Image & Form tagit till sig och öst på med gameplay i Steamworld Heist. Själv klockade jag 12 timmar innan spelet var helt slut och inte en enda gång kände jag mig uttråkad. Det är en skör balans mellan innehåll och utfyllnad, något jag tycker göteborgsgänget löst galant.

Mitt enda problem med Steamworld Heist är att det stundtals känns ganska obalanserat. Det finns fem svårighetsgrader att välja mellan; Casual, Regular, Experienced, Veteran och Elite. Var och en av dessa höjer risken att drämma din 3DS i golvet, så klart, men ibland tenderar de olika graderna att inte representera hur svårt det egentligen är. Många gånger åkte jag på mer däng i Regular än i Experienced, exempelvis.

Med det sagt är Steamworld Heist ett måste för alla fans av tidigare Steamworld-spel. Det är ett perfekt on-the-go-spel där du utan större insats kan plocka upp din 3DS och spela en bana eller två. Letar du efter ett spel att förgylla buss, tåg eller spårvagnsresorna med i vinter, då har du definitivt hittat rätt. Ett varningens tecken bara: Du riskerar att bli beroende.