Richard Aldridge från Creative Assembly svarar på frågor om Total War: Warhammer

Mindre än ett halvår kvar till det efterlängtade släppet av Total War: Warhammer

Det är med stor förväntan som jag sätter mig framför Richard Aldridge. Han är just nu med och designar det kommande Total War: Warhammer som kommer den 28 april i år, en kombination av två olika universum som aldrig smakat bättre på tungan. Kombinationen av ett smockat universum från Warhammer och den etablerade spelserien Total Wars strategiska glans har lagt ribban på en ovanligt hög nivå.

Innan har de visat oss en genomgång av spelet där vi fått titta närmare på Greenskins och deras kampanj. Allt från den estetiska biten till den tekniska biten visas upp.

Med svettiga händer och en darrande röst som för fram mina frågor på knackig engelska så försöker jag göra det bästa av situationen och stilla min nyfikenhet.

Vi fick inte veta så mycket av Vampire Counts under genomgången mer än att vi sett dem. Finns det något mer som ni kan berätta om dem?

Vi kommer att avslöja mer om dem allt eftersom vi kommer närmare en release. Det vi kan säga är att de kommer att ha en annorlunda spelstil än vad vi sett än så länge, ett annorlunda färdighetsträd för rasen och annorlunda teknologier att uppgradera. Vi kommer definitivt att avslöja mer sedan, men jag kan tänka mig att du såg lite när vi drog förbi dem i förhandsvisningen som du fick se innan.

Jo, jag blev lite, lite nyfiken. Haha. Om vi pratar lite om Chaos istället då? Ni har som sagt redan utannonserat att de kommer som en spelbar ras för de som förbokar spelet och i form av DLC. Vad kan vi förvänta oss för spelstil av dem?

De är en samlande klass. De kommer att samla på sig allt de kan hitta, förstöra städer och sprida kaos för att frodas. Rasen drar även till sig ondska och andra karaktärer så att säga. Så ifall man till exempel inte håller ordning på public order så kommer det att skapa problem för dig redan tidigt i kampanjen. Du kommer förstöras inifrån och ut och dina städer kommer till slut att ligga i ruiner.

war 3
De vackra miljöerna och detaljrikedomen på städerna finns överallt

Jag tyckte jag såg en ikon om order i städerna, men jag såg även en ikon om vampire corruption. Vad har den för funktion?

Hahaha. Som vi sa, de onda och odöda vill hela tiden resa sig och skapa kaos och kommer att försöka göra det på ett eller annat sätt. Vi kommer prata mer om det vid ett annat tillfälle.

Vi har fått se en del hur man bygger byggnader i sina städer och även att man tränar sina arméer där. Men hur är det med den diplomatiska aspekten som finns i tidigare Total War-spel. Hur fungerar det här?

Det beror på vilken ras det är som du spelar som. Vissa raser använder sig av det mer än andra. Orcher till exempel använder sig av diplomati på ett annorlunda sätt där den personen som slår hårdast och är tuffast är den som bestämmer, men vill du ha mer valmöjligheter så är the Empire rätt för dig. Empire är uppdelat i flera områden med valbara ledare som du kan skapa allianser med och olika avtal med.

Dvärgarna kommer också att försöka använda sig av diplomati i så stor utsträckning som möjligt för att kunna återta sina olika fort som Greenskins nu har i besittning.

Chaos är ur mångas synvinkel oerhört viktig för världens historia. Hur kommer det sig att ni valde att ha just det som ett DLC och inte som en del i originalspelet?

De finns faktiskt i spelet på ett sätt från början och påverkar mycket av det som händer i världen. Det vi istället valde var att lägga det som ett DLC för att faktiskt kunna få råd och tid att göra rasen så pass djup som den förtjänar. Det handlar om en spelbar ras med nya trupper som vi annars inte kunnat få med. Ni som köper får tre legendariska warlords att spela som, vilka inte liknar något som går att spela i huvudspelet. Så ni som inte förbokar spelet kommer ändå få se rasen, men den kommer bara inte vara spelbar.

war 1
Spelbara hjältar finns det många av och är lika viktiga som alltid inom Total War-serien. Kanske till och med viktigare än någonsin.

Det finns de som önskar sig flera olika sätt att spela era spel. Måste man till exempel spela på den förutbestämda kartan och dess historia eller finns det andra sätt som man kommer kunna spela det här spelet på?

Det är som ett klassiskt Total Wars-spel med all frihet som kommer därtill i ett sandlådespel. Du behöver till exempel inte ta dig an questen som finns, utan helt ignorera dem. Du kommer dock missa helt fantastiska belöningar då, men det går. Du missar även riktigt stora episka strider som kommer i slutet av en del questlines för att få den ultimata belöningen. Men du kan självklart utforska världen, bygga arméer som vanligt. Det finns massor att göra.

Gör ni något för att hålla igång ert mod-community?

Tyvärr är det ju så att det är ett licens-spel vi jobbar med just nu, vilket gör att vi måste hålla oss till den historia och det spel som vi kommit överens om att göra. Med det sagt så kan vi inte stödja mod-communityt just nu.

Vad kan ni berätta om de kommande expansionerna och raserna?

Det här är det första stora spelet av tre som kommer för att slutligen klumpas ihop till en enda stor Warhammer-upplevelse. Det är ett spel som just nu hela tiden utvecklas och förändras. Med varje del som kommer tillkommer nya raser och historien utvecklas. Vi har både DLC som planeras, men även gratis DLC som kommer att komma under tiden. Ett gratis DLC kan till exempel vara en karaktär som Worzag, som är en galen och rolig Orc Shaman som kommer gratis till alla. Han kommer även att ha quests som du kan göra med olika coola belöningar i slutet.

Dessutom kommer vi att ge ut en gratis ras i framtiden, vilket vi kommer att utannonsera i framtiden.

war 2
Hjältar och flygande mounts. Ja tack!

Det är ganska coolt. Så, hur många raser funderar ni på? Kommer ni att försöka få in alla, för det låter lite galet?

Haha. Vi skulle verkligen vilja ha alla, men vi får helt enkelt vänta och se. Det tillför en viss utmaning med varje ras för att göra de unika och passa in i spelet utan att det blir oförutsedda problem. Så vi börjar helt enkelt med de 4 utannonserade fraktionerna och utgår därifrån. Vi får se vad som händer i framtiden.

Är det något som ni kunnat använda er av i tidigare spel så är det de historiska händelserna som skett i vår historia. När det nu handlar om Warhammer så är det på ett annat sätt som ni får arbeta. Hur tar ni vara på den historia som berättas från det universumet?

Det är det som är det fina med Warhammer. Det finns en rik bakgrundshistoria och historier som vi försöker att få in på så många ställen som möjligt i till exempel queststriderna och andra historiska händelser som sker på kartan som du kan integrera med. På det här sättet så hoppas vi att Warhammer-fansen får sin del av kakan och känner att spelet blir levande för dem på ett värdigt sätt. På så vis hoppas vi att ingen känner sig exkluderad.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Robert Arveteg

Robert Arveteg

Stream-redaktör

Robert började sitt spelande som snorätande 4-åring. Han grät floder över att hans mamma inte klarade av att hoppa över en Goomba och var stolt ägare av Mario-pins. Idag är Robert vuxen och älskar Pokémon och rpg. Han räddar världar på kvällar och är superfarsa på dagtid. Han letar dock fortfarande efter spel som hans mamma ska klara och gråter numera bara inombords över att hon inte inte kan hoppa i spel.

Relaterat material

FeatureFörtitt: The Sims 4 Dags Att Jobba

Sheila Stormfeldt från danska Eurogamer har testat den kommande expansionen.

FeatureVad spelar vi i helgen? (17-19 juni)

Orkar vi mer spel såhär post-E3? Har påven en konstig hatt?

FeatureFörtitt: Steamworld Heist

Efter succén med Steamworld Dig är Göteborgsbaserade Image & Form tillbaka med sitt nya spel. Vi har tagit tempen på Steamworld Heist.

Andra saker på sidan...

Kommentarer (0)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading