Recension: That Dragon, Cancer

Hjärtskärande drama som får föräldrahjärtat att brista.

Joel Evan Green är ett namn som klingar av igenkänning för många. Inte minst på grund av att många världen över har följt han och hans familjs öde i kampen mot cancer på internet, en kamp som tyvärr tog slut i ett sista tappert försök att gå med i en studie. Det har varit en hård kamp med slitningar för alla inblandade. Hur hanterar en förälder en sådan tragedi? Går det ens? Joels mamma och pappa hanterade det på ett ganska unikt sätt. De gjorde ett spel genom ett kickstarterprojekt som fångade många människors hjärtan.

Efter en första blick på That Dragon, Cancer så kan många komma att bli avskräckta av den valda grafiska stilen. Spelet kräver verkligen inget grafikmonster till dator, vilket blir ännu tydligare då spelet i första hand har utvecklats till Ouya. Ni vet den lilla kuben till spelmaskin som kom till liv genom ett kickstarterprojekt. Men finessen med att göra ett spel till en maskin som inte har hög grafikprestanda gör istället att spelutvecklare tvingas tänka på nya sätt för att förmedla sina budskap. Med det i åtanke så känns den grafiska stilen i efterhand som något spelet gynnas av då den narrativa berättelsen ofta byggs upp av dialog, ljud, text och scener.

cancer 2

Under min tid med That Dragon, Cancer så blir jag förbluffad över hur känslomässigt engagerad jag som spelare kan bli i ett lågbudgetspel, något som ofta saknas till och med i stora AAA-titlar. Jag får följa och lära känna Joel och hans familj i starka scener som bringar både glädje och sorg. Ofta byts känslorna ut mellan kapitel, vilket gör att tyngden inte blir för konstant.

När sedan de två timmarna är slut finns det inte så mycket mer att säga. Längden är perfekt och det behöver absolut inte vara längre då de lyckas få med allt och lite till. I spelet finns nämligen extramaterial utöver Joels historia med bland annat texter från människor som både överlevt eller förlorat någon i cancer. Till viss del blir tempot lidande, men texterna är ingenting du måste gå igenom.

Däremot är familjens egna berättelser desto viktigare. Båda föräldrarna visar på sin känslomässiga berg och dal-bana genom texter och monologer. Men även människor runt omkring som till exempel doktorn får säga sitt. Allt det här sker samtidigt som utvecklarna på Numinous Games använder sig av den visuella och de auditiva delarna för att förmedla känslor, ofta med mer framgång än de anar att döma av mina tårar.

cancer 3

När jag nu sitter och skriver den här recensionen så är det många känslor och tankar som far runt i mig, och det är precis vad spelet har som mål lika mycket som de vill avreagera sina känslor. Tyvärr lider spelet av alldeles för många bromsklossar som sänker tempot och lite väl många konstiga val där det inte alltid är självklart vad du ska göra för att ta dig vidare, vilket skapar frustration i en annars så fin berättelse. Det visar sig allt för ofta att allt jag behövt göra är att vänta eller bara trycka på samma knapp om och om igen. Tyvärr gör det att spelet inte får det högsta betyget.

Samtidigt finns det en mängd smarta lösningar som både har hjärtat på rätt ställe och som får dig som spelare mer engagerad i berättelsen. Det kan handla om att göra Joel lycklig genom vissa handlingar eller helt enkelt få känslan av att vara där när han mår som sämst.

Men jag älskar det ändå och That Dragon, Cancer levererar en stark upplevelse som dessutom blir extra tuff för dig som förälder, men en ack så viktig historia att ta del av.