Recension: World of Tanks Playstation 4 Edition

Lucas har åkt runt och lekt krigsgeneral i den sprillans nya PS4-versionen av spelet.

World of Tanks är ett kompetent men onödigt komplicerat spel som tyngs ner av ett orättvist förhållande mellan premium-och gratis användare.

Det finns en viss problematik med att recensera free-to-play-spel. Oftast (som i fallet med mig och World of Tanks) får man ett premiumkonto av utvecklarna där allt det som vanligtvis ligger bakom betalväggar är upplåst så att man kan uppleva och använda allt spelet har att erbjuda. Å ena sidan är det här nästan ett måste för utvecklarna att göra (för vem skulle recensera ett spel utan att ha kollat in alla dess beståndsdelar?), men å andra sidan blir inte recensentens upplevelse representativ för den upplevelse de allra flesta kommer ha i spelet. I free-to-play-spel som dessutom ger premiumanvändare en obalanserat överlägsen upplevelse gentemot vanliga användare, som i World of Tanks, blir detta desto mer bekymmersamt.

Det första som slog mig när jag öppnade World of Tanks-klienten på min PS4 var hur överväldigande utvecklarna Wargamings ekonomisystem var i spelet. Det finns fem (fem!) olika valutor att hålla reda på här: Premium Time, en prenumeration som ger dig perks i spelet, Gold, som används för att köpa tanks och som bara kan erhållas genom specialevent eller genom att spendera riktiga pengar, Silver, som tjänas genom att spela matcher och används för att låsa upp uppgraderingar och dylikt, och Free XP, vilket är en slags universell valuta som kan läggas på att uppgradera stridsvagnar.

Att säga att World of Tanks ekonomi är förvirrad är minst sagt en underdrift, alltså.

1

Tyvärr är spelet som är gömt under detta berg av betalningsmetoder också mer komplicerat än vad det borde vara. Tiden jag spenderade i menyer letandes efter olika funktioner var frustrerande lång, och jag kan inte tänka mig att andra nya spelare inte kommer uppleva samma sak. Det finns en tutorial som presenterar spelets grundläggande mekanik och gränssnitt, men den är för ytlig och inte på långa vägar tillräcklig för att visa en bredare bild av spelet. Inte nog med att det finns över hundra fordon att välja mellan och forskning om dem att utföra, man ska även göra uppgraderingar, träna upp och utveckla tank crews, tillsätta skills och perks, och till råga på allt hålla reda på de fem valutorna beskrivna ovan. Och då har jag inte ens börjat gå in på spelets gameplay.

Gameplayet i sig är faktiskt riktigt kul, när man väl grävt sig igenom allt krångel som omsluter det. Man spelar i två lag med 15 spelare i varje, och man har bara ett liv. Visst, man kan köpa health packs och uppgradera sin crew så att de lagar din sönderskjutna tank snabbare, men det är fortfarande så att när du dör så dör du, och kan inte vara med i matchen längre. Detta introducerar ett spänningselement i spelet och incitament att inte bara köra ut på slagfältet utan eftertanke, utan hänga tillbaka och planera dina rörelser. Detta i kombination med den topografiska retrokartan där du ser allt som händer på slagfältet får en att känna sig som en riktig militärbefälhavare, något som ju får sägas vara lyckat med tanke på spelets vurm för militär realism. Att samarbeta med sina lagkamrater genom att markera när man behöver hjälp är även det ett roligt inslag i spelet, som också förstärker vikten av att faktiskt spela taktiskt och osjälviskt.

2

Tyvärr spelar det ingen roll hur bra taktiker man är när man möter spelets premiumtanks. Innan jag fick mitt konto uppgraderat till premium körde jag några matcher där jag fick möta dessa bestar, och även om jag fick ner en av dem så var de orimligt överlägsna mig och mitt lag. Kanske beror det här på dålig matchmaking där gratisanvändare ställs mot premiumanvändare av misstag, eller så är det meningen att det ska vara så för att uppmuntra fler användare att spendera riktiga pengar i spelet - jag har ingen aning. Det jag vet är att balansen mellan gratis- och premiumprodukter, som är så otroligt viktig att göra rätt i free-to-play-spel, här känns riktigt dålig. Att vissa premiumtanks kan absorbera hutlösa mängder skott, exempelvis, innebär att man som gratisanvändare oftast får slut på ammunition till sist. Detta hade inte varit ett problem om det funnits ammunition att hämta på slagfältet, men eftersom det inte finns det skapas en orättvis situation där de som är i underläge tvingas spela extra försiktigt och taktiskt för att inte gå under, något som inte är helt lätt när man är ny i spelet.

3

Och det är kanske det som är spelets största problem, att du inte kan vara en nybörjare i det. Från de snåriga ekonomiska systemen till de ändlösa menyerna och fumliga förklarandet av spelets mekanik - det är inte kul att vara ny i World of Tanks. Och det är synd att det måste vara så, för under allt krångel finns det ett genuint roligt spel. Kan man stå ut och ha tid med allt skit i början och lära sig bli bra på spelet och hur det funkar är World of Tanks alldeles säkert ett roligt spel. Vill man ha ett snabbt och roligt multiplayerspel som är lätt att komma in i kanske man ska strunta i spelet, dock.