Sebastien Loeb Rally är ett överraskande bra rallyspel som gör mycket rätt - men inte allt.

Den 20 juni 2014 lanserades Moto GP 14, den italienska studion Milestones debutspel till Playstation 4. Ett och ett halvt år senare lanserar studion sitt femte(!) spel till konsolen. Visserligen har deras fyra tidigare titlar rört motorcykelåkande i någon form, men de har ändå bjudit på hyfsat annorlunda upplägg och känsla. Med Sebastien Loeb Rally EVO går dock studion från två till fyra hjul - och lyckas i samma veva leverera sitt bästa spel hittills.

2

Om jag ska vara ärlig så var mina förväntningar på Sebastien Loeb Rally EVO inte särskilt höga. Milestones WRC-spel till den förra konsolgenerationen var inga höjdare och deras senaste motorcykelspel har varit fullt godkända men inte mycket mer. Men eftersom jag är svag för racingspel i allmänhet och rallyspel synnerhet ville jag ge Sebastien en chans.

Inledningsvis besannades dessvärre alla mina farhågor. Huvudmenyn är ödslig och laddningstiderna hemska. När jag startar mitt första snabblopp blir det ännu värre. Sparsmakad grafik helt fri från sprutande lera, snö och grus blandas med tveksam fartkänsla och en körfysik värdig ett badkar. Jag vet inte vad det är som glider runt i de värmländska skogarna, men en rallybil är det inte. Efter att ha kört ytterligare några enkelrace utan att se någon som helst förbättring börjar en rejäl sågning formas i mina tankar.

3

Men plötsligt händer det. Efter att ha gjort en sådan enkel sak som att ändra kameravinkel från "bakom bilen" till motorhuvsvy byter upplevelsen skepnad. Fartkänslan höjs ett snäpp och jag får bättre kontroll över bilen. De ständiga avåkningarna trappas ner och det blir betydligt roligare att rusa fram på de smala och slingriga grusvägarna. Nog för att det finns ett antal bilspel som mår bäst av en förstapersonskamera, men Sebastien Loeb Rally EVO blir som en helt ny upplevelse.

Det är alltså med en försiktigt positiv känsla som jag beger mig till karriärläget. Där väntade jag mig det vanliga upplägget med att nöta sträcka efter sträcka tills min förare klättrat från rookie till världsetta. Men icke. Istället tonar en Gran Turismo-liknande meny fram, fylld med ett stort antal tävlingar som kräver rallybilar med speciella egenskaper. Det kan till exempel vara framhjulsdrivna bilar, 70-talsmodeller eller moderna bestar som får användas. Självklart finns många igenkännbara favoriter representerade, såsom Subaru Impreza, Lancia Stratos och Mitsubishi Lancer Evo.

5

Karriärklättrandet måste dessvärre inledas i något som mest påminner om en pappkartong på hjul, både sett till hastighet och utseende. När pengarna börjar rulla in på kontot är det dock fritt fram att tackla tävlingarna i någorlunda valfri ordning. För att få ställa upp i de svårare racen krävs emellertid bilar som kostar en ordentlig slant. Om en tävling kräver en bil som du inte har någon lust att spendera stora pengar på går det däremot att hyra den aktuella bilen för ett enda race. En smart lösning om du inte har något större intresse av just den modellen.

Förutom ett förhållandevis stort bilutbud bjuder Sebastien Loeb Rally EVO också på oväntat varierade tävlingar. De regelrätta rallysträckorna där spelaren kör ensam på grusiga skogsvägar finns så klart representerade, sträckor som för övrigt är skapade med hjälp av GPS-mätningar av riktiga rutter. Därutöver finns rallycross där flera bilar trängs på mer regelrätta racingbanor, samt speciella utmaningar där spelaren exempelvis ska åka igenom smala däckbarriärer på tid, sladda ihop poäng eller köra ett varv utan att välta uppställda koner. Det hela skapar en härlig variation som gör det lätt att hitta något annorlunda race att roa sig med om någon tävling blir för svår.

4

Svårt är för övrigt en passande beskrivning på tävlingarna. Rallysträckorna är smalare jämfört med andra racingspel, så det är viktigt att hålla tungan rätt i mun hela vägen från start till mål. Det går inte ens att andas ut på raksträckor eftersom minsta ojämnhet mer än gärna kastar ut dig bland träden. Ibland känns tyvärr krockarna väldigt orättvisa och det händer att en lätt kontakt kan leda till en ordentlig avåkning. Det finns visserligen en (valfri) tillbakaspolningsfunktion, men eftersom det är en väntetid mellan användningarna kan två olyckor i rad bli förödande. Samtidigt ska det vara otäckt att köra på gränsen. Det ska kännas att ett misstag kan vara ödesdigert, annars tappar racingen sin nerv.

När rättvisa eller orättvisa krockar skapar för mycket frustration kan det en bra idé att besöka Sebastien Loeb Experience, ett spelläge fyllt med både Loeb-baserade utmaningar och mängder med berättelser och filmklipp på spelets stjärna. Har du minsta intresse av Loebs liv finns det gott om information att gotta sig i här. Jag kan faktiskt inte komma på något annat spel som gett så mycket utrymme för posterpojkens liv och karriär.

1

Om det första intrycket av ett spel är positivt brukar den känslan ofta hålla i sig även efter flera timmars spelande. Självklart gäller även det motsatta; en dålig start brukar leda till ett tråkigt slut. Det är med andra ord med stor förvåning jag konstaterar att Sebastien Loeb Rally EVO växer från ett underkänt rallyhaveri till ett av de roligaste rally-spelen jag har tagit mig an sedan Colin McRaes glansdagar. Med kortare laddtider, "skitigare" grafik och bättre kollisionsfysik kunde Sebastien Loeb Rally EVO ha blivit en stor stjärna på rallyhimlen. Nu blev det "bara" ett välfyllt, utmanande och underhållande rallyspel - men det är ju inte helt pjåkigt heller.

About the author

P-A Knutsson

P-A Knutsson

Skribent

Sedan P-A kidnappade sin brors Nintendo 8-bit i slutet av 80-talet har han varit fast i spelens värld. Idag står alla nya konsoler vid tv-apparaten och de flesta äldre konsoler är redo att kopplas in när retrosuget blir för stort. P-A tycker om de flesta spelgenrer, men har svårt för fotboll och meningslösa Free to play-titlar.

Fler artiklar av P-A Knutsson