Förtitt: Chronicle: RuneScape Legends

Vi har testat RuneScapes kortsspelssyskon.

Kortspel har aldrig varit så populärt som nu. I och med Hearthstones intåg på marknaden har fokus riktats på bataljer med monster och digitala kort, och därför är det heller ingen större överraskning att Jagex - studion bakom RuneScape - nu vill ha sin del av kakan. Deras svar heter Chronicle: RuneScape Legends och har en annorlunda twist - istället för att slåss direkt mot en motståndare behöver du bekämpa dina egna kort.

1
James Sweatman

Jag fick möjligheten att, tillsammans med ett gäng andra journalister, prova på det nya spelet från Jagex under förra veckan. Och för en som mig, som lagt otaliga timmar på Hearthstone, är RuneScape-diton en minst sagt annorlunda upplevelse. Istället för en bräda där jag slåss direkt mot en motståndares kort, behöver jag strategiskt placera ut mina egna och besegra dem. För varje monster jag fäller plockar jag hem guld som sedan används för att aktivera starkare kort och de i sin tur gör livet surt för motståndaren.

Det annorlunda upplägget kommer från Jagex vision att plocka det bästa från RPG och lägga fokus på att skapa quests snarare än enskilda karaktärer.

- Vi tänkte aldrig göra ett kortspel från början. Chronicles föddes istället ur ett försök att utforska annorlunda sätt att interagera med rollspelsmekanik. Istället för att skapa en karaktär utgick vi från att låta spelarna skapa sina egna quests. Och bästa sättet att göra detta var att jobba med kort, vilket i slutändan landade i det spel vi har idag, berättade lead designer James Sweatman i en intervju jag hade med honom i samband med provspelningen.

Och det märks tydligt på Chronicle att kärnan är rollspelande. Upplägget ter sig att min karaktär springer på en bana, parallellt med motståndaren, och utkämpar olika strider. Inför varje strid lägger jag upp ett antal olika kort som jag antingen kan slå eller använda för att sänka motståndarens liv eller ta personens guld. Efter ett antal rundor, där min hälsa antingen fylls på med de val jag gör eller går sakta ner mot botten, möter jag slutligen motståndaren i en fight. Om jag lever tills dess, det vill säga.

2

Det som gör upplägget intressant är att jag i början av sessionen kan ha en klar strategi som sedan grusas sönder av min motståndare. Sweatman gav under intervjun ett klockrent exempel:

- Säg att du lagt all energi på att samla guld för att köpa ett svärd. Det här svärdet har du då tänkt att använda i slutstriden för att gå ett gigantiskt övertag gentemot motståndaren. Personen kanske då hinner dra ett kort innan som gör att halva din guldsamling går upp i rök. Det som då tidigare var ett smart drag, slutar med ond bråd död för din egen del.

Men man kan ju undra, är Chronicles ett spel för fans av RuneScape? Eller tilltalar spelet andra som befinner sig utanför sfären? Jag frågade Sweatman just detta och han svarade att spelet är fullt av fanservice, där delar från både RuneScape och Old School RuneScape (en version av spelet med gammal grafik) kommer stegvis plockas in i Chronicles. Men även delar från Chronicles kommer plockas med till RuneScape. Med det sagt är spelet designat för att vem som helst ska kunna lira det utan någon som helst kunskap av universumet.

3

Men är ni inte oroliga över att spelarna ska se Chronicles som en Hearthstone-kopia?

- I den här branschen måste man vara annorlunda, annars har man inte chans. Och den mekanik vi använder i Chronicles, där fokuset ligger på quest snarare än traditionellt kortspel, är det som gör oss unika. Självklart har vi inspirerats av andra, exempelvis att vi har kortlekar i Chronicles, men i övrigt är det en helt annan upplevelse, sa Sweatman.

Chronicles kommer, liksom syskonspelet RuneScape, att vara free to play. Det kommer att innehålla klassiska mikrotransaktioner där du exempelvis kan köpa kort för riktiga pengar. Dessa kort kommer man, så klart, även kunna låsa upp genom att spela spelet.

4

Spelet är idag PvP, men kommer det ett singleplayer-läge?

- Det är något vi tänkt införa, berättade Sweatman. Det ligger dock en bit in i framtiden då vi valt att finslipa det spelläget vi har idag först.

För dig som är intresserad av Chronicle: RuneScape Legends kommer en öppen beta att köra igång den 23 mars.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Andréas Göransson

Andréas Göransson

Chefredaktör

Från de skånska myllorna i söder kommer Eurogamers chefredaktör. Uppväxt med en Gameboy i sina svettiga labbar var Andréas länge Nintendo-frälst. Detta kom att ändras under mitten av 90-talet då Sony släppte sin gråa förstfödda. Sedan dess spelar Andréas det mesta, även om Pokémon fortfarande ligger honom närmast om hjärtat.

Relaterat material

FeatureJag kommer alltid hem till slut

Susanne skriver om minnen från andra världar.

Pokémon GO - Den ultimata guiden med de bästa tipsen

Allt du behöver veta för att fånga dem alla. Lita på oss.

Petters underbara Dota-guide (3): Off-lane

Förbättra ditt game med hjälp av heta tips från redaktionens egen Dota 2-fantast.

Andra saker på sidan...

Kommentarer (0)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading