Den renrakade och iskalle Agent 47 har varit danska IO Interactives gunstling ända sedan första spelet släpptes för 16 år sedan. Trots att spelserien varit väldigt omtyckt och till och med gett upphov till ett par filmer har jag lyckats undgå den helt. Jag antar att titlar som Splinter Cell och Metal Gear Solid försett mig med tillräcklig smyga-action för att behovet att plocka upp även Hitman inte riktigt funnits där.

Nu när betan till den nyaste delen i serien varit igång över helgen har möjligheten att äntligen ikläda mig rollen som Agent 47 dock presenterat sig. Ganska snabbt hade jag också väldigt roligt och gång efter annan drog kröktes mina läppar i ett leende.

utv
Agent 47 utvärderas av ICA-personal. Ja, alltså lönnmördargruppen, inte matvarukedjan.

Anledningen till min roade sinnesstämning är främst att Hitman levererar det de utlovat, nämligen en värld av lönnmord. Kreativitet har basunerats ut som spelets ledord och man tillåts faktiskt att hitta kreativa sätt att mörda sina måltavlor på. Det absolut bästa med Hitman är att man i starten av varje uppdrag sitter och tänker "hmm, hur vill jag gå till väga den här gången?". Varje bana har också olika utmaningar som du kan genomföra vilka också ger ledtrådar till de sätt som finns att utföra mordet. Utmaningarna kan till exempel vara att använda en viss förklädnad, att få mordet att framstå som en olycka eller att dränka personen i fråga. Det står ingenting om hur man går till väga för att göra dessa saker, men det får just därför mig att vilja ta reda på det.

En annan fiffig feature är att du kan tjuvlyssna på spelets karaktärer för att få ledtrådar till hur mordet ska genomföras. Man kan även hitta olika föremål i världen som ger ledtrådar. Dessa är visserligen märkta med symboler, vilket gör att de inte riktigt känns som upptäckter på samma sätt, men de tillåter oss att interagera med spelets karaktärer och värld på ett annorlunda sätt. Hittar du en sådan här ledtråd kan du välja att göra den till ditt uppdrag varpå anvisningar dyker upp på skärmen om vad du ska göra härnäst. När jag spelade kom till exempel möjligheten att gå igenom ett jetflygplans olika säkerhetsföreskrifter med min måltavla vilket gav mig ett ypperligt sätt att låta denne döda sig själv genom att skjuta ut sig i katapultstolen. Naturligtvis kan du välja att strunta i allt detta och hitta på egna sätt att lyckas med din stöt.

Det Hitman också gör bra är att det får mig att vilja experimentera med uppdragen. Ofta passerar man saker och ting i världen som ger idéer om nya sätt att genomföra mordet. Då spelar det ingen större roll om man lyckas eller misslyckas just för tillfället utan det uppstår en iver att pröva nästa sätt att gå till väga. Det ger en lekfullhet åt det hela som är mycket härlig och jag riktigt myser med handkontrollen i mina händer.

Dialogen hos de karaktärer som befolkar uppdragen är också den helt okej. Ganska humoristisk faktiskt vilket bidrar till lekfullheten och gör att man kan bortse från vissa absurda sekvenser som kan dyka upp spelet. Hade Hitman tagit sig självt på för stort allvar hade det lätt kunnat bli tämligen löjligt. Dock är dialogen i mellansekvenserna inte den bästa då den känns lite väl klyschig. De försöker kanske driva med genren men någonting säger mig att det inte riktigt är så, att de helt enkelt vill få huvudstoryn att kännas tilltalande på riktigt. Av de snuttar jag sett hittills fungerar det inget vidare dock, men då har dessa också varit väldigt lösryckta ur sina sammanhang (betan verkar ge oss korta bitar ur spelets upptakt).

bar
Att slå ner folk och ta deras kläder är ett bra sätt att komma nära dina måltavlor.

Men trots att det hittills haft väldigt roligt att stifta bekantskap med Hitman återstår en hel del frågetecken som måste fixas innan release. Bland annat är det väldigt många buggar, inte minst i grafiken där texturer ibland helt och hållet försvinner och NPCer som smälter in i varandra. Dessutom uppstod en mycket märklig grej mitt i ett slagsmål med en vakt. Från början stod vi i fören på den lyxyacht där första uppdraget utspelar sig, men i samband med att jag tryckte på en knapp för att golva vakten så hamnade vi vips inne vid baren i skeppets insida. Vaktens kropp hade då förövrigt till hälften smält samman med väggen.

Vidare verkar det vara alldeles för lätt att byta förklädnad för att undkomma vakters och andra personers misstänksamhet. Vid ett tillfälle såg en kvinna mig när jag släpade på en kropp och började säga något om det, för att helt tystna när jag slet åt mig kläderna från den golvade. Vid ett annat tillfälle slutade vakterna att leta efter mig på en gång efter att jag gått runt ett hörn och bytt kläder utom synhåll. High alert slogs av på en gång och spelet fortsatte som förut. När man drar kroppar över vissa föremål uppstår också en annan grafikbugg, nämligen att kroppen i fråga börjar fladdra runt hejvilt. Det tar död på stämningen en aning.

Med allt detta sagt så kan nog Hitman bli en väldigt underhållande titel när det släpps den 11 mars. Får de bukt med de ovannämnda problemen kan det till och med bli ganska tajt och efter att ha spelat betan så finns faktiskt ett sug efter fler banor att få lönnmörda på, speciellt den italienska medelhavsidyllen vi sett bilder på tidigare. Lägg därtill den utlovade editorn där vi ska få möjlighet att skapa egna måltavlor på de olika banorna så kan det finnas rum för många timmars speltid tillsammans med Agent 47.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Petter Hansson Frank

Petter Hansson Frank

Esport-redaktör

Trots uppväxten som bondpojk i en av Jämtlands avkrokar lyckades Petter tidigt intressera sig för spel i alla dess former. I dagsläget får dock nästan allt annat stryka på foten för Dota 2, ett spel som Petter borde vara proffs i vid det här laget.

Fler artiklar av Petter Hansson Frank