RuneScape 15 år: Vi har intervjuat ett par nyckelpersoner

Hipp, hipp, hurra!

I januari 2001 lanserades RuneScape. Spelet var även startskottet för grundandet av Jagex - en av Storbritanniens största indieutvecklare. Och nu, 15 år senare, spelas RuneScape fortfarande av två miljoner människor varje månad. Det är sannerligen en bedrift och för att fira spelets födelsedag åkte vi till London i förra veckan.

På plats i Storbritanniens huvudstad slussades vi journalister runt och fick möjligheten att intervjua ett antal nyckelpersoner, bland annat Phil Mansell som är Vice President på Jagex, Commercial Director Neil McClarty, Lead Designer Dave Osborne och många, många fler. Nedan följer ett urdrag från intervjuerna med dessa herrar om var RuneScape befinner sig idag, hur framtiden blir och framför allt - hur Jagex planerar att fira den tonåring spelet faktiskt är.

Eurogamer: RuneScape är trots allt en väldigt gammal titel. Hur håller ni intresset uppe?

Neil McClarty: Vi lägger lägger till massvis med innehåll i form av dungeons, vapen, nya föremål och tonvis med annat, varje vecka. Vår nyckel till succén är att lyssna på communityn, ta emot feedback och utveckla spelet i den riktning spelarna själva önskar. Det särskiljer oss från andra stora MMO-aktörer och utan tvekan en av nyckelpelarna till att RuneScape, så här efter 15 år, fortfarande är en otroligt populär titel.

mansell
Phil Mansell

Eurogamer: Ni lanserar ju snart er variant på den populära kortspelsgenren - Chronicle: Runescape Legends (som vi även har en förhandstitt på. reds. anm). Varför ger ni er in i den genren?

Phil Mansell: Vårt mål med Chronicle är att nå dem som inte har tid med massiva MMO-upplevelser, men som ändå är intresserade av RuneScape som spel. Här har vi även möjlighet att fokusera på nya karaktärer och unikt innehåll som inte går att hitta någon annan stans. Dessutom är RuneScape ett spel som fungerar i andra genres, inte bara MMO. Och kortspel är ju populärt nu och då vi har erfarenhet av genren, många av oss spelar exempelvis andra CCG-spel (Collectible Card Game), och därför var det bara naturligt att ta DNA:t från RuneScape och göra något helt annorlunda.

Eurogamer: Ni är ju väldigt fokuserade på just communityn. Hur gör ni för att tillfredsställa fansen, samtidigt som ni behåller balansen i spelet och inte "förstör" det?

mod
Dave Osborne

Dave Osborne: Fansen lägger fram ramverket och vi jobbar utefter det. Ta exempelvis drakar. Vi frågar i våra forum vad fansen vill ha, och då kanske de föreslår just detta. Då skissar vi fram en lösning, lämnar över till communityn och ber dem rösta. De förslag som får flest "up votes" går vidare i processen och hamnar till slut i spelet. Men det krävs att vi balansera varje förslag, så klart. Annars blir det lätt spretigt.

Eurogamer: Som ny spelare kan RuneScape upplevas som ganska... mastigt. Hur ser er strategi ut för att locka nya spelare eller ta tillbaka dem som lämnade för, säg, fem år sen?

Dave Osborne: Eftersom spelet är 15 år gammalt och vi uppdaterar det i princip varje vecka, så kan absolut mängden material kännas överväldigande. Detta har vi löst genom att introducera ett så kallat "fast system" som ger nya spelare, och återvändare, hjälp på traven. Om de vill det alltså. På det kastar vi heller inte mikrotransaktioner i ansiktet på spelarna så fort de kommer in, utan det är helt upp till dem att spela RuneScape i sin egen takt. Vill du fiska eller bara questa? Kanske prata lite med andra spelar? Valet är ditt.

Eurogamer: Hur planerar ni att fira RuneScape?

Dave Osborne: Bra fråga! Vi kommer att ha massvis med evenemang under året där vi bland annat kommer knyta ihop gamla quests. Ta Vampire Slayer, exempelvis. Det har pågått sedan starten 2001 och i år kommer vi att knyta ihop säcken. Utöver detta så pyntade vi spelet på dess officiella födelsedag (14 januari) med lyktor och en enorm tårta.

Utöver detta kommer vi lägga mycket krut på ren fanservice i år och har anpassat vårt schema efter det. Kort och gott är det fokus på vad folk vill ha som gäller.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Andréas Göransson

Andréas Göransson

Chefredaktör

Från de skånska myllorna i söder kommer Eurogamers chefredaktör. Uppväxt med en Gameboy i sina svettiga labbar var Andréas länge Nintendo-frälst. Detta kom att ändras under mitten av 90-talet då Sony släppte sin gråa förstfödda. Sedan dess spelar Andréas det mesta, även om Pokémon fortfarande ligger honom närmast om hjärtat.

Relaterat material

Nintendo Switch - spelen, specifikationer, releasedatum och allt vi vet om den nya maskinen

Från kontroller till mjukvara, här är vad du kan förvänta dig av Nintendos nya system.

Petters underbara Dota-guide (1): Support

Förbättra ditt game med hjälp av heta tips från redaktionens egen Dota 2-fantast.

Petters underbara Dota-guide (2): Mid

Förbättra ditt game med hjälp av heta tips från redaktionens egen Dota 2-fantast.

Andra saker på sidan...

Kommentarer (0)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading