Första gången jag spelade något Doom-relaterat var Doom 3 och jag älskade det från början till slut. Atmosfären var mörk och ohyggligt tät, vapnen hade ordentlig punch och alla demoniska vidunder som flög mot mig var underbart vedervärdiga. Detta var dock ett väldigt annorlunda Doom mot sina föregångare som var betydligt snabbare och mer inriktade på spelarens reflexer, samt fantastiskt roliga att spela igenom av helt andra anledningar. Nästkommande Doom (4) har som bekant återgått till den gamla skolan och har visat sig vara snabbt och brutalt som attan, vilket gör undertecknad mycket glad.

Nu har Bethesda hälsat på hos id Software och sett creative director Hugo Martin spela igenom några partier.

"I'm not playing this for show", försäkrar Martin. "I'm just gonna play like nobody's here. I like to play as fast as I can. It might feel like I'm swimming all over the place. But that's the way I'd normally play."

Något som är en stor grej för spelet är så kallade "glory kills" som går hand i hand med att spelaren uppmuntras att hålla sig i rörelse utan att behöva ladda om sina vapen. Varje gång du utför en glory kill blir du snabbare för en stund och du kan även utföra flera glory kills i rad. Utför du en sådan framför en vägg så kommer spelaren även mosa en demons ansikte mot den och detta är bara en i raden av olika animationer som implementerats. Förutom blod och kroppsdelar så tappar fienderna dessutom ammunition och hälsa i större mängd tack vare dem, vilket kommer bli användbart efter vägen.

1

Id har även sagt att det är upp till dig hur du vill spela som din marinsoldat. Snabbhet och rörelse är A och O för att överleva, men dina val är alltid dina val och om du vill prioritera försvar över fingerfärdighet så är det också ett alternativ.

"You'll never regret your choices," förklarar executive producer Marty Stratton. "We want you to feel like a badass no matter how you play."

Bethesda-folket fick även pröva på hur spelets vapenmoddar fungerar. Dessa förändrar strategiskt spelets vapen och kommer definitivt att göra underverk för variation och underhållningsvärde. För att ta några exempel så sitter raketgeväret på ett detonationsalternativ och hagelgeväret kan avfyras i "triple-bursts".

"The Rocket Launcher's remote-detonate mod helps with everything from splash damage to landing a killing blow behind a shielded/armored demon. The Shotgun's triple-burst mod was perfect for clearing some space at close range - but at the expense of depleting your ammo. The Pistol packs more of a punch with a charged shot, but it takes a moment to build up. The HAR can be modded to fire micro-missiles that fan out - great for tackling a spread of foes at mid-range," skriver Bethesda.

Nästan varje vapen bär på två olika moddar och bytet av dessa sker i realtid genom ett knapptryck.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

Spel i den här artikeln

About the author

Jonas Pettersson

Jonas Pettersson

Redaktör / Assisterande chefredaktör

Ingen på redaktionen vet exakt var Jonas härstammar, men trots sin uppväxt i de värmländska skogarna har han inte undkommit det magiska mediet som är dator- och tv-spel. Hans vanligaste genres rör sig inom FPS, actionrollspel och skräck.

Fler artiklar av Jonas Pettersson

Kommentarer (0)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading

Relaterat material

Recension: Doom: Unto the Evil

Mer ondska åt folket

RekommenderatRecension: Doom

Eurogamers chefredaktör har besökt helvetet.

Doom: Hell Followed har släppts - här är nyheterna

Nya vapen och leksaker för flerspelarläget.