Capcom har släppt en trasig och ofärdig produkt med tvivelaktiga designval som räddas av de fåtal gånger det faktiskt fungerar.

Capcoms långkörare Street Fighter återkommer med den femte regelrätta uppföljaren och ger oss möjlighet att än en gång tampas som Ryu, Ken och alla de andra. Personligen är jag ingen jättestor fajtingfantast trots att jag faktiskt införskaffade Street Fighter IV till mitt 360 när det begav sig. Då åkte jag på massvis med spö och det har varit samma historia även den här gången.

Street Fighter V erbjuder ett par nyheter till serien, bland annat ett slags single player-läge där spelets alla slagskämpar introduceras genom att vi får spela oss genom deras bakgrundshistorier i tur och ordning. Detta gör vi genom att gå match efter match mot andra, datorstyrda karaktärer, och mellan dessa presenteras någon slags handling. Presentationen består av tecknade stillbilder där vi får se de olika karaktärerna försöka nå sina mål i livet. Fullkomligt ointressant för det mesta då dialogen är väldigt platt och röstskådespeleriet mediokert. Någon enstaka gång bryter dock ett litet leende fram på mina läppar vid de mest skruvade situationerna, men överlag går Capcoms försök till humor förlorade på mig. Dock måste jag säga att jag, efter att ha kört igenom hela storyläget, känner mig mer bekant med Street Fighters olika karaktärer vilket ju var vad man ville åstadkomma. Godkänt bara därför antar jag, även om själva spelupplevelsen var rätt tråkig.

ryu
Miljöerna vi får slåss i är vackra och detaljrika. Här hurras Chun-Li på när hon får in ett slag i magen på Ryu.

Andra nya tillägg är ett gäng fajters som vi inte fått spela som tidigare. Dessa är Rashid, en arabisk datornörd, Laura, en brasiliansk jiu-jitsumästare, F.A.N.G., en Shadaloo-agent med giftattacker samt Necalli, någon slags demon som slukar själar. Nytt är också att Karin, Nash, R. Mika och Birdie återvänt till spelserien. Saknas från fyran gör ett gäng klassiker som Balrog, Blanka och Guile. Fler karaktärer kommer att tilläggas via DLC i framtiden.

Designen på de nya karaktärerna är inte den bästa i mitt tycke, undantaget kanske Necalli, Nash och Rashid. Birdies design är rent vämjelig och något av det fulaste jag någonsin sett i spelväg. Han har kedjor lindade runt armarna av någon anledning som han använder i striderna. Han är tjock, har lång mustasch (som hela tiden smälter in i hans axlar) och är ständigt hungrig (eftersom han är tjock, antar jag, eller kanske tvärtom). Alltså, maken till avsaknad av finess i en karaktärsdesign. Det är som om Birdie vore utformad av ett gäng dagisbarn (fast det kanske är en förolämpning mot dagisbarn världen över). Jag är inte den enda som har problem med Birdies design utan även den här bloggaren som påstår att hans nya utseende är en skymf mot karaktären och dessutom närapå en nidbild av mörkhyade människor.

Vidare kan nämnas att varenda en av de kvinnliga karaktärerna onödigt nog getts ett par gigantiska bröst. På R. Mika ser det helt sjukt ut då hennes wrestlingdräkt bokstavligen får brösten att se ut som två stora bollar fastklistrade vid hennes torso. Även Laura har fått en väldigt sexualiserad design med stora bröst och i en av kostymerna har hon en stringtrosa som sticker fram ovanför byxlinningen. I samma kostymalternativ har hon också en T-shirt som nätt och jämnt räcker över sagda bazookas vilket gör att vi hela tiden får glimtar av vad som döljer sig där under. Frågan är om inte även Chun-Li och Cammy genomgått förstoringar av vissa kroppsdelar sedan fyran. Jävligt onödigt och tröttsamt måste jag säga, speciellt då spelet i övrigt är så vackert.

birdie
Punkrockaren Birdie i all sin prakt...

Om vi ska gå över till det spelmekaniska, villet ju är det viktigaste för fajtingspel, är Street Fighter V trots allt fortfarande mästerligt. Kontrollen är tajt, matcherna tempofyllda, effekterna väl avvägda och de olika karaktärerna har sin egen, distinkta särprägel. Min favorit är Rashid vars brist på styrka kompenseras av hans snabbhet.

Självklart är det så att Street Fighter V skiner som starkast när du spelar mot andra människor då adrenalinet pumpar och fingrarna smattrar över handkontrollen. Därför är det så förbannat trist att spelet dras med stora serverproblem.

Från startmenyn kan vi välja olika sätt att tampas med andra spelare världen över. Dessa är Ranked (ett spelsätt där man vinner eller förlorar ligapoäng beroende på hur det går), Casual (matcher enbart på skoj mot spelare i samma klass) samt Battle Lounge där man kan bjuda in till eller hoppa in en lobby och spela mot spelare av varierande grad. Problemet är att det är nästintill omöjligt att hitta motståndare till Ranked eller Casual och spelet står mest söker och söker i tid och evighet. Jag har lyckats spela två rankade matcher och ingen Casual trots flera timmars sökande.

Då är det bättre att försöka med Battle Lounge där det är mycket lättare att få tag i en motståndare. Dock laggar många matcher och gång efter annan skickas man ut ur servern. Det är enormt frustrerande.

När det dock fungerar är det som sagt jävligt roligt. Min allra första match var Ranked där jag lyckades vinna i två raka ronder vilket kändes riktigt bra.

rashid
Rashid kan både slå volter, frammana virvelvindar och hoppa på väggarna.

Andra matcher har varit svårare och det märks att Street Fighter V är hardcore. I en Battle Lounge ställdes jag mot en spelare som var rankad nummer 45 i världen och naturligtvis fick jag ordentligt med spö. Så har det sett ut för det mesta när jag spelat online och det har blivit uppenbart att jag är på tok för dålig på att blockera attacker för att vinna mot spelare som vet vad de gör. När vissa börjar stränga ihop combos och jonglera med mig i luften sitter jag handfallen och tittar mest bara på. Jag har lång väg att gå för att kunna titulera mig som ens en halvbra slagskämpe.

Slutligen kan vi säga att Street Fighter V är en trasig produkt med flera dåliga designval. Lägg därtill att två saker, Challenges och Shop, inte ens är tillgängliga än (vi måste vänta tills mars för att kunna ladda ned dem) och det står klart att Capcom borde ha skjutit på releasedatumet. De hade kanske kommit undan med att släppa vissa delar som gratis nedladdningsbart innehåll vid senare tidpunkter, men när onlineläget dras med sådana stora problem blir det bara för mycket. Säkerligen kommer de att fixa problemen (de verkar jobba frenetiskt på det) men som det ser ut just nu kan du lika gärna vänta med ett köp. Är du ett fan av fajting i allmänhet, och Street Fighter i synnerhet, bör du dock hålla koll på utvecklingen. Löses problemen så har du ett gediget slagsmålsspel i Street Fighter V.

Petter Hansson Frank

Petter Hansson Frank

Esport-redaktör

Trots uppväxten som bondpojk i en av Jämtlands avkrokar lyckades Petter tidigt intressera sig för spel i alla dess former. I dagsläget får dock nästan allt annat stryka på foten för Dota 2, ett spel som Petter borde vara proffs i vid det här laget.