Recension: The Legend of Zelda: Twilight Princess HD

The Legend of Zelda: Twilight Princess är tillbaka och Robert ser efter hur titeln håller sig i HD.

Nintendo spottar ur sig jubileum efter jubileum och nu har det blivit dags för The Legend of Zelda, en av företagets mest etablerade serier. Serien har visat upp sig i många skepnader, men Twilight Princess känns spontant som den mörkaste delen. Enligt mig är det kanske heller inte ett av de bästa spelen då introduktionen är alldeles för lång och kvaliteten svajig fram till sista halvan av spelet.

link

Twilight Princess är i grund och botten samma spel, igen. Den unika delen, precis som i de andra spelen, ligger i spelmekaniken och kring hur spelet formar historien. Det ljusa och det mörka är i ständig konflikt, men den här gången dras även mellantinget in - skymningen. Skymningslandet tas över av den mörka kraften och när Link befinner sig just där så ändrar han skepnad till en varg. Det är detta som särskiljer Twilight Princess och tvingar oss att spela på andra sätt än vi är vana vid. De som varit med förr vet att det öppnar upp för nya pussel och andra möjligheter.

Även om Twilight Princess är en av de mörkare delarna så erbjuds det dock härliga möten med roliga karaktärer som gör hela resan minnesvärd. Karaktärsgalleriet är ofta det som gör att The Legend of Zelda håller mellan de olika grottorna och templen, vilket är fallet även här.

När Twilight Princess nu får en återutgivning i HD-skrud så har Nintendo valt att inte spara på krutet. Rent grafiskt är det oerhört polerat och det känns inte alls lika grynigt och jobbigt för ögat som jag tyckte Wii-versionen var. Jag blev till och med åksjuk av den gamla versionen. Det enda problemet är att bilduppdateringen ibland sjunker till den grad att det hackar lite. Det är inget som påverkar spelet jättemycket eller händer speciellt ofta, men det är ändå märkbart.

Den mest fantastiska förändringen i och med en HD-version är inte att Nintendo har gjort grafiken sexigare, utan att de även lagt ned arbete för att förändra spelet i grunden med extramaterial för att förgylla och förlänga spelupplevelsen ytterligare.

3

För de som använder sig av Mii-verse så har spelet anpassat sig till den nya generationen med stämplar som går att samla på sig. Med de här stämplarna så får du färdiga motiv som du kan använda dig av när du skickar meddelanden på Mii-verse. Dessutom kan spelare använda sig av sin Link-Amiibo för att en gång per dygn fylla på sina pilar, eller använda Zelda- eller Sheik-Amiibon för att fylla på sin hälsa igen. Det är en funktion som inte gör det obligatoriskt med Amiibos, men en ack så finurlig liten belöning till dem som öppnat börsen och även inkasserat figurerna. Eller varför inte använda sig av den nya Amiibon med Link som varg för att låsa upp en ny extra dungeon?

2

Det finns dock problem och irritation som fortfarande infinner sig när det handlar om kameravinklar och kontrollen. Allt för ofta sitter kameran i en vägg eller snurrar runt i helt fel tillfällen, vilket gör att ett precisionshopp kan sluta med ett dopp i lavan (vilket av förklarliga skäl inte är lika skönt som i Gorons varma källor). Även om kontrollen är bra så känns den inte optimerad på det sätt som många andra spel gör idag, något som enligt många kan vara en positiv sak. Jag förespråkar dock en bättre upplevelse i en HD-utgivning som förbättrat så många andra punkter. Jag vill helt enkelt inte att Link ska ramla ned för kanter eller springa in i fiender för att kontrollen är oprecis, men jag kan leva med att han springer som om han skitit ned sig själv.

Det finns dock förändringar i kontrollen som underlättar spelupplevelsen mer än jag vill erkänna. Själva pekskärmen används flitigt, både som karta och för att snabbt komma åt olika verktyg. Den är otroligt smidig och för mig som förälder är det perfekt att kunna sitta med gamepaden och spela medan barnen tittar på Bolibompa. Dessutom känns gyrofunktionen betydligt bättre än Wii-kontrollen, vilket jag ibland använder som ett komplement till att sikta med styrspaken för att precisionsskjuta med pilbågen. Wii-kontrollerna är dessutom ett alternativ som tagits bort, vilket jag kan förstå. Kontrollen till Wii är betydligt sämre än de flesta andra och jag kan inte förstå varför man skulle välja den över gamepaden eller Pro-kontrollen annat än att inga andra alternativ fanns.

I det stora hela bjuder Twilight Princess HD på en stark kvalitativt genomförd återutgivning som bjuder på mer innehåll än grundspelet. Visst kan jag fortfarande gnälla på spelet i sig till viss mån, men jag har i alla fall Midna som följeslagare. Midna som bjuder på en av de mer intressanta bakgrundshistorierna när det handlar om Links följeslagare. Vi Zelda-fans har verkligen fått en HD-remake som vi förtjänar.