Många förbättringar, men även en del försämringar.

eww

I tidigare delar av Telltale Games The Walking Dead-serie får vi en hel del blinkningar till både serietidningen och tv-serien med bland annat välkända ansikten och dilemman som fansen känner igen. Möjligen är det en del av strategin i att ge fansen av serien sin del av kakan, vare sig det handlar om tv, tidningar eller spel. I Telltale Games nya miniserie, som är satt i samma universum, bryter de den traditionen och låter dig ta dig an rollen som den hårdkokta katanasvingande karaktären Michonne. Hon är en populär karaktär från tv- och serieserien, och nu introduceras hon äntligen i spelen så vi får uppleva en del av hennes förflutna.

Är det något som gjort att jag personligen längtat tillbaka till the Walkning Dead i Telltales episodformat så är det antagligen alla de dilemman och svåra val som serien kantats av. Valen har varit djupt förankrade i människans innersta psyke och vad vi är beredda att göra för att överleva. När du tar dig an Michonne så är det precis den här typen av dilemman som Telltale eftersträvar och med Michonnes bakgrund så finns det mycket att gräva i.

Telltale ställer de vanliga existentiella frågorna som ifall du villig att ljuga för en annan person och själv riskera att hamna i knipa? Eller är det så att ni båda kommer hamna i skiten efter ett sådant försök? Väljer du att riskera ditt och andras liv för att hitta fler överlevare? Frågorna är många, men dock inte så djupa som serien har gjort sig känd för. Istället blir känslan att de på ett övertydligt sätt greppar efter de olika dilemman som kan komma att uppstå, men att de bara gör det halvhjärtat och utan något större djup. Det känns faktiskt ganska ytligt och oinspirerande. De har en guldgruva i och med Michonnes brutna psyke, men väljer bara att implementera det genom en del flashbacks och symptom i form av hallucinationer.

slashin

En förklaring till det här är antagligen spelets längd och antalet episoder. Det här är nämligen en miniserie på tre delar, men det är även en kortare episod än vad vi är vana vid att spela. Att då pressa in olika dilemman i en kort episod känns därför så här på förhand som ett drastiskt val som gör att historien känns spretig. Jag skulle vilja dra liknelsen med 400-days som var en fristående uppföljare till Walking Dead: Season 1 som skulle knyta ihop de två delarna. Den var kort och intensiv, men var också en förberedelse och ett första möte med de karaktärer som du skulle få möta i den andra säsongen. Michonnes historia känns som en blandning mellan de traditionella säsongerna och 400-days. Lite av varje med en gnutta identitetskris.

Men även om det finns en del hål i vägen så håller episoden mig kvar hela vägen. Den är tillräckligt kort för att jag ska ha intresset kvar och gameplay känns som en klar förbättring än de tidigare delarna i serien. Det är färre moment där du är tvungen att springa runt själv eller använda siktet för att skjuta, två moment som Telltale haft väldigt svårt att bemästra. De verkar själva vara medvetna kring det här och istället valt att fokusera på knappmomenten (QTE) som visas tydligare på skärmen än de gjort i tidigare delar.

Michonne är däremot en intressant karaktär som särskiljer sig från de i tidigare spel och såklart bjuds vi på tillfredsställande halshuggningar av Walkers. Det ska bli intressant att se hur historien artar sig då det finns en del lösa trådar att nysta i. Mer intressant om de även lyckas finna en bättre balans i spelmekaniken.

Robert Arveteg

Robert Arveteg

Stream-redaktör

Robert började sitt spelande som snorätande 4-åring. Han grät floder över att hans mamma inte klarade av att hoppa över en Goomba och var stolt ägare av Mario-pins. Idag är Robert vuxen och älskar Pokémon och rpg. Han räddar världar på kvällar och är superfarsa på dagtid. Han letar dock fortfarande efter spel som hans mamma ska klara och gråter numera bara inombords över att hon inte inte kan hoppa i spel.

Fler artiklar av Robert Arveteg