På IO Interactives lokaler nere vid Kalvebod Brygge i Köpenhamn händer det grejor. De är precis i färd med att släppa nästa del i Hitman-sagan, serien som definierat den danska studion i 15 års tid. I morgon lanseras första episoden i det nya, säsongsbaserade spelet, och vi var tiotalet journalister från Norden som under måndagen fick vara med och se vad vi kan förvänta oss framöver.

I de beta-tester som gjorts tidigare i år har vi fått spela Hitmans prolog och träningsuppdrag, men den här gången fick vi lägga vantarna på spelets första regelrätta uppdrag, ett uppdrag som utspelar sig i Paris.

sniper

Innan spelet sätter igång får vi planera stöten genom att välja den utrustning och kostymer som Agent 47 har till sitt förfogande. I teorin får vi det i alla fall, jag hade denna gång inte så mycket att välja mellan då många först måste låsas upp innan de blir tillgängliga. Däremot kan vi smuggla in några enstaka grejor som sedan finns att hämta vid ett specifikt gömställe på kartan. Men sådär jättemycket planering gjorde jag inte utan satte istället igång med uppdraget nästan på en gång.

I Paris finner sig Agent 47 som gäst på en stor modeshow och vårt mål är att döda mogulen Viktor Novikov och dennes fru, ex-modellen Dahlia Margolis. De båda har kopplingar till den undre världen och måste stoppas innan de kan åsamka mer skada i världen.

Det häftiga med Hitman är utan tvekan dess miljöer och modeshowen är inget undantag. Det är roligt att bara kunna gå omkring och titta på de olika detaljerna och insupa atmosfären. Precis i början stod jag till exempel stilla ett bra tag och lyssnade på en reporter som bredvid en fontän pratade inför en kamera om evenemanget. Jag tänkte mig att det kunde vara bra för att kanske få lite gratis information om vad, och vilka, som fanns på plats på modeshowen. Det gav kanske inte jättemycket i den vägen, men när de var klara ställde de sig och hängde vid en mur där kameramannen satte ner sin kamera på marken som då blev tillgänglig för mig att plocka upp. Jag gjorde ingenting med den då, men det verkar som att möjligheten finns att kanske maskera sig som kameraman för att komma nära måltavlorna.

paris
Utanför byggnaden som är skådeplats för den modeshow vi besöker i spelets första uppdrag.

Istället fortsatte jag in i palatset där festen och showen var i full gång. Just den här banan verkar vara väldigt vertikal i sitt upplägg då den utspelar sig mer eller mindre i samma byggnad. Byggnaden har dock flera våningar där vi som Agent 47 kan smyga runt. Att ta sig till de övre våningarna, där ett enkelt användande av Instinct-mekaniken visar att Dahlia Margolis befinner sig, kräver att vi brukar en del list. Jag lyckades med detta först efter att ha fått tag i en säkerhetsvakts kläder ute på parkeringen.

Vidare har Paris och alla andra banor har utvecklats med ledorden "no dead-end level design", det vill säga, det ska inte finnas några återvändsgränder. Allt ska sitta ihop och var vi än går ska det finnas en väg för att nå vårt mål. Detta verkar faktiskt stämma såvitt jag kunnat se.

Det som slår mig mest med detta första uppdrag är hur levande festen och modeshowen är. Vart jag än går står det människor och pratar med varandra eller utför olika sysslor. Överallt spelas modern, elektronisk musik, och i ett rum finns en catwalk som är själva huvudattraktionen för festen. Upp på den tror jag att vi ska kunna ta oss som Agent 47 genom att anta en av modellernas förklädnader. Jag hann inte försöka mig på detta denna gång men bara vetskapen att det går att utforska den här möjligheten skapar en nerv i spelet som faktiskt känns riktigt kul.

Rent spelmässigt märkte jag denna gång inte alls av lika många buggar som i den beta jag spelade för ett par veckor sedan. Det flyter på rätt bra och kropparna jag släpar över golven beter sig mer som de bör än förut. Den gången började de fladdra hejvilt när de drogs nedför trappor eller över föremål på marken vilket inte var fallet nu.

knuff

IO Interactives Lead Online Designer Torben Ellert var den som ledde dagen och presentationerna och han lät meddela att studion har lyssnat på fansen. Många var kritiska till Opportunities-systemet som introducerades i betan, där vi kunde följa anvisningar för att hitta nya sätt att komma åt våra måltavlor. Det var fördummande och gjorde saker och ting för enkla, tyckte många, och det tog bort en del av den intuitiva utforskning som förväntas av Hitman-spel. Därför får du nu själv välja om du vill ha tillgång till dessa eller inte och det dyker inte längre upp som ikoner på kartan. Vill du aktivera en Opportunity (möjlighet) gör du detta från menyn och det är först då som en anvisning om vart du ska gå dyker upp. Torben Ellert säger att de velat spara på denna mekanik då det är ett bra sätt att visa möjligheter för spelarna som kanske annars skulle missas.

Under min genomspelning började jag efter ett tag att bli lite stressad (vi hade begränsat med tid) och jag valde därför att aktivera en av dessa möjligheter. Denna sade åt mig att tjuvlyssna på ett par bartenders för att få reda på detaljer om en speciell drink som Viktor Novikov gillar att dricka. Att denna sedan både skulle blandas och förgiftas förstår ni kanske. Dahlia Margolis hann jag inte ens komma nära under min tid med Paris-uppdraget.

Under dagen skulle vi också hinna med att få se de två nästkommande episoderna av Hitmans första säsong. I april släpps den nya nivån Sapienza, en soldränkt italiensk medelhavsidyll, och denna fick vi journalister faktiskt spela. Jag har tyvärr än så länge ett embargo över mina läppar vad gäller de saftigaste detaljerna, men jag kan delge att denna nivå är otroligt vacker. Det är mysigt, det är trånga gator och bakgator, det är gamla klocktorn, det är turistande människor och det är inramat av ett inbjudande Medelhav. Här ska vi leta reda på och mörda vetenskapsgeniet Silvio Caruso som jobbar på att framställa ett dödligt virus. Banan kommer komplett med ett biokemiskt labb som vi måste hitta och där vi ska förstöra viruset i fråga innan det hamnar i fel händer.

Anledningen till att IO Interactive valt att släppa spelet i episoder säger de är för att Agent 47s liv är baserat på episoder. Han åker världen runt och utför uppdrag efter uppdrag vilket gör att hans tillvaro är väldigt uppdelad. En förklaring som känns aningen krystad i min mening. En andra, och bättre, förklaring är att episoderna gör det lättare att införa nytt innehåll till dem. Ambitionen är att det för varje episod ska tillkomma nytt innehåll allteftersom vi spelar. En del av dessa ska baseras på vad communityt gör. I betan valde några live-streamare att endast använda en hammare för att knocka varje vakt vilket gjort att IO valt att införa en utmaning kallad Hammer Time, där vi uppmanas att göra just detta.

Det kommer även att finnas så kallade Elusive Targets för varje episod, vilket är måltavlor som endast finns tillgängliga under en kort tidsperiod. Missar du att döda personen under denna tid får du ingen ny möjlighet. Vi får inför dessa endast en kort genomgång om måltavlan och inget mer. Det gäller därför att kunna banan du spelar utan och innan för att lyckas tänka ut ett bra sätt att gå till väga. Detta spelläge riktas till de mest inbitna spelarna och de som suktar efter verklig utmaning. Torben Ellert säger till och med att han på riktigt tror att communityn helt kommer att missa vissa måltavlor, att dessa personer kommer att slippa undan samtliga spelares mordförsök. Stora ord kan tyckas, och personligen är jag skeptisk. Att det kommer att bli svårt tror jag dock helt säkert, och det kan behövas för alla hardcorespelare där ute. Svårt är sexigt, säger Torben Ellert, och i det har han väl en poäng.

sapienza
Den på ytan lugna lilla staden Sapienza.

Den tredje episoden, som utkommer i maj, utspelar sig i den marockanska staden Marrakech. Här är måltavlan något lustigt en svensk bankir som gömt sig på det svenska konsulatet. Utanför står en stor och arg folkmassa och skanderar och en militärkupp bubblar under ytan. En andra måltavla är en general inom militären. Där Sapienza framstår som lugnt och gemytligt är Marrakech istället kaotiskt och vimlande.

På det stora hela var evenemanget under måndagen bra. Vi fick se mer av vad som komma skall i Agent 47s nya äventyr och det verkar också som att spelet i sig flyter på bättre än under betan. Återstår att se hur det håller efter release, då spelare världen över kommer att sätta det på hårda prov.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Petter Hansson Frank

Petter Hansson Frank

Esport-redaktör

Trots uppväxten som bondpojk i en av Jämtlands avkrokar lyckades Petter tidigt intressera sig för spel i alla dess former. I dagsläget får dock nästan allt annat stryka på foten för Dota 2, ett spel som Petter borde vara proffs i vid det här laget.

Fler artiklar av Petter Hansson Frank