Att Warner Bros. Interactive släpper Game of the Year-editions av sina populäraste spel är numera lika vanligt som Capcoms otaliga uppdateringar av Street Fighter II var under nittiotalet. XL-versionen av Mortal Kombat X samlar fjolårets megahit tillsammans med expansionerna Kombat Pack 1 och Kombat Pack 2. Med andra ord en hel del fighting för hela slanten.

Själva grundspelet i sig är oförändrat sedan sist, dock med en stor skillnad - nätkoden. Inför Mortal Kombat XL har utvecklarna Netherealm Studios rent utsagt bytt ut den mot en sprillans ny och dessutom passat på att balansera så gott som samtliga karaktärer. Att slåss mot andra spelare online har aldrig känts så här smidigt och du har större chans att drabbas av "rage-quitare" än att bli utkastad på grund av nätstrul. Inte ens i spelets loungeläge, där du och upp till sju andra personer turas om att spela, stötte jag på några problem. Ett loungeläge som nu, tack vare smidigheten, lyckas med bedriften att simulera själva känslan av att stå vid en arkadhall väntandes på sin tur.

Spelar det någon roll för gemene man som inte är tävlingsinriktad? Förmodligen inte. Att balansuppdateringarna och den nya nätkoden erbjuds till alla Mortal Kombat X-spelare, och inte bara för dem som köper XL, är däremot värt applåder alla dagar i veckan. Mortal Kombat XL är således enbart för dig som ännu inte hunnit köpa originalutgåvan, eller för den som prompt måste ha alla uppdateringarna i fysisk form. Vi har tidigare skrivit om säsongspasset Kombat Pack 1, där vi erbjöds att lägga händerna på Jason Vorhees, Tanya, Predator och ninjan Tremor.

1
Allas dröm?

Kombat Pack 2, som släpptes jämsides med Mortal Kombat XL, fortsätter på föregångarens filmtema. Texas Chainsaw Massacre-stjärnan Leatherface och Xenomorphen från Alien-filmerna utökar karaktärsutbudet tillsammans med gamla fanfavoriterna Bo Rai Cho och Tri-Borg. Filmfanatiker som drömt om att få sätta Alien mot Predator i ett fightingspel får därmed sin dröm uppfylld - och vilken match sedan! För egen del är Tri-Borg allt jag någonsin önskat mig. Där alla andra karaktärer byter fightstilar inför varje match väljer vår nye robotvän att rakt av kopiera Cyrax, Sektor eller Smoke ända ut i fingertopparna, såväl rörelsearsenal som utseende. Ja, jag blir oerhört svag när Netherrealm spelar på de gamla nostalgisträngarna. Vem vill ha Scorpion eller Sub-Zero när vi kan få robot-ninjorna, liksom?

Jag skulle kunna ägna resterande del av texten till att hylla Netherrealm för alla förbättringar som skett mellan förra generationens Mortal Kombat och Mortal Kombat X. Eller för hur välbalanserat karaktärsgalleriet är, för att inte tala om hur välintegrerade gästkaraktärerna känns. Eller varför inte ta upp den fantastiska grafiken, som än i dag känns lika imponerande som vid lansering? Hur bra Mortal Kombat X är spelmässigt kan du läsa i vår recension av originalsläppet, det är nämligen minst lika bra i dag.

2
Min dröm.

Istället vill jag lyfta fram själva affärsmodellen och varför Mortal Kombat XL inte ska avfärdas som ännu en Game of the Year-samling i mängden. Där huvudkonkurrenterna, år 2016, kompromissar med lägen för ensamma spelare erbjöd Mortal Kombat X en komplett upplevelse redan från dag ett. Hur trivial eller löjlig bakgrundshistorien än är tjänar den ett visst syfte, både som träning och som alternativ till mänskliga motståndare. Det separata arkadläget med slutsekvenser för samtliga karaktärer och miniäventyret "The Krypt" var bara grädde på moset. Framför allt var innehållet tillräckligt för att hålla oss mätta lagom till lanseringen av Kombat Pack 1, och sedermera Kombat Pack 2.

Så när Mortal Kombat XL väl dyker upp är det omöjligt att rata Netherrealm och Warner Bros. Interactive. Vill du inte ha nyutgåvan går det precis lika bra att köpa DLC:n löst - ingen lämnas bakom. Att spelet och expansionerna nu är samlade i ett paket reducerar inte förträffligheten bakom originalet, utan finns mer till för att locka in fler icke-frälsta. Som det ser ut nu bugar åtminstone jag inför kungen av genren. Synd bara att namnet Ultimate Mortal Kombat redan är upptaget.

About the author

Percy Oropeza

Percy Oropeza

Skribent

Ung sydamerikansk spoling som alltför ofta drömmer om svunna tider, en tid då arkadspelen dominerade branschen. I arkadhallarna upptäckte Percy spelserier som Killer Instinct och Tekken, två spelserier han vördar än i dag. Han har även en förkärlek till våldsamma actionspel och har alltid med sig en bärbar konsol när han är ute på vift.

Fler artiklar av Percy Oropeza

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading

Relaterat material