Förhandstitt: Ratchet & Clank

Texten baserad på förhandstitten av spelet baserat på filmen baserat på spelet.

Jag har fortfarande tydliga minnen från när jag såg Toy Story för första gången. Det var något med en helt datoranimerad film som bara fastnade hos mig. Och att den redan då, med den spännande historien och de underbara karaktärerna, kändes som en modern klassiker.

Jag minns även hur jag funderade på hur långt steget är från att göra film på datorer till att spela spel på datorer som ser likadant ut. Samtidigt som Toy Story kom ut satt jag på min mammas 386:a och spelade Colonization. Inte på samma nivå direkt.

Sedan dess har Pixar/Disney konstant varit några år före tv-spelsvärlden i att skapa vackra och fantasifulla världar i datorerna. Men frågan är om inte tv-spelen faktiskt kommit ikapp nu.

1

Den stora känslan inom mig under den timme jag fick prova Ratchet & Clank är "omg det ser precis ut som en Pixar-film"! I den här nygamla versionen av den klassiska plattformserien målas vackra utomjordiska världar och fylls med detaljerade omgivningar och karaktärer. Det handlar inte så mycket om att ha den mest realistiska grafiken, det är snarare att Ratchet & Clank lyckas med att ha samma stilistiska nivå som i Zootropolis eller Upp, men ändå vara interaktivt.

Det ligger mycket i detaljerna. Som att Ratchet viftar på svansen och kliar sig bakom örat när man står still. Eller hur gräset svajar i vinden. Eller hur uttrycksfulla fienderna är. Sedan att spelet faktiskt baseras på en kommande animerad film tillför säkert också en del till Pixar-jämförelsen. Som marknadsföringsmaterialet själva uttrycker det: "Spelet baserat på filmen baserat på spelet".

2

Annars är allt som gjort serien känd sedan det första spelet för 15 år sedan fortfarande kvar här. Exotiska och unika vapen: check, självmedveten och torr humor: check, och utmanande tredjepersonsplattform: check. Det är helt enkelt ett nystartat Ratchet & Clank för 2016.

Den lilla bit jag testade på, med tre olika planeter och olika typer av spelmekanik, var ofta utmanande och alltid rolig. Här fanns både plattformspussel och precisionshoppande, blandat med många knasiga vapen och fiender överallt. De olika platserna man besökte kunde nås av en hubb och även om huvudhistorien är linjär uppmuntras man att återvända för att få mer poäng.

Det blev även uppenbart att den här typen av spel saknats på Playstations senaste maskin. Speciellt eftersom plattformsspel som Ratchet & Clank, Sly Cooper och Crash Bandicoot tidigare varit en så stor del av Playstation-världen, och lanseringstiteln Knack inte riktigt fyllde det tomrummet.

3

Ratchet & Clank släpps 20 april. Filmen baserat på spelet går upp på biograferna i USA 29 april, men har just nu ingen biodistribution i Sverige.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Niklas Alicki

Niklas Alicki

Skribent

Niklas återupptäckte sin barndomskärlek till spel när han fick uppdraget att recensera det första Assassin’s creed på Sveriges radio. Sedan dess kombinerar han intresset för AC-serien och story-drivna konsolspel med att vara förälder och redaktör. Numera Playstation-trogen med aldrig mer än två meter från sin Vita.

Relaterat material

FeatureEurogamer räknar ner till Retrospelsmässan: Retroflörtandets utveckling

Alex önsketänker och hinner dessutom med att samtidigt bekänna färg.

FeatureHär är allt du behöver veta inför E3 - Del 2

Den efterlängtade fortsättningen är här!

FeatureFörtitt: Hitman

Petter har myst runt i betan till den kommande lönnmördarsimulatorn.

FeatureVad spelar vi i helgen? (17-19 juni)

Orkar vi mer spel såhär post-E3? Har påven en konstig hatt?

Andra saker på sidan...

Kommentarer (0)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading