Jag ler när jag startar Ratchet & Clank och spelar igenom dess första sekvenser. Jag gottar ner mig i soffan och smattrar på fyrkant för att svinga min Omniwrench mot allt som kan tänkas innehålla muttrar och skruvar. Det här är banne mig urtypen för ett plattformsspel och det är så jäkla bra.

Det är längesedan jag spelade ett spel är så pass härligt som det här och det är som att jag förflyttats känslomässigt genom tid och rum till den tid då jag för första gången bekantade mig med tv-spel. Ratchet & Clank är kaotiskt och färggrannt på det där klassiska sättet och är inget annat än sinnebilden för vad ett tv-spel är för någonting. Det här är pur underhållning och när jag hytter med näven och utbrister ett triumferande "yes!" efter att ha klarat en sekvens kan jag inte undgå att dra mig till minnes de gånger jag som liten satt och gjorde samma sak framför mitt NES.

1

Det vanligaste vi gör i spelet är att skjuta vilt omkring oss med de olika vapnen samt att vi viftar frenetiskt med skiftnyckeln, vilket kan låta repetitivt. Däremot finns det så många vapen och så mycket olika sätt att interagera med världen på att det hela tiden är intressant att spela. Ratchet kan svinga sig fram med en grapple hook, använda magnetiska stövlar för att nå gömda platser, glida på relingar med Grindboots, sväva med Clank, tävla i race med sin Hoverboard och till och med flyga med en jetpack. Alla dessa manicker gör att banorna går att utforska på flera olika sätt vilket öppnar upp spelvärlden för vår lekfullhet och nyfikenhet. Vi uppmanas till och med till att göra det.

Ibland får vi ta rollen som Clank vilket ofta innebär innebär ett avbrott från all action. Här står mer pussellika sekvenser på menyn, vilket är välkommet, och jag önskar att vi kunnat få spela som Clank ännu mer just av den anledningen. Uppdrag då vi får spela som honom dyker upp då och då men de hade kunnat varit fler.

Spelets story är genomroligt framförd av Captain Qwark som berättar "sin version" av historien hur Ratchet och Clank blev hjältar. Det här är en så kallad origins story och visar bakgrundshistorien till lombaxen och dennes metalliske vän.

3

Captain Qwarks berättarröst följer oss var vi än går i spelet och lägger in komiska kommentarer om Ratchets förehavanden. Jag skrattar högt gång på gång över det sätt han försöker få de mest triviala saker att låta heroiska. När jag dessutom dyker ner under vattnet för första gången och börjar få slut på luft säger Qwark något i still "som tur var visste vår hjälte att han var tvungen att andas" med ett slags frågande tonläge mot slutet, som om han inte är helt säker på att Ratchet verkligen vet att han måste andas. Det träffar mitt i prick.

Storyn i spelet kretsar kring hur Chairman Drek, en ondskefull blarg, i smyg försöker bygga upp en armé av stora krigsrobotar. Clank är en sådan robot, fast defekt, och han beordras därför att förstöras. För att slippa undan detta öde flyr han och kraschlandar så småningom på planeten där Ratchet håller till. Detta är upptakten till deras vänskap och tillsammans bestämmer de sig för att göra någonting åt saken.

Inte direkt den mest nyskapande storyn, men den fungerar och känns väl lite grann som en äventyrsfilm. Däremot tror jag inte Insomniac försökt sig på att göra något revolutionerande rent storymässigt. Styrkan här ligger snarare i hur vi som spelare tar oss igenom den och vad vi får uppleva under resans gång. Som sagt tillåts vi att utforska banorna på flera olika sätt och vi har en uppsjö av vapen att leka med. Dessa köps vid speciella punkter som finns utplacerade i världen. Förutom allt skjutande måste vi även hoppa mellan plattformar och lösa pussel för att ta oss vidare i spelet. Tack vare Ratchets skepp kan vi också återvända till planeter för att leta rätt på gyllene skruvar som finns gömda överallt. Genom att hitta dessa kan vi låsa upp kosmetiska förändringar, som till exempel nya kostymer och liknande, och ger en extra morot till oss att verkligen finkamma alla planeter. Att var och en av planeterna dessutom har sin speciella särprägel gör bara saken ännu bättre. Det finns världar där det är bäst att använda jetpack och andra där vi kan spendera lång tid under vatten. Miljöerna är vackert framställda vilket gör att utforskande, oavsett om det leder till belöningar, endast känns kul.

2

Andra inslag i spelet är att vi kan samla på så kallade Holocards, ett slags samlarkort med bilder på världar, vapen och karaktärer som förekommit i Ratchet & Clanks universum genom åren. På dem står kort och rolig info samt i vilket spel de först dök upp. Genom att hitta flera stycken vi bygga ihop set som då ökar mängden skruvar och raritanium som fiender droppar när de dör. Raritanium är för övrigt den valuta du använder för att uppgradera dina vapen. Och varje vapen har mängder av uppgraderingar. Dessutom går de också upp i level ju mer du använder dem så det finns anledning att verkligen försöka leka med dem alla. Personligen blir jag lite stressad av detta då jag inte riktigt kan bestämma mig för vilket vapen jag ska uppgradera.

Under vissa uppdrag får vi flyga runt med Ratchets skepp i luftstrider vilket erbjuder en lite annorlunda upplevelse. Vi kan rolla i luften, boosta oss framåt och skjuta ner fiendeplan med våra vapen. Kontrollen här känns något styltig, i alla fall till en början, och jag hade svårt att välja om jag ville köra med inverterad Y-axel eller ej. Det kändes ganska bökigt hur jag än gjorde. Dock är det roligt att de lagt in sådana här moment, även om uppdragen som sådana hör till de enklare i spelet.

Ska man nämna något negativt är det väl kanske de gånger då kameran hamnar nära Ratchet och vissa texturer, som lådor och liknande, försvinner. Vid ett tillfälle buggade dessutom en fiende fast bakom en laserdörr vilket gjorde att jag inte kunde komma åt och döda den, vilket jag var tvungen att göra för att komma vidare. Jag fick då ta livet av mig själv för att kunna återstarta från checkpoint vilket kändes segt.

Annars är det här ett väldigt väl genomfört och genomtänkt spel. Gång på gång förundras jag över designvalen som känns så klockrena att jag tänker "såklart att det ska vara så!". Ni som har spelat tidigare iterationer i serien lär känna igen en del karaktärer och kommer att kunna dra på smilbanden åt vad de tillför. Ni som är helt nya till Ratchet & Clank, eller som jag bara sporadiskt spelat tidigare spel i serien, lär säkerligen uppskatta det lika mycket.

4

Jag vet inte riktigt vad mer jag ska säga. Ratchet & Clank är ett helgjutet plattformsspel där till och med musiken är episkt komponerad och bidrar till att ge allting en inramning i stil med Star Wars. Det är just balansen mellan det humoristiska och episka som ger spelet sin speciella charm och musiken bidrar verkligen till detta. Detta är en storslagen hjältesaga samtidigt som den gör narr av hela genren.

Niklas nämnde i sin förtitt att det här är det närmsta spelen kommit en Pixar-film, och det är väl bara att hålla med. Ratchet & Clank är precis lika mysigt som exempelvis Toy Story och det har förvånansvärt mycket innehåll. Att åstadkomma detta med en prislapp som är en spottstyver jämfört med vad som är gängse i dagens läge (det kostar 329 kronor på PS Store) är inget annat än remarkabelt. Playstation 4 har fått sitt plattformsspel och om du suktat efter ett sådant bör du inte göra annat än att skaffa det. Det är snudd på att jag vill sätta en Essentiellt-stämpel på denna titel, men då det egentligen inte revolutionerar någonting håller jag mig till att rekommendera det oerhört varmt.

Petter Hansson Frank

Petter Hansson Frank

Esport-redaktör

Trots uppväxten som bondpojk i en av Jämtlands avkrokar lyckades Petter tidigt intressera sig för spel i alla dess former. I dagsläget får dock nästan allt annat stryka på foten för Dota 2, ett spel som Petter borde vara proffs i vid det här laget.