Förtitt: God Eater: Resurrection / Rage Burst

Vill man vara en gud eller vill man äta gudar? Det sistnämnda såklart!

Vill ni följa med på en resa bland remakes och revamps? Vi ska nämligen bena ut de japanska monsterslaktar-spelen God Eater i samband med Bandai Namcos stundande nylansering av varumärket i väst. God Eater är action-RPG-serien med det sanslöst coola namnet, men som ibland anklagats för att vara lite väl likt Capcoms dundersuccé Monster Hunter.

Det hela började 2010. Då släpptes det allra första God Eater-spelet till Playstation Portable i Japan. Redan samma år kom den första remaken på originalet, kallad God Eater Burst. Om det var för att första spelet inte dög eller om de bara ville tjäna lite extra kosing på lite extra innehåll förtäljer inte historien, men nu förärades iallafall Nordamerika och Europa med en utgåva. Det dröjde sedan tre år tills God Eater 2 lanserades till PS Vita, också det bara i Japan. Det var en klassisk uppföljare som inte ruckade på mycket från originalet. Därefter kom såklart en remake på det spelet också, kallad God Eater 2 Rage Burst, som nu, två år senare, är föremål för en lansering i väst.

1

För att verkligen få med alla på monsterjakten när God Eater landar på nytt hos oss i Europa har Bandai Namco beslutat att släppa ytterligare en remake på det allra första spelet, som nu kallas God Eater: Ressurection. Som tur är har Bandai Namco insett att man borde inte testa fansens tålamod för mycket så om du förbokar Rage Burst får du Ressurection gratis. Hänger ni med så långt?

Bra, låt oss då dissekera de två spelen genom att ställa seriens producent - Yusuke Tomizawa - mot väggen. Då jag själv blir en smula förvirrad av alla God Eater-spel blir det naturligt att min första fråga berör vilket spel man ska välja om man är ny till serien? Tomizawa menar att Resurrection är byggt just för det ändamålet, men hävdar att även om man missar lite story, är det inte en nödvändighet att spela ettan om man istället vill gå direkt på Rage Burst. Det är ju de facto det senaste och fräschaste studion har att erbjuda.

2

Varför ska man välja God Eater framför liknande spel som Monster Hunter blir min andra fråga, och svaret blir att God Eater fokuserar mycket mer på det dramaturgiska, där storyn har givits en enorm betydelse till skillnad från konkurrenterna. Det är faktiskt så att ett av de spel som har inspirerat Tomizawa allra mest är - något oväntat - den lilla indiepärlan Life is Strange. Inte för att Ressurrection eller Rage Brust erbjuder liknade berättartekniker, men det säger något om mannens vilja att förmedla någonting med sina spel.

Till syvende sist är det dock striderna med de jättelika Arigami-monsterna som drar fansen till God Eater likt flugor dras till en kanelbulle. Till Rage Burst utlovar Tomizawa att fokuset på action är 90% och 10% på övriga rollspels-element. Det låter som godtyckliga siffror men vi köper det. Striderna är i realtid och handlar om att i grupp med ett gäng gapiga kollegor använda så stora vapen som det bara är möjligt, samt muterade krafter, för att förtära Arigamis själar. Formeln är välbekant och Rage Brust gör inget revolutionerande på den fronten, men alltjämt är det tillfredsställande att få en bjässe på fall efter flera minuters stridande. Dock måste det nämnas att figurerna känns - på klassiskt japansk manér - fjäderlätta i sina rörelser, som att de flyter ovanför marken. Mer fysisk tyngd i både monster och hjältar hade inte skadat för trovärdigheten.

3

När jag frågar Tomizawa om man inför nylanseringen av spelen i väst tänkt till lite extra kring vissa designbelsut och eventuellt anpassat spelen på något sätt, så svarar han att konceptet i God Eater - att vara en liten figur som dräper jättelika bestar - är något universellt. Att vara en pojk- eller flickaktig liten karaktär tillsammans med faktumet att de bär på tre meter långa vapen ser kanske obalanserat ut men det symboliserar att vi alla vill känna oss starka. Spel har en unik förmåga att låta oss göra onaturliga saker. Så snarare än att göra God Eater mer västvänligt har de litat på spelets inneboende kraft.

Visst ligger det något lockande i att dräpa gudar. Om man inte kan vara en gud själv, så vill man kunna äta dem helt enkelt. Om det kittlar skönt i kistan får vi se den 30 augusti då båda God Eater-spelen släpps till PS4, PS Vita och PC.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Jimmy Andersson

Jimmy Andersson

Nyhetsskribent

Jimmy härstammar från den hårda bohusgraniten i väst, men blev en mjuk spelpojke tack vare sin Game Boy. Han har läst neurovetenskap i Sverige och evolutionär psykologi i Skottland i hopp om att förstå vad som händer i våra hjärnor när vi spelar. Han gillar spel som fokuserar på spelmekaniken men som också dryper av atmosfär så som Zelda, Half-Life och Civilization. Resten av Jimmys hjärta tillhör punk och fotboll.

Relaterat material

FeatureEurogamer räknar ner till Retrospelsmässan: Retroflörtandets utveckling

Alex önsketänker och hinner dessutom med att samtidigt bekänna färg.

FeatureHär är allt du behöver veta inför E3 - Del 2

Den efterlängtade fortsättningen är här!

FeatureFörtitt: Hitman

Petter har myst runt i betan till den kommande lönnmördarsimulatorn.

FeatureVad spelar vi i helgen? (17-19 juni)

Orkar vi mer spel såhär post-E3? Har påven en konstig hatt?

Andra saker på sidan...

Kommentarer (0)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading