Ett DLC-paket som inte bjuder på mycket nytt. Fånga monster och dekorera dina byar - men räkna inte med något mer.

Bethesda fortsätter den nytillsatta traditionen från förra DLC-paketet att ge oss massor av krusidull som förvisso må vara trevligt men samtidigt känns otroligt onödigt. Wasteland Workshop är på så vis mer likt Automatron än expansionerna till Fallout 3 eller New Vegas. Och vill du ha något matigare får du istället vänta till Far Harbor som släpps nästa månad.

Den här gången är det framförallt möjligheten att fånga monster som står i centrum. Du kan sätta ut enorma burar var som helst i spelvärlden för att fånga allt från kackerlackor och banditer till de monstruösa Death Claws. Fångar kan sedan användas som försvar till dina byar eller tvingas slåss till döden i Mad Max-liknande arenor.

Och precis som i Automatron känns det mer som utfyllnad i stil med vad moddare släpper på PC än ett ordentligt DLC-paket värt pengarna. Visst, jag skrattar gott första gången jag tvingar den förbannat störiga XX att slåss mot horder av monster, men det är exakt samma sak vi sett så många gånger på Youtube redan. Wasteland Workshop ger oss inget nytt eller speciellt intressant.

Nu jäklar ska det dansas!

Vi låser även upp ett gäng extra prylar att använda i byarna, så som fällor, betongdelar och en drös dekorationer. Det känns på gränsen till hästdräkten i Oblivion snarare än de matiga DLC-paketen vi betalat för i tidigare spel i serien. För det finns inga uppdrag att klara eller nya områden att utforska. När vi får mer innehåll än såhär helt gratis till Grand Theft Auto Online och The Witcher 3 framstår det otroligt snålt att kräva betalt för lite extra skräp väldigt få ens kommer utnyttja.

Wasteland Workshop är roligt i ungefär en timme, högst. Och det är inte riktigt vad jag förväntar mig av expansioner från Bethesda.

Robin Stjernberg

Robin Stjernberg

Redaktionschef / Försäljningschef

"Är du en förrädare?" frågade de sura jämtarna när Robin red ner till Hallandsskogarna på en älg för att plugga film. "Nej", svarade Robin och tog sig en ordentlig prilla. "Jag infiltrerar södermarken" sa han. Förutom att snusa, och att vara en norrlänning, gillar Robin konstiga filmer, bastant hiphop och att spela episka äventyrsspel och hårda skjutare.