Recension: Star Fox Guard

Chefredaktör Andréas har satt tänderna i Star Fox Zero-spinoffen.

Star Fox Guard är spinoffen som istället borde ha blivit ett minispel i Zero.

Redan under E3 2014 avslöjade Nintendo spelet Project Guard. Det dröjde dock till mars 2016, i samband med en av deras Nintendo Direct, som företaget utannonserade dess fulla namn - Star Fox Guard.

Grodan Slippy har en farbror som driver ett gruvföretag ute i rymden. Grippy, som han heter, anställer dig för att styra de 12 kamerakanoner i säkerhetssystemet som håller argsinta robotar så långt borta från verksamheten det bara går. Dels ska kamerakanonerna placeras ut på strategiska platser, och dels ska du genom Wii Us Game Pad ha koll på samtliga av dem, växla fram och tillbaka och förpassa varenda fienderobot till livet på andra sidan. Det finns drygt 100 olika fiendetyper, alla med agendan att stjäla de dyrbara metaller som Grippy gräver upp. Det är ett tufft jobb och kräver att du ständigt är på din vakt då svårighetsgraden ökar lavinartat bana efter bana.

1
På TV-skärmen syns samtliga övervakningskameror. Den stora i mitten är den enhet man styr över just nu.

Star Fox Guard kretsar kring en hubbvärld där du spelar på olika planeter. Varje planet har tre huvudbanor, en boss samt extrauppdrag att låsa upp. Sistnämnda är en mer eller mindre svårare version än huvudditona och fungerar dessvärre mest som irrelevant utfyllnad.

Mitt stora problem med Star Fox Guard är inte spelet i sig, utan snarare hur Nintendo valt att distribuera det. Trots att Star Fox Guard är fullt av innehåll - cirka 100 uppdrag - känns spelet samtidigt otroligt fattigt. Det blir snabbt tjatigt och jag inser att genren Tower Defense, som spelet klassas som, kräver en del eftertanke och variation för att kunna fungera stationärt, något Star Fox Guard tyvärr inte lever upp till. Dess existensberättigande hade snarare stärkts av att spelet varit en del av Star Fox Zero, men istället har Nintendo valt att släppa spelet separat.

Okej, visst. Star Fox Guard levereras i en bundle med Zero, men spelet har likväl känts mer relevant om det istället hade varit ett mer fokuserat minispel.

2
I Star Fox Guard nyttjas Game Pad till att växla mellan de olika kamerorna - en funktion som jag faktiskt uppskattar.

Gameplaymässigt är dock Star Fox Guard så tight man kan förvänta sig av ett Nintendo-spel. Det är smidigt att övervaka samtliga av spelets kameror via Game Pad och jag får en klar överblick över spelplanen. Med snabba tryck växlar jag mellan de 12 enheter som placerats ut på banan och finner faktiskt en stor tillfredställelse när jag lyckas mangla ner samtliga fiender, en efter en. Nintendo levererar kort sagt en sömlös upplevelse där Game Pad känns relevant och en viktig del av spelupplevelsen, något jag är ovan vid så här drygt fyra år efter Wii Us lansering.

Nintendo är även kreativa som vanligt med designen och samtliga av fienderobotarna fullkomligt skriker av Star Fox-känsla. Det finns en god variation, med alla dess svagheter och styrkor, vilket efter ett par timmars frenetiskt spelande ger en god utmaning. Synd bara spelmomenten är så himla upprepande.

3
Om man inte är aktsam och snabb på fingrarna kommer robotarna förstöra kamerorna, vilket gör livet surt för en.

På onlinefronten har Nintendo möjliggjort för oss spelare att skapa egna banor som vi kan dela med oss av i Miiverse. Då jag spelar en förhandsversion ekar detta läget väldigt tomt, men för den delens skull ser jag ändå fram emot vad communityn kan åstadkomma. Se bara på Super Mario Maker - det släpptes med minimalt med innehåll, men är idag en plattform för kreativa Nintendo-spelare.

Star Fox Guard är ett spel som hade fungerat i ett mindre format som en del av Star Fox Zero. Istället får vi en Tower Defense-upplevelse som är rolig de första timmarna, men som snabbt gör att jag tappar intresse till följd av brist på variation. Med det sagt kan spelet slå bra online om communityn tar emot det med sina öppna armar. Som enspelarprodukt är det dessvärre rent ut sagt mediokert.

Read the Eurogamer.net reviews policy

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Andréas Göransson

Andréas Göransson

Chefredaktör

Från de skånska myllorna i söder kommer Eurogamers chefredaktör. Uppväxt med en Gameboy i sina svettiga labbar var Andréas länge Nintendo-frälst. Detta kom att ändras under mitten av 90-talet då Sony släppte sin gråa förstfödda. Sedan dess spelar Andréas det mesta, även om Pokémon fortfarande ligger honom närmast om hjärtat.

Relaterat material

Recension: The Sims 4 Dags att Jobba

Malin har utvärderat en arbetsmarknad Sverige bara kan drömma om.

RekommenderatRecension: Lara Croft GO

Portabla Lara Croft är bästa Lara Croft.

Recension: She Wants Me Dead

Jerry Fogselius har gjort allt i sin makt för att överleva katten.

EssentielltRecension: This War of Mine: The Little Ones

Barn kommer alltid vara barn, även i krig.

Recension: Homeworld: Deserts of Kharak

Adam har spelat Blackbirds första spel och tillskott till den klassiska strategiserien.

Andra saker på sidan...

Kommentarer (0)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading