Sword Art Online är från början en populär manga som skapades 2009 av Reki Kawahara. Som med alla populära serier har den även blivit en anime och en rad tv-spel. Serien har hyllats för den tar grepp på de psykologiska frågeställningar som uppstår när huvudpersonen Kiriko spelar Alfheim Online - ett "Virtual Reality Massively Multiplayer Online Role-Playing Game" inne i Sword Art Online.

Serien tar många sådana meta-perspektiv, men när Sword Art Online skulle bli riktiga spel, ja då blir benämningen VRMMORPG mest olycklig då inget av de första spelen ens gick att spela online. Om Bandai Namco nu äntligen insett denna ihåliga uppenbarelse vet jag inte, men till det stundande fjärde spelet - Hollow Realization - kan man nu skapa sin egen avatar och dyka djupt ner i onlinespelens beroendeframkallande värld. Virtual reality-biten får vi nog vänta på lite längre dock.

3

Det första spelet - Infinty Moment - släpptes 2013 enbart i Japan, till den redan då dödsförklarade Playstation Portable. Det andra spelet - Hollow Fragment - släpptes året efter till PS Vita och hittade hela vägen till Europa, dock utan att röna några större framgångar. Det tredje spelet - Lost Song - bytte utvecklare till Artdink som gjorde spelet till ett renodlat actionspel till Playstation 4.

När jag frågar seriens starke man, Yosuke Futami, varför det tredje spelet är så annorlunda, så säger han att det beror på att det utvecklades parallellt med det fjärde mer traditionella Hollow Realization som nu varit under utveckling i över två år. Enligt Futami vill de genom Hollow Realization äntligen förverkliga det som hela Sword Art Online går ut på; ett massivt online-rollspel. För att göra det hela mer trovärdig har man arbetat nära Reki Kawahara som fått skriva storyn, men den vill Futami inte avslöja för mycket om i dagsläget. Till skillnad från det tredje spelet, där 19 karaktärer var valbara, har man nu återgått till seriens ansikte utåt - Kiriko.

1

Dock har man infört - enligt Futami - en mycket avancerad editor för skapandet av sitt virtuella alter ego. Stolt visar han upp hur man kan ändra hårfärg, kläder och namn. Allra stoltast blev han när han visade att man nu kan ändra byststorleken på sin figur med den tillhörande kommentaren och fnisset att det är troligtvis här spelarna kommer spendera mest tid. Vadå? att sitta och snurra på reglaget för brösten?

Hur som så verkar editorn och upplägget gedigen, så jag frågar om de har inspirerats av andra spel som sysslat med MMORPG tidigare. Förutom Final Fantasy 14, är faktiskt den största inspirationen Diablo säger Futami. Diablos hela gränssnitt och balans är så fantastisk det har spelets flitigt inför skapandet av Hollow Realization.

Om det inte har framgått än så är Hollow Realization ett klassiskt JRPG där man rör sig i små, men öppna världar, och tar ut fiender efter fiende i realtid istället för turordningsbaserat. I det skogsparti jag fick testa mötte jag några fula krabbor som inte gav tillräckligt motstånd för att utvärdera hur bra striderna faktiskt är. Men en sak kan jag säga, musiken är bedårande mysig och grafiken, om än inte i klass med andra PS4-spel, var så färgglad att jag aldrig ville lämna den lilla skogsgläntan. Hela stilen påminde faktiskt om den 16 år gamla klassikern Phantasy Star Online till Dreamcast och sedermera andra plattformar. Det kan låta mossigt och missvisande att jämföra med ett såpass gammalt spel, men karaktärsdesignen, upplägget på miljöerna och striderna är nästan identiska. Ja, och att man kunde spela det online.

2

Fansen av Sword Art Online kommer inte bli besvikna, men MMORPG-rävar som plöjt 1000-tals timmar med World of Warcraft eller för all del Diablo, kommer eventuellt tycka att Sword Art Online är i det simplaste laget. Min sista fråga till Kutuma blir således om de har gjort någonting för att fånga upp även dessa spelare, och inte bara fansen som redan förälskat sig Kiriko och gänget. Han menar att när ett spel bygger på en förlaga som en manga eller en film är det viktigaste att man underhåller de initierade fansen först, tillkommer fler är det snarare en bonus. Men behöver man läsa serien för att förstå spelen? Nej det gör man inte, men det fördjupar och förbättrar såklart upplevelsen säger Kutuma.

Om Sword Art Online: Hollow Realization kommer växa till något mer än den där ihåliga uppenbarelsen, som man elakt kan säga om de första spelen utan sitt online-läge, återstår att se när spelet släpps till hösten till Playstation 4 och PS Vita.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Jimmy Andersson

Jimmy Andersson

Nyhetsskribent

Jimmy härstammar från den hårda bohusgraniten i väst, men blev en mjuk spelpojke tack vare sin Game Boy. Han har läst neurovetenskap i Sverige och evolutionär psykologi i Skottland i hopp om att förstå vad som händer i våra hjärnor när vi spelar. Han gillar spel som fokuserar på spelmekaniken men som också dryper av atmosfär så som Zelda, Half-Life och Civilization. Resten av Jimmys hjärta tillhör punk och fotboll.