Tales of Berseria är precis vad det låter som - ett nytt rollspel i Bandai Namcos berömda Tales-serie. Spelet ska släppas under hösten 2016 och är passande nog det 16:e spelet i serien - en serie som dessutom nyligen passerat 16 miljoner sålda exemplar. Rötterna sträcker sig över 20 år bakåt i tiden till 1995 års Tales of Phantasia till Super Nintendo, dock dröjde det till 2004 års Gamecube-spel Tales of Symphonia innan vi i Europa fick ta del av den.

Tales-spelen hänger ihop på liknande sätt som huvuddelarna i Final Fantasy, det vill säga det finns vissa element som ständigt återkommer men karaktärer och världar brukar vara nya för varje del. Tales of Berseria delar visserligen "wasteland' med Tales of Zeteria som kom förra året, men utspelar sig i en annan tid och med en ny huvudkaraktär.

2

För första gången i Tales-seriens historia får vi i Tales of Berseria spela som en kvinnlig protagonist vid namn Velvet Crowe - en stentuff kvinna med korpsvart hår, en pulserande demonarm och trasiga kläder. Dock är hennes kläder så sönderrivna att hon mer ser ut som en prostituerad, där till och med underkanten (!) på hennes bröst är synliga. Sådana designval underminerar, snarare än stärker, henne som karaktär och man undrar hur det står till med kvinnosynen hos Bandai Namco. Men bara faktumet att det är en tjej gjorde mig nyfiken på att fråga spelets producent Yasuhiro Fukaya om det är ett medvetet val för att locka mer kvinnliga spelare till serien. Svaret blev att de har de faktiskt inte funderat i de banorna, valet av Velvet handlar mer om budskapet de vill förmedla i Berseria. Ett budskap om att man ska våga visa känslor och därför passade en kvinna bättre resonerar Fukaya.

Storyn i varje Tales-spel är oftast uppbyggd kring ett övergripande tema och denna gång är ämnet "emotions vs reason". Som nämnt står Velvet för känslorna och fienderna står för logiskt tänkande. Logik är enda vägen till fred lyder deras devis. Det låter onekligen som en förbryllande svart-vitt premiss så jag frågar Fukaya om det verkligen är så simpelt? Först och främst så vill han klargöra att Velvet inte går runt och är arg som Kratos från God of War, det är inte så temat kommer manifestera sig, utan det berör mest handlingen. Velvet förstår såklart att det är bra att vara logisk ibland, men det är hennes kall att hjälpa människor att våga visa sina känslor.

1

Spelmekaniken är klassisk i Tales of Berseria. Striderna följer Tales-mallen "Linear Motion Battle System", som trots sin missvisande benämning, innebär att man kan röra sig fritt i real-tid - likt en 3D-brawler - och hugga ned fiender för glatta livet. Fukaya bedyrar att stridssystemet nu är uppgraderat till "Enhanced Linear Motion Battle System", som i praktiken innebär att man har lite mer frihet att kombinera slag till spektakulära kombos än i tidigare spel. Velvet kan gå bärsärkagång emellanåt helt enkelt, därav namnet Tales of Berseria, inflikar Fukaya med ett finurligt leende.

På gott och ont är striderna, grafiken, musiken, karaktärsdesignen och storyn precis som man förväntar sig. Då Tales-spelen har en enormt trogen fanskara vore annat konstigt, men jag passar ändå på att fråga Fukaya om de har gjort någonting för att gå utanför mallen för att eventuellt locka helt nya typer av fans? Fukaya menar att Tales-serien är mycket traditionsbunden och serien behöver nog vara som den är då även västerländska fans uppskattar den japanska stilen.

3

Och ja, de som är sugna på en hederlig och finstämd JRPG kommer att få sitt lystmäte. Spelet är så där underbart mysigt i sin färgskala, och även om det smyger in en fruktansvärd j-pop dänga emellanåt är stämningen i de öppna världarna väldigt behaglig. Fukaya menar att få fram vackra miljöer har varit av yttersta vikt nu när Tales-spelen äntligen fått tillgång till kraften i PS4. Och visst, både blommor och himmel i spelet är fantastiskt vackra, men animationer och de mörkare miljöerna ser ut att komma från förra generationen.

Vi har inte givits ett exakt datum när det är dags att släppa loss känslorna i bärsärkagången, men Tales of Berseria kommer släppas någon gång under hösten till PS4, PS3, och PC.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (6)

About the author

Jimmy Andersson

Jimmy Andersson

Nyhetsskribent

Jimmy härstammar från den hårda bohusgraniten i väst, men blev en mjuk spelpojke tack vare sin Game Boy. Han har läst neurovetenskap i Sverige och evolutionär psykologi i Skottland i hopp om att förstå vad som händer i våra hjärnor när vi spelar. Han gillar spel som fokuserar på spelmekaniken men som också dryper av atmosfär så som Zelda, Half-Life och Civilization. Resten av Jimmys hjärta tillhör punk och fotboll.