Velociy Stream en spännande idé som behöver lite mer tid i ugnen för att glänsa.

Med inspiration hämtad från Extreme-G och F-Zero har den Skövdebaserde studion Cavelight Entertainment knåpat ihop ett racingsspel i liknande stil. På ytan ser deras Velocity Stream ut som framtidsracingspel brukar se ut; spelaren möts av enkla miljöer där futuristiska fordon rusar fram på vägar lika neondränkta som snirkliga. Men Velocity Stream utmärker sig framför allt med ett annorlunda flerspelarläge i fokus.

1

Asymmetrisk multiplayer, det vill säga att tävla mot varandra på olika men ändå balanserade villkor, var ett modeord i spelvärlden för ett par år sedan - främst när Evolve-hajpen var som störst. Antalet titlar som tar tillvara på idén och bjuder på två helt olika spelupplägg är däremot försvinnande få. När det kommer till racingspel är det dessutom extra svårt att balansera tävlingarna efter två helt olika förutsättningar. Det har däremot inte något som har hindrat Cavelight Entertainment från att basera huvuddelen av sin titel på just asymmetrisk multiplayer.

I praktiken innebär det annorlunda flerspelarupplägget att en spelare kontrollerar en så kallad Paver, en sorts svävare som i realtid skapar själva vägen som de andra spelarna tävlar på. Det finns med andra ord inga förinlagda banor eller ens möjligheten att skapa sträckor i förväg. Allt skapas i tävlingens hetta, vilket är lättare sagt än gjort eftersom det kan vara svårt att få en överblick över banan som skapas - både för föraren av Pavern och de som tävlar på banan. Efter en del övning går det däremot att skapa riktigt kniviga och roliga banor med Pavern, vilket krävs för att kunna köra tillräckligt långt ifrån de övriga förarna och sedermera vinna tävlingen. Om någon av de andra förarna istället kommer ifatt Pavern är det den spelaren som vinner loppet.

2

Det är en annorlunda idé som fungerar hyfsat bra med fartfyllda race på banor som aldrig slutar överraska. Smolket i bägaren är att Pavern är svår att bemästra och dessutom inte lika rolig att köra som de regelrätta fordonen. Därutöver måste spelaren som kontrollerar Pavern navigera nära marken för att fylla en boostmätare, samt plocka upp powerups som kan användas för att skapa hinder på vägen. Det är inte helt lätt när kontrollen inte alltid är samarbetsvillig.

Som sagt ligger spelets huvudfokus på flerspelarbiten, men för den som vill spela ensam är det möjligt att möta datorstyrda motståndare. Det är dock begränsat till ett väldigt enkelt träningsläge som egentligen saknar ett regelrätt mål. Dessutom är den datorstyrda Pavern inte särskilt intelligent och åker titt som tätt rakt igenom den väg som skapats, vilket gör att det inte går att passera den sträckan. Att spela ensam är med andra ord inget att rekommendera för tillfället.

Att spela flera är däremot kul och det märks att spelet i första hand är menat för multiplayer. Tyvärr är det väldigt svårt att hitta motståndare online. Det finns en räddare i nöden i form av att upp till fyra personer kan spela på delad skärm, något som fungerar överraskande bra. Kravet på fyra kontroller och lediga USB-portar kan däremot ställa till det för vissa.

3

I dagsläget är Velociy Stream en spännande idé som underhåller under rätt förutsättningar. Tyvärr påverkas spelupplevelsen negativt av en del buggar, brist på innehåll och att det är svårt att hitta motspelare. Lägg därtill avsaknaden av ett vettigt enspelarläge.

Lyckligtvis är utvecklarna väl medvetna om dessa problem och planerar att kontinuerligt släppa uppdateringar. Bland annat ska en ny bana, fler svävare och bättre intelligens för datorstyrda motståndarna läggas in under den närmaste tiden. Om det därutöver skulle bli möjligt att skapa egna banor i förväg, eller få ett dussintal förinlagda, kan även enspelarläget och flerspelardelen på delad skärm få ett välkommet lyft.

Om några månader kan förhoppningsvis Velocity Stream nå sin fulla potential, men till dess får vi nöja oss med ett underhållande men begränsat racingspel.

About the author

P-A Knutsson

P-A Knutsson

Skribent

Sedan P-A kidnappade sin brors Nintendo 8-bit i slutet av 80-talet har han varit fast i spelens värld. Idag står alla nya konsoler vid tv-apparaten och de flesta äldre konsoler är redo att kopplas in när retrosuget blir för stort. P-A tycker om de flesta spelgenrer, men har svårt för fotboll och meningslösa Free to play-titlar.