Recension: Kirby: Planet Robobot

Håller den rosa fluffens andra 3DS-äventyr?

Det var med blandade känslor jag mottog utannonseringen av Kirby: Planet Robobot. Behövde vi verkligen ett till Kirby-spel i samma stuk som Kirby: Triple Deluxe? Hade HAL slut på idéer? Jag brukar vara skeptisk mot direkta uppföljare och Kirby: Planet Robobot såg på förhand ut att vara en identisk kopia av sin föregångare. Men roboten har ju potential, tänkte jag.

Turligt nog var min oro obefogad.

2

Inledningsvis inger Kirby: Planet Robobot känslan av en expansion, snarare än uppföljare. De färgglade miljöerna och fienderna är tillbaka och även styrningen är oförändrad. Denna gång invaderas dock Kirbys planet av en robotarmé, vilket förändrar allt - banorna moderniseras och fienderna robotiseras till viss del. Denna tvist är förvisso väntad, namnet antyder ju trots allt på det.

Det som däremot överraskade mig var hur pass den stora gimmicken i spelet, roboten, förändrar spelmekanismen. I likhet med Kirby kan roboten scanna av fiender och på så sätt få tillgång till nya krafter. Den stora skillnaden ligger såklart i magnituden av sagda kraft - du susar fram som en pansarvagn och det enda som kan stå i din väg är trånga passager. En del av behållningen ligger i robotdräktens förmåga att interagera med omgivningen. Vissa pussel kräver att du tänker till ordentligt över hur robotens förmågor ska anpassas till situationen. Andra gånger gäller det enbart att skapa nya vägar genom att förstöra allt inom sikte.

6

Det är lätthänt att på förhand avfärda robotdräkten som alldeles för kraftfull för spelets eget bästa. Här har utvecklaren HAL hittat finurliga sätt att hindra spelet från att bli ett sidoscrollande beat 'em up istället för plattformsspel. Redan nämnda passager är ett exempel. Banorna är oftast uppdelade i segment avsedda för roboten varvade med delar för endast Kirby och hans sedvanliga förmågor. Här har Kirby försetts med en rad nya attacker att absorbera från och använda mot sina antagonister. Allra effektivast är giftattacken där Kirby täcker golvet med skadlig gift som gradvis sänker fiendens hälsa. Vill du vara en douchebag mot fienden kan du även blåsa ut farliga gaser - som även de har skadliga effekter. Hur coolt är inte det? Det finns givetvis en drös andra förvandlingar för vår rosa vän, men ärligt talat känns de inte lika intressanta jämfört med robotdräktens diton.

4

Föregångaren Kirby: Triple Deluxe fick en del kritik för den alldeles för enkla svårighetsgraden. Tyvärr lider Kirby: Planet Robobot av samma problem. Under genomspelningen dog jag en endaste gång, och enbart på grund av dålig planering från min sida. Som det ser ut nu är den enda utmaningen att hitta samtliga hemligheter. Vilket i sig inte är helt negativt - vi behöver fler enkla feelgood-spel, men det hade inte skadat med alternativ för den mer erfarne spelaren.

Tillbaka till de inledande frågeställningarna då. Kirby: Planet Robobot kommer förmodligen inte vinna utmärkelser för mest innovativa spel 2016. Det sätter inte heller en ny standard över hur plattformsspel ska vara. I det här fallet är det enbart positivt. Den tvådimensionella plattformsgenren behöver inte återuppfinnas och ibland räcker det med ett par goda idéer för att förfina en redan behaglig upplevelse.

Och ärligt talat, att ge Kirby en egen massförstörelserobot är den bästa och mest naturliga karaktärsutvecklingen sedan Mario packade ned sin F.L.U.D.D. för gott.

5
Ja, du gissade rätt. Lagom till lanseringen av Kirby: Planet Robobot släpper Nintendo sprillans nya tillhörande Amiibos.