Är det något som Blizzard gör som inte blir till guld? Nästan ingenting, nej. Så varför är jag förvånad när Overwatch drar undan mattan under mina fötter och får mig att tappa andan? Det visar sig att Overwatch bjuder på karaktärsdesign likt vilket Blizzardspel som helst, en hel del dosering av Team Fortress 2 samt ett djup som rivaliserar valfritt framgångsrikt MOBA. Spelet är inte helt utan brister, men fantastiskt bra.

Spelets handling är av föga intresse då störst fokus kommer att ligga på matchernas djup. Ändå har Blizzard lyckats göra karaktärerna engagerande och byggt upp en bakgrund som faktiskt räcker till i den här typen av spel. Spelet handlar om Overwatch, en internationell organisation stridshjältar som sattes in för att stävja en kris som involverade ett inbördeskrig och artificiella intelligenser. Efter händelsen tappade gruppen sitt syfte och människor började se på Overwatch med misstanke och rädsla. Efter att högkvarteret för Overwatch sprängts, så splittrades gruppen för att sedan återförenas när nu nya kriser syns på horisonten.

2
En bra kombination är alltid viktigt. Spelet hjälper även till att informera om det fattas något eller om det finns för mycket av en typ av klass.

Spelet är till en början väldigt likt partyskjutare som Team Fortress 2 då det innehåller en galen variation av roliga tecknade karaktärer med unika personligheter. Det finns fyra olika kategorier varav det finns fyra olika karaktärer i varje. Det finns en offensiv, defensiv, support och tank-kategori. En ganska stor variation då det inom de olika kategorierna bjuds på karaktärer med bred variation i spelstil. Vissa är närgångna, andra är bättre på avstånd och vissa har en kombination av båda fast med andra nackdelar.

De olika karaktärerna tar en stund att bemästra. I varje kategori har Blizzard dock valt att ha en nybörjarhjälte som påminner mycket om de klassiska spelsätten som vi är vana vid. De offensiva har en soldat som inte bara till utseendet påminner om varje actionhjälte i förstapersonsperspektivet som vi redan spelat som. Supportklassen har den klassiska healern som står i bakgrunden och trycker på med livskraft till sina medspelare. Detta är karaktärer som jag upplevde var lätta att ta till sig, men för att verkligen bemästra dem så krävs det samarbete med andra spelare och rätt val av karaktär för rätt tillfälle och spelläge.

Overwatch har 4 olika spellägen. Anfall/försvar, eskorteringsuppdrag av ett fordon, hålla en zon eller en kombination av anfall/ försvar tillsammans med eskortuppdraget. Ingenting märkvärdigt med det här då det är något som de flesta spel i genren innehåller idag på något sätt. Djupet ligger istället att lära sig utnyttja kartorna och använda sig av rätt hjältar för att kunna göra det.

3
Cheers Love, the cavalry is here.

En sak som är viktigt när det handlar om Overwatch är att det är ett lagspel med tydliga uppdrag. Att slå varandra på käften och golva motståndarlaget har sin del, men det är en ganska liten del. Du vinner egentligen inte genom att döda flest, du vinner genom lagspel. Därför är det oerhört svårt och frustrerande att spela själv i många fall. Det finns förvisso en röstchatt som alla kan gå in i, men det krävs också att andra spelare är med och att det är trevliga spelare i andra änden för att jag som spelare ska stå ut. Det bästa är att ifall du spelar som ett helt lag på sex spelare, vilket blir extra tydligt då Blizzard flexar med att försöka göra Overwatch till ett stort e-sportfenomen där rankade matcher snart är på väg samt att tävlingar redan hålls i Overwatch.

I gruppen du spelar med handlar det även om att välja rätt karaktärer, som jag predikat så hårt kring flera gånger nu. Ett bra tips är att inte se karaktärerna som just klasser och karaktärer, utan vapen. När du spelar Overwatch som effektivast så är det nämligen när du vågar byta karaktärer efter spelets gång, precis som du byter vapen i valfri FPS-skjutare, för att matcha andra spelare och motståndet som du möter. Det strategiska djupet med karaktärsval följer alltså med genom hela spelet. När allting fungerar som det ska så är det till och med roligt att förlora. Det ser nämligen så strategiskt snyggt ut att jag vet att jag gjort mitt bästa, och jag har inget att skylla på.

För de som däremot väljer att spela själva så finns det ändå en charm. Visst kommer du känna dig frustrerad under tillfällen då hela laget verkar tänka på sig själv eller har en annan taktik än du, men när det väl fungerar någorlunda bra så kommer de flesta att ha fantastiskt roligt. Blizzard behöver bara jobba med att flörta lite till med de som faktiskt skulle vilja spela själva. Delvis gör de redan det med möjligheten till AI-motståndare eller privata matcher, men det jag syftar på handlar om matcher som sker online med människor du inte känner.

Som ensam spelare kommer du dock få tillgång till samma belöningar som de andra spelarna när du går upp i level. Eftersom alla matcher ger erfarenhetspoäng så är det något som alla kan nå. Dina belöningar är inte heller något som påverkar balanseringen i spelet utan består mest av estetiskt krimskrams och annat smått och gott som faktiskt är väldigt roligt att få då upplevelsen hela tiden känns fräsch. De nya karaktärsmodellerna är faktiskt riktigt välgjorda och gör att det verkligen känns som om avundsjuka ögon stirrar på mig när jag spelar.

4
Karaktärerna ser helt annorlunda ut när du låser upp nya utstyrslar. Hint: de är ofta riktigt snygga.

Overwatch har dock några få problem. Det finns vissa banor som har lite väl trånga flaskhalsar som gör det i stort sett omöjligt att ta sig fram ifall motståndarlaget är någorlunda effektiva. Det krävs med andra ord inget tekniskt geni för att kunna veta hur spelarna ska agera för att bygga upp ett effektivt försvar. Dessutom så finns det karaktärer som skulle behöva en liten gnutta balansering för att inte alla spelare ska välja dem. Speciellt revolvermannen har en väldigt händig och stark pickadoll med en flashbang som gör fiender orörliga och en dodge-funktion för att lätt ta sig undan. Han kan lätt trycka ut ett helt magasin på en sekund på nära håll och döda andra spelare innan de ens hinner blinka.

Sedan har vi just designen på karaktärerna som är så stereotypiska så det blir löjligt. Stilen och designen i sig hade räckt utan att behöva använda sig av stereotyper. Tack och lov finns inga egentliga nidbilder, och Blizzard har faktiskt jobbat med communityt för att ta bort sexistiska delar i spelet (läs Tracers bakdel med mera.). Den tecknade fasaden ser dock till att göra det här med glimten i ögat och karaktärerna känns faktiskt mer färgstarka och tydliga i designen istället.

Overwatch kommer att vara på folks läppar under en längre tid, det är jag helt säker på. Det är en fantastisk liten pärla som tar det bästa från en redan fullproppad genre och gör något som känns väldigt fräscht och framförallt förbaskat roligt. Gillar du galna skjutspel så kommer det här vara något av det bästa du spelat. Gillar du leka rambo så bör du hålla dig borta. Det är inte er som spelet riktar sig till. Till skillnad från till exempel Star Wars Battlefront som kändes tomt efter 20 timmar så levererar Overwatch fortfarande efter den tiden. Jag vill till och med ha mer.

Robert Arveteg

Robert Arveteg

Stream-redaktör

Robert började sitt spelande som snorätande 4-åring. Han grät floder över att hans mamma inte klarade av att hoppa över en Goomba och var stolt ägare av Mario-pins. Idag är Robert vuxen och älskar Pokémon och rpg. Han räddar världar på kvällar och är superfarsa på dagtid. Han letar dock fortfarande efter spel som hans mamma ska klara och gråter numera bara inombords över att hon inte inte kan hoppa i spel.

Fler artiklar av Robert Arveteg