Recension: The Witcher 3: Blood and Wine

Blodet flödar, och vinet likaså!

Blood and Wine är ett passande avslut på ett fantastiskt spel.

Text: Johnny Chiodini (EG NET)

Översättning: Lucas Jones

Det mest spännande karaktärsdraget hos riddarna från förr är inte deras ridderlighet, djärvhet eller deras hängivenhet till skönhet. Snarare är det hur entusiastiskt de använder dessa tre egenskaper tillsammans för att rättfärdiga deras till synes outtömliga behov av att bete sig som totala idioter. Ta Sir Lancelot i Chrétien de Troyes "Riddaren av vagnen", till exempel. I en del så får Lancelot syn på drottningen som rider förbi när han står vid det högsta fönstret i ett torn och blickar "uppmärksamt och med glädje på henne." Sedan, "när han inte längre kunde se henne, ville han kasta sig från fönstret och krossa sin kropp på marken nedanför". Han försöker genomföra det också, bara sådär; ångesten av att en vacker dam bryter hans synfält är tillräckligt för denna tappra riddare att få ett jättestort, potentiellt dödlig utbrott. Det gläder mig att säga att riddarna av Toussaint, den nya regionen som erbjuds i The Witcher 3: Blood and Wine, är inte mindre uppriktiga. Eller dummare.

I den andra och sista expansion för The Witcher 3, så forslas Geralt iväg till en rik region av djärva riddare och skrytsamma handlingar; en som nog kan vara den vackraste öppna världen någonsin sett i ett tv-spel. Temeria i The Witcher 3: Wild Hunt var ofta en grav och oförsonlig plats där fickor av färg kämpade för sin plats i världen. I Toussaint, däremot, är allt bravado; en rik färgpalett väller fram från varje hörn, rustningarna är pompösa och högtravande, och stadens vakter utfärdar till och med varningar i rim.

Det livliga, nästan skrikigt barnsliga känslan i Toussaint bildar en skön kontrast mot Temeria som bara förbättras med tillsats av den buttre, ovårdade Geralt av Rivia. Från det ögonblick där de första snobbiga riddarna glider in i bild är det tydligt att CD Projekt Red är fast beslutna om att ha lite kul i sin slutliga utflykt i The Witcher 3. Geralt är faktiskt så förutsägbart saltig som motvikt till allt detta ståt och pompa att öppningen i "Blood and Wine" känns som en endaste lång, medveten blinkning. En av de första sakerna Geralt gör i detta nya äventyr är att hitta en näsduk med initialerna DLC ingraverade, och det är bara början; han dödar en jätte, deltar i en gladiatorkamp i en arena och får sin egen vingård, allt på lite mer än en timme.

1
Gång på gång fann jag mig själv enbart tittandes omkring.

Men bara för att Blood and Wines inställning är rik och lekfull och mer än lite dum (den mest populära svordomen i regionen verkar vara "bumbotch", om du undrade) så betyder inte det att allting är solsken och regnbågar i regionen. Blood and Wine huvudberättelse är en blodig, mörk upplevelse som matchar de allra bästa berättelsespåren i Wild Hunt. I ett mycket stort, viktigt kontrakt får vi se Geralt utföra några av hans vassaste detektivarbeten, även om mekaniken som innefattar detta inte är ny. Det är möjligt att utforska ett uppriktigt sagt bisarrt sidospår i de senare delarna av huvudberättelsen - något som jag förutspår kommer att visa sig splittrande bland fans - men alla kärnberättelser har exceptionellt bra tempo och håller sig fria från allt det onödiga som vägde vissa aspekter av grundspelet.

Några av sidouppdragen är rena farser, och det gör dem bara ännu bättre. Wild Hunt hade sina stunder av lättsinne, men de flesta av dess sidouppdrag var bistra varningssignaler i olika utföranden. Blood och Wines sekundära uppdrag slår an en mycket ljusare ton, med frekventa besök i det löjligas värld. Yrket Witcher kan fortfarande vara precis lika mörkt som i Beauclair eller i Novigrad, men det kan också skicka iväg en för att hitta de stulna testiklarna av en känd staty. Blotta oförutsägbarheten i dessa uppdrag bidrar till att Blood and Wine känns lika mycket som en semester för Geralt som nästa kapitel i en lång och skakig karriär.

Blood and Wine är en imponerande utvidgning eftersom den klarar av att förnya trots den föga avundsvärda uppgiften att avsluta ett spel som redan innehåller över hundra timmars material. En hel del av innovationskänslan härrör från att sätta Geralt i en så annorlunda miljö, naturligtvis, men det beror också på några välkomna tillägg i spelandet - där det utökade mutationssystemet står ut mest.

Något som särskilt inriktats på högnivåspelare med karaktärspoäng att bränna är att Geralt kan hälla extra poäng (och mutagener) i forskningen av en handfull förbättrade mutationer, där varje ny mutation leder till annorlunda - och förödande - fördelar i strid. Dessa förmågor är mycket medvetet bombastiska, snudd på absurda: en ger dig en skyhög skadebonus baserat på hur många fiender du står inför i början av en kamp, till exempel, men utökar sedan dina skadestats baseras på hur många av dessa fiender som finns kvar trettio sekunder senare. En annan - min personliga favorit - förvandlar Aard-tecknet till en chockvåg som fryser varje fiende den inte välter och spränger alla andra. Det är effektivt nog mot grupper av mindre fiender för att nästan kännas för kraftfullt, men att få banditer att explodera med en knyck med handleden är för roligt för att inte använda.

2
Blood and Wine innehåller massvis med minnesvärda träffar med stora fiender.

Som med runesmithing i Hearts of Stone så är Blood and Wine mycket angeläget om att erbjuda dessa nya förmågor direkt. En quest som leder till nya mutationer finns tillgänglig från början, och detsamma gäller för de nya uppsättningarna av Witcher-redskap. Witcher redskap kan nu färgas, förresten, men förvänta er inte att få se Geralt klädd helt i rosa. Alla färger är ganska smakfullt valda, så du kommer få svårt att få Geralt att se löjlig ut. Tro mig, jag försökte.

De nya mutationerna och de smakfullt färgade Witcher-redskapen kan båda testas på nytillskotten till spelets bestiary; med ett sortiment på cirka tjugo monster inklusive scurvers, archespores och barghests gör CD Projekt Red ingen hemlighet av sin avsikt att försöka ändra på spelarens vanor i Blood and Wine, och oftast är det precis det dessa fiender gör. En hel del strider tvingade mig att bryta från min traditionella metod av Quen-rulla-Aard-skära-hacka-osv som, återigen, är ganska imponerande efter hundratals strider i huvudspelet. Hanses gör också ett bra jobb med att tillföra något nytt till icke-monster-möten; dessa är stora, befästa banditläger som svärmar med fiender. Varje Hanse är en rolig utmaning om än endast tack vare det stora antalet soldater. Det kanske inte är det mest banbrytande tillskottet i Blood and Wine, men det är välkommet i alla fall.

Ett av de märkligare tilläggen - och tyvärr Blood and Wine mest nedslående aspekt - är Geralts vingård, som är tänkt att utgöra en bas för verksamheten för Sir av Rivia under sin tid i Toussaint. Som ursäktande (och utmärkt namngivna) borgmästaren Barnabas Basil-Foulty förklarar vid ankomsten så är Corvo Bianco i behov av lite renovering. Medan det ger en fördel eller två - ökad uthållighet för Roach från stallet, en boost i vitality genom att köpa ny säng - så är de renoveringar som görs tillgängliga för Geralt ganska få till antalet. Att ha råd med varje renovering är inte osannolikt för alla som är klara med huvudspelet, vilket gör processen kort för en annars lovande spelmekanik. Även att få spelet att slumpa fram en karaktär speciellt för Blood and Wine ger dig mer än tillräckligt med pengar för att finansiera hela renoveringen.

Bristen på uppgraderingar som erbjuds kan vara en besvikelse, men vingården är ändå en stor tongivare för Blood and Wine. Det skapar känslan av att Geralts tid som Witcher (och vår tid med Geralt) närmar sig sitt slut, att det snart kan komma en tid när han sätter ner svärdet och antar en lugnare livsstil. Det är en ton som ljuder genom hela expansionen, vilket upprätthåller en känsla av reflektion i en region full av pompa och överskott.

Allt som allt är Blood and Wine en passande svanesång för The Witcher 3. Det är ett lekfullt adjö, men också ett bevis på vad som gjorde serien så bra i första hand. Det ger ett levande perspektiv på världen av The Witcher men är fortfarande sann mot det mörka, medeltida detektivgameplay som gjorde det bra i första hand. Det är en känslomässig men munter saga; en varje Witcher-fan borde uppleva.