Det skall erkännas direkt. Jag har inte spelat en enda minut av ett Deus Ex-spel tidigare. Jag läste med stora och nyfikna ögon om det allra första Deus Ex när det begav sig år 2000. Jag läste att det var ett revolutionerande spel signerat den store mästaren Warren Spector. Jag blev fascinerad av hur han blandade FPS med RPG och hur spelarens val ändrade utgången för handlingen. Men det blev aldrig att jag testade det. Sen kom nylanseringen med 2011 års Deus Ex: Human Revolution. Samma där, spelet fick fina betyg och hyllades högt och lågt, och jag har till och med deltagit i ett forskningsseminarium kring spelet, men ändå har jag inte tagit mig tillfälle att prova det.

2

Så när jag nu fick chansen att sätta mig ner med en exklusiv visning av seriens senaste tillskott, Mankind Divided, var det många tankar som snurrade i mitt huvud. Dels tänkte jag intensivt på vad det är som gör att jag har haft en sån enorm respekt för denna serie men aldrig gett spelen en chans, dels funderade jag på om jag ens kommer förstå någonting av Mankind Divided utan att ha spelat de tidigare spelen? Efter min intervju med den kreativa regissören för serien, Jean-Francois Dugas, inser jag att mina skeptiska föraningar har varit obefogade.

concept 1

För att ta en genväg till att förstå Deus Ex löd min första fråga till Dugas: "Om du bara fick använda ett enda ord för att beskriva vad Deus Ex är, vad skulle det vara?"

"Choice" svarar Dugas utan att blinka. Min kritiska, nästan respektlösa, följdfråga blev då om det kan bli för mycket val i ett spel? Mitt resonemang var att komplexiteten kanske avskräcker en arkadälskande-spelare som mig. När jag nämner mitt utgångsläge som nybörjare till Deus Ex-serien blev Dugas så nyfiken om vad jag egentligen tycker om hans skapelse att våra roller byttes - jag blev intervjuobjektet för en stund.

Så jag svarade ärligt att jag har fått intrycket att Deus Ex försöker göra så många saker på en och samma gång att det är för mycket att ta in för nykomlingar. Dels är spelet ett frustande FPS, likväl ett djupsinnigt RPG blandat med avancerade smygar-element där bara ens fantasi sätter stopp för ens tillvägagångssätt att slå ut fiender. I sig är frihet inget ont såklart, men jag har inbillat mig att något så ambitiöst måste leda till vissa kompromisser.

5
Adam Jensen ser onekligen stencool ut.

Samtidigt verkar handlingen i Mankind Divided väldigt komplex och svår att få grepp om. Bakgrundshistorien är - kraftigt förenklat - att människor som har tvingats ersätta kroppsdelar med mekaniska delar, så kallade Augs, från ordet Augmentation (förstärkning), har börjat bete sig irrationellt, och till och med dödat vanliga människor efter att den ondskefulla gruppen Illuminati manipulerat dem. Detta leder till att övriga samhället blir så rädda att man inför en "mechanical apartheid", man separerar och kontrollerar halvmänniskorna med våld. Detta leder i sin tur till politiska oroligheter mycket likt verklighetens förlaga i Sydafrika för 20 år sedan.

Historien berättas effektivt genom cutscenes med riktiga skådisar, men blir något rörigt och min föraning om att jag behöver känna till tidigare spel känns rättfärdigad. Men Dugas försäkrar mig att även om man har lagt ett enormt arbete på historien, är det spelmekaniken som är prioriterad. Designen på uppdragen har de utformat först och så har handlingen fått anpassa sig, snarare än tvärtom. Och det är alltid skönt att höra när det kommer till spel.

concept 2
Spelet erbjuder maffiga miljöer över hela världen.

När jag väl får börja spela själv sätter sig verkligen saker på plats. Allt det jag nämnde ovan, med de genreöverskridande ambitionerna, flyter ihop till en unik helhet. Och även om storyn, och framförallt bakgrundshistorien till huvudkaraktären Adam Jensen är både djup och bred, blir den intressant. Man känner att det finns något att bry sig om. Dugas och hans team på Eidos Montreal besitter en fingertoppskänsla kring temat med apartheid som i många fall hade kunnat mynna ut i något blaskigt, som det så ofta gör i tv-spel. Men den korta stunden jag fick med spelet håller det sig hela tiden på rätt sida och driver en att vilja veta mer.

4

Det spelmekaniska är lite bökigt att ta till sig i början, som jag trott, men det beror helt enkelt på att man inte vad man kan och inte kan göra. Jag rusade in i alla rum och bara sköt på allt som rörde sig och då framstod det som en stelare variant av valfritt skjutspel. Men när jag svor över hur mycket jag dog hela tiden fick jag bli varse att man måste använda huvudet och alla sina augmentations på rätt sätt.

Tack vare att Adam Jensen är en speciell Aug har han förmågor som till och med stålmannen skulle bli avundsjuk på. Jag skall inte spoila alla här, men främst använde jag osynlighets-förmågan och smög tyst på mina byten en efter en. Efter ett tag insåg jag att den strategin inte heller höll i längden. När detta Augmentation-träd av möjligheter vecklade upp sig mer och mer blev också striderna bättre och bättre. Kort och gott, och inte särskilt oväntat, behöver man spela Mankind Divided för att verkligen förstå vad det har att erbjuda.

artwork

När sen Dugas, som en blixt från klar himmel, premiärvisar en helt fristående tillägg till huvudspelet som han kallar Deus Ex: Breach blir jag hänförd på riktigt av vad de försöker göra. Breach går ut på att du klär dig rollen som en avatar i ett datorprogram - tänk Tron - för att springa runt i en rudimentär virtuell värld och ladda ned information från fyrkantiga datacentraler. Tanken är att du skall på snabbast möjliga vis springa igenom banorna och tävla mot kompisar online om vem som kan få högts poäng.

breach 3
Tillägget Breach är som ett helt eget spel.

Med andra ord är Breach något helt annat än huvudspelet och är till just för att erbjuda en mer arkadig Deus Ex-upplevelse som skall locka spelare som undertecknad. När Breach dessutom är klätt i grovkorniga polygonblock, för att verkligen illustrerar känslan av att vara inne i ett datorprogram, faller jag pladask. Vilket får mig att tänka att det kanske är estetiken i Deus Ex-spelen jag inte har vart helt bekväm med tidigare. Men det är ju bara en smakfråga, grafiken i sig är ett tekniskt underverk både i Breach och Mankind Divided.

breach 1

Efter att äntligen fått insvepas i Deus Ex som spelare, snarare än analystisk observatör, förstår jag vad fansen har längtar efter sen Human Revolution släpptes för fem år sedan. När jag dessutom får övertygelsen från Jean-Francois Dugas att Mankind Divided är designat för att stå helt på egna ben - där inga förkunskaper från tidigare spel behövs - kan jag inget annat än kapitulera för den dystopiska framtidsvärld de målar upp.

Där jag initialt var rädd för alla valmöjligheter ser jag nu hur kunniga Eidos Montreal är på att svetsa ihop så många komplicerade delar till en vacker helhet. Nu har jag äntligen förstått vart min respekt för serien kommer ifrån.

Deus Ex: Mankind Divided släpps den 23 augusti till Playstation 4, Xbox One och PC.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (1)

About the author

Jimmy Andersson

Jimmy Andersson

Nyhetsskribent

Jimmy härstammar från den hårda bohusgraniten i väst, men blev en mjuk spelpojke tack vare sin Game Boy. Han har läst neurovetenskap i Sverige och evolutionär psykologi i Skottland i hopp om att förstå vad som händer i våra hjärnor när vi spelar. Han gillar spel som fokuserar på spelmekaniken men som också dryper av atmosfär så som Zelda, Half-Life och Civilization. Resten av Jimmys hjärta tillhör punk och fotboll.