När jag säger RuneScape finns det många olika typer av respons. Det finns den sentimentala blicken under minnet av dagar framför familjens gemensamma dator, det hånfulla skrattet av någon som hellre spenderade sin tid med Tibia, samt den förvånade uppsynen av någon som inte visste om att det fortfarande finns kvar. Kanske inte så stort som i sina forna glansdagar, men nog stort för att sakta växa sig stort och starkt än en gång.

Återkomsten av RuneScape har fört med sig ett kärleksbarn från Jagex sida, och nu presenteras Chronicle: RuneScape Legends. Ett barn, free-to-play och strålande, som nu måste slå sig fram i en genre som redan fyllts upp av stora namn som Hearthstone och Gwent. Inte nog med att Chronicle startar i uppförsbacke i en värld där kortspelen fortfarande växer i takt med maskrosorna på din gräsmatta, spelet måste även slå av sig fördomar från spelare som redan på förhand kommer ha dömt ut spelet som en kopia av sina större konkurrenter.

-system-headline

Visst, grundkonceptet är väl ungefär densamma som de flesta andra digitala kortspel. Genom att vinna spelrundor en mot en, antingen mot datorn eller andra spelare som sin motståndare, belönas spelaren med nya bättre kort att lägga till i sin kortlek. Vid varje ny omgång väljer spelaren en hjälte, eller som det heter i Chronicle, en legend, som har olika roller likt magiker, vampyr, smed och så vidare. Första legenden som tar sig levande ur en omgång vinner spelet. Det är ungefär vid den punkten som likheterna slutar.

Jag skulle egentligen vilja benämna Chronicle snarare som ett brädspelsinspirerat spel med elementet av kortspel inblandat med tanke på hur spelplanen uppenbarar sig. Spelarna spelar mot varandra på en bok som öppnar upp sig till en spelplan format som olika landskap, även kallat kapitel. En omgång består av fem olika så kallade kapitel, där legenden tar sig förbi fyra kort per kapitel för att ta sig till nästa. Då varje omgång tar mellan fem till tio minuter är takten hög och känns som en uppfriskande fläkt i en genre där en omgång ibland kan ta upp till 45 minuter. Jagex har även slagit sina kloka huvuden ihop och skapat något unikt och vackert när det kommer till kortmomentet: istället för att spela mot sin motståndares kort spelar man mot sina egna kort.

Vägen till framgång.

Varje kapitel rymmer alltså fyra kort per spelare, så långt hänger vi med. Korten ger olika positiva saker till ens legend: liv, pengar, styrka eller rustning. Vid varje kapitelbyte drar spelaren tre nya kort. Korten kan vara monster ens legend måste slå sig förbi, hjälpande kort som vid betalning för de pengar man vunnit ger en positiva egenskaper, eller vapen som temporärt ger legenden mer potential att göra skada. Poängen är att spelaren genom strategi och en hel del list måste dela ut korten framför sin legend i en fördelaktig ordning för ta död på sin motståndare, eller om ingen av legenderna dör under spelomgången, få störst chans att vinna vid slutstriden. Dör ingen under de fem kapitlen kommer man nämligen till en strid där legenderna duellerar mot varandra. Starkast vinner såklart.

-system-headline1

Ärligt så finns det nog en djupare charm och dimension att finna ifall en som spelare är bekväm med RuneScape och dess värld sedan tidigare. Jag är själv skyldig till att inte ha rört spelet sen åtminstone 2005, men det minskade inte spelupplevelsen för det. Nej, det finns en hel del att hämta från Jagex unika tappning av den stigande genren såväl för nykomna som RuneScape-veteranen. Som nyinvigd til genren kan det hela till en början kännas främmande och lite trassligt, och med den branta inlärningskurvan spelet har kan en hel del tålamod behövas för att verkligen komma in i det. Finns tålamodet och viljan kommer spelaren dock snabbt känna ett beroende växa sig fram. Chronicle slår sig in i marknaden som en potentiell motståndare mot Blizzards jätte, det återstår bara att se ifall det räcker hela vägen fram till spelarnas hjärtan.