Bethesda lade ribban ganska högt förra året när de hade sin första egna E3-konferens. Fallout 4 med ett släppdatum, ett brutalt Doom-spel och en spännande trailer för Dishonored 2 bara för att nämna lite av det som många troligen ansåg vara 2015 års bästa uppvisning. I år var det dags igen och det var även denna gången en spännande uppvisning.

Det första spelet som visades var ett id Software-spel som det tisslats och tasslats lite om nu efter att Doom släppts och var en för mig ganska fin överraskning. Quake återvänder nu med undertiteln Champions och kommer vara ett multiplayer-inriktat förstapersonsspel för PC.

Det kommer dock inte riktigt vara en nyversion av den gamla klassikern Quake III: Arena, utan en fortsatt modernisering av serien som doppar tårna lite i dagens mer populära hjältebaserade spel då karaktärerna kommer vara mer varierade och ha olika förmågor och egenskaper som tilltalar olika spelare. Tim Willits, ansvarig för id Software, utlovar ett hutlöst snyggt spel med 120Hz och olåst bilduppdatering tillgängligt för spelare av alla nivåer och att vi kommer se mer av detta under Quake Con i augusti, så för tillfället har vi bara en cinematisk (och Unreal Tournament-doftande) trailer att kika på.

Men precis som med berg-och-dalbanor så dalar det alltid efter en topp och vi fick sedan njuta av introsekvensen till Bethesdas kommande kortspel Elder Scrolls: Legends, som tydligen kommer ha en kampanj. Utöver det fick vi bara lite mer detaljer om att den pågående betan intresserade kan ansöka om detta på deras hemsida. Det kommer även versioner av spelet till iOS, Android och Mac senare i år.

Berg-och-dalbanan började direkt efter gå upp igen då det också visades ytterligare tre nya bitar nedladdningsbart material för Fallout 4. Tidigare i år så ökade Bethesda priset på sitt Season Pass och detta är då anledningen till varför de gjorde så. Den första DLC:n är i stil med Wasteland Workshop och heter Contraptions. Detta kommer ge oss mer föremål och maskineri att bygga för våra bosättningar och innehåller hissar och annat avancerad maskineri. Mer av det goda helt enkelt.

Den andra biten DLC de visade är något som bryggar upplevelsen Fallout 4 och deras populära mobilspel Fallout Shelter lite. Det heter Vault-Tec Workshop och låter oss bygga våra egna valv som vi sedan kan bedriva experiment i. Perfekt för oss sadister som älskar att utöva interaktiv makt över ovetandes NPC-karaktärer.

Sist men absolut inte minst har vi Nuka World. En större bit nedladdingsbart material som släpps i augusti. Vi har inte fått allt för mycket detaljer än men det ser ut att involvera en form av nöjespark som sprudlade av liv och aktivitet i postapokalypsen.

Tätt följt efter detta så bekräftades även ryktet om en HD-version av The Elder Scrolls V: Skyrim till Ps4 och Xbox One. Detta var dock bättre än jag befarade (oroade mig för en lika lat portning som Dishonored fick förra året). Motorn för Skyrim: Special Edition har fått sig en rejäl uppgradering visuellt och har nu flertalet moderna effekter som Xbox 360 och Playstation 3 inte klarade av förra generationen. Dessutom så utlovades även modstöd, precis som till Fallout 4, till spelet när det släpps vilket blir i slutet av oktober i år.

Spelet som visades efter detta hade nog många förväntat sig, speciellt då Bethesda nyligen förnyade varumärkena för serien, men det förväntades antagligen i en annan form. Prey dök upp åter igen efter att ha varit spårlöst försvunnet sedan 2011. Men utvecklarna Human Head är inte längre de som styr över spelet utan det är nu Arkane, de som samtidigt knåpar på Dishonored 2, som tagit över serien som nu ser väldigt annorlunda ut.

Vi fick bara en datoranimerad trailer där vi får se Morgan Yu, en man på rymdstationen Talos 1 och blir utsatt för experiment menade att avancera mänskligheten med. Detta kan såklart aldrig gå bra eller vara idylliskt utan det är mysterier och utomjordiska väsen som ställer till problem. Detta verkar vara en total reboot av serien då det inte fanns en enda indian eller rymdprisjägare i trailern. Spelet kommer nästa år till PC, Xbox One och Playstation 4.

Det talades även lite snabbt om Doom, deras nyligen släppta förstapersonskjutare som samlat på sig väldigt mycket rosiga lovord sedan det släpptes för dryga månaden sedan. Det handlade bara om uppdateringar som nya spellägen, mer innehåll för Snapmap, som ska vara gratis, samt deras första betalbara DLC som heter Unto the Evil som ger nya banor, en demonform och rustning för flerspelarläget.

Elder Scrolls Online, Bethesdas tappra försök till ett MMO, fortsätter tuffa vidare och släppte ännu en trailer för deras kommande uppdatering: The Dark Brotherhood. Detta låter spelaren gå med i, ja, The Dark Brotherhood, seriens klassiska lönnmördarkult och låter oss besöka Gold Coast i Cyrodiil. Det utlovades också stora skillnader då nivåskalning ska introduceras i Elder Scrolls Online och låta spelare oavsett nivå ta sig över spelvärlden och ta del av innehållet som finns där.

Och vad vore 2016 utan tal om VR? För Bethesda VR är ett fortsatt projekt för utgivaren och de ska visa detta genom att ha två spelbara demos för HTC Vive nu under E3. Doom och Fallout 4. De lovade även att Fallout 4 under nästa år kommer få uppdateringar för fullt VR-stöd även för oss vanliga konsumenter. Så för den VR-glade som alltid drömt om att bli krossad av en Deathclaw kommer få sina drömmar uppfyllda.

Sedan kom vi till slutet som var helt dedikerat åt Dishonored 2. Det märks att detta är ett spel som Bethesda och Arkane satsar stort på. Först visades ett klipp om deras nya spelmotor, Void Engine, gett liv åt staden Karnaca som vi kommer få hålla till i. Det är ett ambitiöst arbete och de talar om hur varenda vrå och karaktär i staden ska ha en tanke eller historia bakom sig för att ge staden mer liv.

Det bjöds även på lite spelande och det bådar gott. Många nya förmågor finns tillgängliga för de två spelbara karaktärerna; Corvo och Emily. Dessa inkluderar förmågan att slita till sig fiender på avstånd, hyptonitsera vakter för att smita förbi dessa eller länka deras sinnen ihop så att om en dör eller svimmar så gör de andra samma sak. Det kändes ambitiöst och som en logisk utveckling av det förra spelets krafter och spelmekanik. Dishonored 2 släpps den 11:e november till Ps4, Xbox One och PC.

Bethesda hade en stabil visning i år. Det kanske inte hade riktigt samma tyngd som förra året som då hade spelbart Doom och Fallout 4, men det är fortfarande en allmänt jämnare uppvisning än vad EA hade tidigare ikväll. Enda egentliga nackdelen var delvis att vi inte fick veta allt för mycket om vare sig Quake: Champions eller Prey utöver att vi kommer få se mer vid senare tillfällen, plus att det var en viss kvinna i publiken som hurrade aningen för högt. Konstant.

Men det var i alla fall den andra presskonferensen för i år avklarad. Imorgon fortsätter vi med resterande, vars tider och streams du kan hitta här.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Adam Holmberg

Adam Holmberg

Skribent

Adam är en pedantisk västgöte som anser att ha ett liv är överflödigt. Spel är hans största intresse tillsammans med science-fiction och intag av energidryck tätt bakom. Hans mål i livet är att bevisa för alla att Uncharted 3 är som bäst mediokert.