Recension: SteamWorld Heist

Den svenska indiesuccén erövrar nya farvatten.

Välkommen till en värld fylld av Cowbots, som trots namnet pratar och uppför sig lika mycket som sjörövare. Här lär vi känna den något desillusionerade piratkaptenen Piper och hennes tappra mannar, som försöker överleva i en tuff värld fylld av skumma barer, rivaliserande piratgäng och ett och annat moralistiskt dilemma. Jag tänker dock inte nämna så mycket mer om historien eller hur man spelar spelet utan hänvisar er till Andréas eminenta recension av den innehållsmässigt identiska utgåvan till Nintendo 3DS.

Spelet har till mångas besvikelse enbart varit tillgängligt för det ovan nämnda formatet tills helt nyligen. Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge (som någon dryg människa myntade)! Och jag kan direkt säga att ni kan vara helt lugna, spelet har inte förlorat någonting av sin charm i portningen till stationära konsoler. Snarare tvärtom, för de kulörta tonerna och den stilsäkra cowbot-designen kommer ännu bättre till sin rätta på en större skärm. Även gränssnittet är välgjort och funkar precis som sig bör.

1
Steampunkens eget Seven-Eleven

Jag uppskattade personligen humorn som är väldigt inriktad på olika stereotyper, som ryska tyngdlyftare med kraftig brytning, skjutglada sydstadsbrudar och karga sjömän med träben och Moby Dick-komplex, men även att uppdragen är korta men intensiva. Det gör att man lätt hinner med en runda även om tiden är knapp, men jag måste nog tillstå att det blir ofta en runda till, och sedan ännu en till.

Just strategi är en genre som ibland kan vara jobbigt att komma in i och då är spel som detta ett perfekt insteg. Allt är väldigt tydligt och det läggs på nya taktiska möjligheter gradvis. Testade på min 10-åriga dotter och hon hade inga större svårigheter att greppa spelmetodiken. Faktum är att spelet är ganska barnvänligt, då allt är robotar som endast går sönder och aldrig dör, och det i en värld som är väldigt färgglad, ja, rent av mysig.

Alla banor under uppdragen är slumpgenererade så svårighetsgraden kan vara lite svår att förutspå, precis som Andréas påpekade i sin recension. Men det bär ju med sig fördelen att ingen bana någonsin är exakt likadan. Och skulle det sluta illa så tar det inte lång tid att göra ett nytt försök.

2
Valet av utrustning inför varje uppdrag är viktigt.

Där finns också en släng av rollspel i det hela då du får XP efter att ha klarat ett uppdrag, som i sin tur låser upp nya färdigheter. Dock kan du inte själv styra vilken färdighet som låses upp. Sen är det ju det här med hattar: Uppenbarligen är hattar väldigt viktigt i en robocalyptisk värld, för alla har hattar av olika slag som man antingen kan hitta eller helt enkelt skjuta av från skallen på sina fiender. En liten kul grej, som passar samlarnördar som undertecknade.

Musiken är definitivt värd att nämnas, då den är skapad av det San Diego-baserade folkrockbandet Steam Powered Giraffe som har sina rötter i steampunk-rörelsen. Och jag har faktiskt kommit på mig själv att nynna ledmotivet långt efter jag slutat spela, vilket är ett riktigt gott betyg. Om detta lät intressant, så kan ni både lyssna på deras musik och läsa mer om dem här.

3
Blixtrande starka färger och läcker design.

Grafiken i spelet har en mycket speciell stil som förfinats en hel del sedan det första spelet i serien, SteamWorld Tower Defense, och är en fröjd för ögat samtidigt som den speglar humorn i spelet väldigt bra. Även animationerna håller hög klass och ger liv åt alla de skruvade typerna som man stöter på under resans gång.

Som ni märker finns det egentligen nästan inget att klaga på, och det märks att gänget på Image & Form (som även låg bakom föregångaren SteamWorld Dig) har polerat spelet till i det närmaste perfektion. Det enda som möjligen skulle kunna vara en besvikelse är att det inte har skett några förbättringar eller tillägg under resan till de större formaten utan vi serveras exakt samma innehåll som originalspelet.