Recension: Funklift

Funkig logistik.

Litet spel med litet innehåll som tyvärr inte gör mycket utöver sin lite roliga idé. Dock så har det väldigt bra musik.

En lugn och skön semester väntade mig. Långa dagar av att göra ingenting, timmar lagda på att scrolla igenom mitt Steam-bibliotek och fnissningar medan min telefon ensamt brummar utan att jag svarar. Men in kom Funklift, ett litet lokalt partyspel till PC. Jag rycker på axlarna och installerar spelet. Kan vara skönt att för en gångs skull inte ta sig an ett enormt AAA-spel.

Funklift är ett spel som försöker leva på sin attityd. Allt från hur butiksidan på Steam ser ut till musiken så är det ett spel som desperat vill sticka ut. Det är ett väldigt nobelt försök som jag kan respektera.

2
Banorna är ganska simpla men fyller sitt syfte.

Själva idén är egentligen väldigt simpel: Varje bana i Funklift är ganska liten, neondränkt och fyrkantig, där den enda skillnaden kan handla om olika höjdskillnader och interiör, och har en statisk kamera som bevakar alla skuttande gaffeltruckar. Banorna har också en eller flera luckor i golvet som med jämna intervaller öppnas och det är ditt och upp till tre andra spelares jobb att försöka plocka upp alla föremål som teleporterasoch placera dessa på luckorna.

Ett snabbt problem med spelet var att konceptet och musiken tappade sin effekt ganska snabbt. Jag och min kompis hade i början ganska kul när vi puttrade runt med våra hattbeklädda truckar och samlade på oss TV-apparater, knuffade varandra och skuttade upp och ner. Men det tappade efter ett tag sin lyster för det fanns inte mycket mer utöver detta.

3
Gaffeltruckarna går att pynta med hattar. Såklart.

Spelet hade kunnat ha lite mer variation, inte bara i banor (innehållet i spelet är överlag ganska magert) men kanske olika grenar och tillstånd för vad som ska göras. Eller kanske föremål som kan plockas upp som påverkar spelets regler eller har olika regler för spelarna. Lite mer kaos och engagemang hade kunnat behövas, tillsammans med lite "kinesthetic" energi. Truckarna saknar en del närvaro när de kör runt med den ganska rudimentära fysiken, speciellt när de hoppar.

Ett annat spel jag direkt börjde tänka på som kunde vara ett bra exempel för ett peppande partyspel för upp till fyra spelare är en liten goding från 2015 vid namn Duck Game. Det var ett snabbt multiplayerspel som hade just energi, kaos och fart. Varje match där hade den där lilla extra biten polish som Funklift saknar. Dessutom hade det också stöd för att spelas mot andra online, något spelet inte heller har och det påverkar omspelningsvärdet rejält nu för tiden.

4
Jag hade inga problem att driva spelet i 4K i alla fall.

Funklift är inte ett dåligt spel, men det känns som ett väldigt litet spel som hade kunnat experimentera lite mer utöver sitt ganska gulliga koncept. Musiken är ganska fenomenal dock och är nog det som har absolut störst produktionsvärde och identitet i spelet. För den som är på jakt efter en titel att köra mot några kompisar på besök så kan det kanske vara värt de 10 euro det kostar på Steam men för mig hade det en väldigt kort livslängd.

Spelets utvecklare, Mostly Harmless Games, är små och man måste såklart börja någonstans. Jag ser fram emot deras nästa spel och hoppas att de vågar prova att göra det där lilla extra, både för identitetens skull och livslängden. För just nu är Funklift ett tappert försök som tyvärr inte kommer mycket längre än deras lite kaxiga beskrivning i butiken.

Jag önskar gänget lycka nästa gång.