Recension: Game of Thrones Säsong 6

Sjätte säsongen är över och vi har det definitiva svaret på hur bra den är.

OBS: Denna recension innehåller massiva spoilers från hela säsong sex av Game of Thrones. Så se upp om du inte sett ikapp.

Inför sjätte säsongen så var många oroliga, mig själv inkluderad. Nu hade serien till sist kommit ikapp GRR Martins A Song of Ice and Fire-böcker och efter den femte, på många sätt urusla, säsongen var förväntningarna låga. Ojoj, så fel vi kunde ha.

För även om säsong sex inte är lika välskriven som de fyra första så bjuder den på några av de mest hjärtskärande, kraftfulla och snyggaste scenerna i seriens historia. Och drar med oss på en berg-och-dalbana av upplevelser.

Under de tio avsnitten knyter HBO ihop dussintal berättelser, lyfter tillbaka gamla karaktärer så som Benjen, Blackfish och Sandor, och närmar sig med stormsteg en tydlig slutpunkt. Där säsongen började med Jon Snow död och Dany tillfångatagen slutar den med honom som ny kung och henne äntligen på väg till Westeros. Det är tydliga riktningar som visar att under den här säsongen så trycktes gaspedalen ned i golvet och lyfts aldrig upp.

davos
Om HBO får för sig att göra en spin-off är valet självklart. Davos och Lady Mormonts sagostund. Varsågod, den är gratis.

Och trots att det är Jon och Dany som är de uppenbara huvudkaraktärerna (tillsammans med Tyrion som haft en rätt händelselös säsong) så har så gott som varenda karaktär - stor som liten - haft en meningsfylld utveckling sedan säsongen satte igång. Bran har lärt sig att använda träd-internet, Sansa är nu äntligen i en maktposition, Arya är en tuff ninjakrigare, Cersei har förlorat allt hon älskat men äntligen blivit drottningen med stort D. Listan kan göras lång, och speciellt i relation till säsong fem så har det varit extra tydligt att serieskaparna David Benioff och D.B. Weiss här har vetat var de är påväg. Att de har ett klart slut i sikte och inte tänker krångla till vägen dit.

Problemet är att på vägen tappar serien mycket av sin komplexitet och nyanserna suddas ut i favör för tydliga konflikter och vändpunkter. Trots att avsnitt 9, Battle of the Bastards, må vara en av de bästa medeltida krigsskildringarna någonsin (helvete i gatan vad bra avsnittet är) så gränsar det på kanten till att bli mer Sagan om Ringen - med en tydlig, superond, skurk och en tuff hjälte alla hejar på - än det Game of Thrones vi lärt känna.

rickon
Spring inte rakt fram, för helvete Rickon! Sluta ta tips efter skitfilmen Prometheus!

Game of Thrones har helt enkelt blivit mer Hollywood, på gott och ont. Positivt på så vis att det är enklare att se förbi klumpigt skrivna karaktärer och platt manus tack vare bombastiska actionscener och adrenalinpumpande stunder, negativt att vi ens har utrymme att klanka ner på manuset. För på den fronten har sjätte säsongen egentligen inte varit hiskeligt mycket bättre än femte: Titta bara på Aryas skitmacka till berättelse i Bravoos eller de otaliga karaktärerna med ofantligt korkade motivationer runt om i världen.

Extra tydligt blir det på den fronten att kvaliteten i Game of Thrones nu för tiden snarare hänger så mycket på vem som regisserar och vilka som arbetat med ett avsnitt. Där är ovan nämnda Battle of the Bastards ett utmärkt exempel som knappast kan stoltsera med tajta dialoger, och är fyllt av saker som händer för att berättelsen kräver det snarare än logik sett till karaktärerna, men ändå lyckas vara en av tv-historians mest kraftfulla avsnitt. För när skådespelet, kameraarbetet, ljussättningen och musiken samspelar så levererar säsongen några av de tyngsta smällarna mitt hjärta tagit på flera år i tv-väg. Vem fasen satt inte med hakan i golvet efter scener som när Hodor höll dörren (som en boss), Cersei klev upp på järntronen eller när Jon kravlade upp och kippade efter andan på krigsfältet?

hodor
Tur att inte Meera skrek Hold the fucking door för då hade Hodor hetat Hofdor. Inte så coolt.

Därför säger jag det nu: Låt Miguel Sapochnik regissera varenda jävla avsnitt de två kommande säsongerna. Mannen levererade redan förra säsongen med fenomenala Hardhome men slår här in spiken ordentligt först med ett maffigt krigsavsnitt och för att sedan avsluta säsongen med vad i mina ögon är det absolut bästa avsnittet i seriens historia. Bilden av Tommen som bokstavligen kliver ut genom fönstret kommer sitta svetsad i min hornhinna i många, många år framöver.

Trots en något skakig start i och med första avsnittet vände sjätte säsongen snabbt riktning och vi bjöds strax därefter på många länge åtrådda svar, otroliga vändningar och tårdrypande möten. Det må har varit en halvt skakig upplevelse på grund av tveksamma dialoger och konstiga beslut från serieskaparnas håll (varför förvandlades Euron från en tuff pirat i böckerna till en lönnfet farbror som drar kuk-skämt?) men den knöt ändå ihop påsen på ett tillfredsställande sätt. Och nu, mer än någonsin tidigare, är det tydligt var Game of Thrones är på väg och vad vi kan förvänta oss i de två nästkommande säsongerna.

Och inför sjunde säsongen kommer jag inte vara det minsta orolig.