Recension: Odin Sphere: Leifthrasir

Bakom tidernas kanske konstigaste undertitel döljer sig rent guld

Den här konsolgenerationen har varit fylld med mer eller mindre nödvändiga remakes och remasters. Att Playstation 2-klassikern Odin Sphere skulle uppgraderas är dock minst sagt oväntat, men nu står vi här med ett japanskt actionrollspel som har förärats den mest underliga undertiteln sedan Xenosaga II drämde till med Jenseits von Gut und Böse.

1

Odin Sphere: Leifthrasir målar upp en oerhört vacker sagoboksdoftande värld som delvis hämtar inspiration från den nordiska mytologin. Äventyret inleds med att vi får stifta bekantskap Gwendolyn, en mäktig Valkyria och tillika Odins dotter. När hennes saga når sitt slut får vi ta kontroll över den förhäxade prinsen Cornelius, vars berättelse vävs samman med Gwendolyns men som visar vissa händelser ur ett annorlunda perspektiv. De som tillsynes är genomonda i en berättelse kan stå på den motsatta sidan i en annan. Totalt får vi följa fem karaktärer som alla har en viktig roll i sagans slutgiltiga upplösning.

Förutom olika synvinklar på berättelsen skiljer sig även huvudpersonernas attackrepertoar ute på slagfältet. Det är också i stridssystemet som den största förbättringen i denna remake hittas. Dels eftersom attackerna har blivit fler och lättare att använda, men även för att den kraftigt förbättrade bilduppdateringen ger striderna ett fantastiskt flyt som lyfter upplevelsen flera nivåer över originalet.

2

Faktum är att stridssystemet nu är så djupt och välgjort att det vid en första anblick kan vara svårt att se Odin Sphere som ett rollspel. Den platta spelvärldens små cirkelformade zoner är fyllda med intensiva och smidiga strider som gör att det hela påminner om ett utmärkt 2D-fightingspel. Ilsnabba slagkombinationer kan länkas ihop med magibaserade specialattacker för att sprida stor smärta över hela slagfältet.

Rollspelselementen lyfts däremot fram av att varje fiende lämnar efter sig rosa glober. Dessa kan användas för att låsa upp nya attacker eller förbättra de nuvarande, för att på så sätt anpassa huvudkaraktären efter din egen spelstil.

Striderna får också en skopa rollspelsstrategi i och med en meny som pausar alla händelser. I menyn kan du bland annat använda drycker för att återställa hälsa och magi, använda offensiv magi på burk - eller leka alkemist och kombinera olika ingredienser för att till exempel skapa nya hälsodrycker om tillgången tryter. Detta kan alltså göras mitt i stridens hetta och är många gånger skillnaden mellan liv och död.

3

Överlag har många av ändringarna gjort spelet mer lättillgängligt och förlåtande än tidigare. Ett exempel är de frön som kan planteras för att odla allt ifrån vindruvor till får(!). Tidigare var du tvungen att döda fiender i närheten av fröet för att det skulle växa, men nu kan du istället lagra poängen och använda dem vid behov. På så sätt har du i stort sett alltid möjlighet att plantera ett träd när du behöver frukt eller får.

En annan nyhet som gör spelet lite enklare är den vandrade kocken som mer än gärna använder dina insamlade ingredienser för att laga maträtter som ger både hälsa och erfarenhetspoäng. Det gör att du kan äta dig starkare istället för att behöva slösa tid på att nöta ner fiender om och om igen. När en bana är avklarad kan du dessutom besöka en gourmetrestaurang för att fylla musklerna med ännu mer mat. Nämnde jag att spelet är japanskt?

Eftersom det behövs både ingredienser och pengar till maten måste du fortfarande utforska den vackra världen och besegra de fiender som står i din väg, men du behöver inte längre fastna på svåra bossar eftersom du inte har nått tillräckligt hög nivå.

4

Om du tycker att nyheterna gör äventyret för enkelt finns det flera svårighetsgrader att välja mellan, samt ett klassiskt läge där endast grafiken är ändrad jämfört med originalspelet. Personligen tycker jag dock att alla förbättringar endast är av godo och gör upplevelsen mycket mer njutbar. Men visst är det positivt att även konservativa tjurskallar kan få spela Odin Sphere på samma sätt som i originalet.

Med fartfyllda och taktiska strider, en charmig berättelse och vacker grafik bjuder Odin Sphere: Leifthrasir på en ljuvlig resa bland dvärgar och troll. Att äventyret i grunden är närmare 10 år gammalt märks inte alls och tack vare den förbättrade spelmekaniken står sig stridssystemet starkt mot nyare konkurrenter. Det känns dessutom som om grafiken och spelkänslan i denna nyversion är precis vad utvecklarna försökte skapa vid originallanseringen.

Äventyret må vara lite för långt för sitt eget bästa och återanvänder lite väl många bossar, fiender och miljöer, men om du har minsta intresse för japanska actionrollspel finns det inte mycket som är bättre än Odin Sphere: Leifthrasir just nu.

5