Recension: Roccat Sova

Spela PC-spel i soffan, som en boss.

Det traditionella har varit att PC-spelande här hemma framför en datorskärm i ett mörkt hörn, medan konsolspelande har dominerat soffan och vardagsrummet. Dessa gränser är dock påväg att suddas ut, mer och mer, och Roccats senaste satsning Sova är ännu ett kvitto på att PC-spelandets status som mainstream är på väg att öka.

Roccat Sova är något så enkelt som ett tangentbord anpassat för bataljer i digitala världar hemma i soffan. Borta är den obekväma datorstolen och den lilla skärmen, och istället är det nu fullt möjligt att kunna åtnjuta alla fördelar konsolspelare haft utan att rucka på grafisk kvalitet. Dessutom levereras tangentbordet med ett integrerat ställ för mus vilket underlättar en hel del.

3

Sova är dock inte den första av sitt slag. Istället följer Roccat en sting som redan trampats in av konkurrenter som Corsair Lapdog och Razer Turret - två bord jag dessvärre inte haft chansen att testa, och därmed heller inte kan jämföra med. Roccat påstår dock att deras dito är överlägset allt annat (så klart) och att de med sin produkt erbjuder något utöver det vanliga.

Till att börja med levereras tangentbordet i två fashionabla varianter - det första har ett inbyggt membrantangentbord, som i butik (enligt prisjakt) går lös på cirka 1500 kronor, och det andra kommer med mekaniska tangenter till ett pris på cirka 1600 - 2000 kronor. Det är det förstnämnda jag haft nöjet att testa under de gångna veckorna, och därmed också det som kommer gå under luppen här i texten. Releasen kommer, så långt vi vet, ske i slutet av augusti.

2

Viktigt att även poängtera är att bordet vi testat är av tysk variant. Lokaliserade versioner kommer dock att släppas.

Så, hur är det att spela med Roccat Sova då? Ett rent nöje faktiskt! Undertecknad sitter just nu utan någon värsting-PC, men har ändå kunnat klämma in ett par spelsessioner här och där, dels via lånedator men även på min Mac. Och det första som slår mig när jag packar upp hårdvaran är hur det fullkomligt skriker av kvalitet. Höljet är läckert mattsvart och trots att det är gjort av plast, så känns det långt ifrån billigt. Tummen upp!

Det som sänker första intrycket är dock att tangentbordet enbart går via sladd. Även om trådlösa varianter är på gång, så är det likväl en funktion jag anser borde varit med från början, speciellt när det handlar om ett tillbehör i den här prisklassen. Trots detta fungerar installationen smidigt och när jag väl sitter i soffan med Sova i knät, så inser jag hur mycket utrymme som finns för händer, armar och mus. Här har Roccat inte snålat och komforten så här långt är i toppklass. Vikten är heller inga problem - Sova landar på stadiga 2,6 kilo utan att för den delens skull kännas tungt.

Man kan även tro att en sådant här stycke plast blir jobbigt att ha i knät efter ett tag, och där säger jag både "ja" och "nej". Av naturliga skäl blir man en aningen stympad med Sova i knät och bordet hindrar en definitivt från att röra sig för mycket. Å andra sidan är detta ett icke-problem så länge knäna inte trycks ihop (då blir Sova ostadigt) och en person som jag, som mer eller mindre alltid sitter blixtstilla under sessionerna, så fungerar det väldigt bra. Ett stort plus är även att kuddarna inte blir för varma, och därmed är risken för svettiga ben (även med jeans) rätt liten - även efter ett antal timmars spelande.

1

På undersidan av tangentbordet finns fyra tjocka "kuddar" som du lägger använder för att balansera Sova på benen. Ett trevligt tillägg är att samtliga kuddar kan plockas loss, vilket i sig möjliggör att både armstödet och stället för musen kan plockas bort. Och detta i sig leder till att du enkelt kan justera tangentbordet som du vill. Det negativa är att bordet dessvärre bara är designat för högerhänta spelare.

Anslutningsmässigt finns det heller inte mycket att klaga över, egentligen. Bordet är utrustat med två USB 2.0-portar där både mus och headset kan anslutas. Jag hade dock önskat att det fanns en port för 3.5 millimeters-hörlurar med. Dock minskar portarna på tangentbordet risken för kabeltrassel och den enda sladd som egentligen slirar mot mitt vardagsrumsgolv är just den som ansluts direkt till datorn via två USB-anslutningar. Dessutom går kabeln att montera ner via en så kallad "anti-trip"-anslutning, vilket kort och gott innebär att om någon skulle snubbla över sladden, så lossnar den där istället för att hela bordet far i golvet.

På baksidan av tangentbordet finns även en kabellist som hjälper dig att avgöra hur mycket mussladd som behövs. Som toppen på gräddmoset håller listen även musen på plats och därmed slipper du att den riskerar att halka av.

4

Även bordet i sig är ett rent nöje att använda. Det har ett stilla blått bakgrundsljus med fem hårdvarukontrollerade nivåer. Även själva tangenterna är behagliga och trots att det inte är den dyra modellen, där allt som bekant styrs mekaniskt, så blir varken händer eller fingrar trötta efter intensivt spelande. Jag upptäcker heller inte att jag slinter utan spelandet utan allt sker naturligt och behagligt - precis samma känsla som om jag hade suttit vid mitt skrivbord.

Andra funktioner som finns är så klart media- och volymkontroll, genvägar, macro-inspelning och Roccat själva utlovar fullt stöd med deras egna SWARM-Mjukvara när bordet väl släpps. Tyvärr fanns det ingen beta att tillgå vid release, men alla funktioner som Roccat-användare är vana vid kommer givetvis att supportas.

Kort och gott är Sova ett bra bord för dem som vill spela PC-spel med oöverträfflig grafik men samtidigt ta del av konsolvärldens bekvämlighet. Det kanske är lite dyrt för sitt eget bästa, men å andra sidan får man som konsument otroligt mycket för pengarna. Undertecknad funderar nu på att faktiskt investera i en fläskig PC, för med Sova kan det trots allt vara värt det.