En blandad sörja med halvfärdig mekanik som inte är en hjärna värd.

Det har skett något inom spelmedia. Allt fler höga betyg verkar enligt läsarna delas ut, medan de låga betygen uteblir. Vad är det frågan om då egentligen? Personligen tror jag att spelutvecklare har blivit mer medvetna. De skickar helt enkelt inte ut spelen ifall det finns en risk för att de ska få dåligt betyg. Ibland slinker det dock igenom spel som utvecklarna själva tror stenhårt på men som luktar unket fiasko lång väg. Ett sådant spel är Umbrella Corps.

Det finns höga ambitioner med Umbrella Crops. Capcom har på handen ett varumärke i form av Resident Evil och någon på kontoret har kläckt idén att de ska göra ett sidoprojekt som ska dra in feta stålar. Inte konstigt då det finns många som uppskattar mercenary-läget i de senare spelen så varför inte ta det ett steg längre? Kanske eftersom så många andra spel tjänar storkovan på titlar som syns inom e-sporten så blev det en tävlingsinriktad lagbaserad shooter som föddes inne på Capcoms kontor (Eller i en bar. Jag är osäker efter att ha spelat spelet.). Ingenting som har med Resident Evil alls att göra med andra ord.

1
Det finns ett cover-system inbakat i spelet. Frågan är vad det tillför för nytta mer än att sikta bättre. Fienden har nämligen redan hunnit fram till dig när du försöker trycka dig intill och krama väggen.

Capcom har redan tidigare medgett att de satsar på den stora e-sportscenen i och med att de släpper Umbrella Corps. I spelet finns klassiska spellägen som att hålla kontrollpunkter, sno väskor, döda zombies för att samla virusprover och mycket mer. Allt det här sker medan det andra laget försöker göra detsamma med kulorna vinande mellan er. Allt känns igen från genren förutom att Zombies fyller kartan som ni spelar på. Till en början anfaller inga zombies eftersom ni har utrustning på er som gör er osynliga för dem, men så fort några skott avlossats så finns risken att motståndaren skjuter sönder din "jammer" som det så fint heter. Det som sker då är att Zombies fullkomligt fyller din skärm från alla håll. I normala fall hade jag skrattat åt en sådan sak och tyckt att det var en roligt grej, men i det här fallet så känns det bara irriterande och spelförstörande. Speciellt i de fall du spelar spelets huvudläge som, precis som i Counter Strike, handlar om att du dör helt tills matchen är över. Tack vare fokuset på skicklighet mellan spelare i det här spelläget så känns Zombies som ett malplacerat element.

Någonstans efter har det dock kläckts fler dumma idéer. På något sätt har Capcom sneglat på så många framgångsrika spel inom e-sporten som de kan hitta och försökt att göra ett ihopkok. Släng in en kort livmätare från Counter Strike, ta med lite NPC-styrda fiender som i valfri lagbaserad shooter och höj tempot för att få farten från ett Call of Duty. Vips så har ni Umbrella Corps. Men tro mig, det är inte så roligt som det låter. Kontrollerna är hackiga och siktningsmekaniken lämnar mycket att önska. Speciellt att sikta in känns så otroligt dumt och dåligt optimerat att jag blir helt förbluffad.

Spelet kunde verkligen ha blivit bra. Kartorna är optimerade för snabba matcher och Capcom har tänkt rätt i att antalet spelare per lag, vilket är tre. Tyvärr är mekaniken dålig, balansen mellan vapnen ogenomtänkt och spellägena gynnar inte taktiskt spelande. Faktum är att upplägget snarare gynnar spelare som springer runt och leker enmansarmé, istället för att prisa samarbete.

2
Spelet har åtminstone min mancrush som valbart skin. Pluspoäng bland alla minus.

För den ensamma spelaren så har Capcom även försökt sig på att göra ett enspelarläge med någon form av historia som berättas inför varje uppdrag. Uppdragen är dock alltid desamma. Överlev, döda zombies och gör det så fort som möjligt. På sin höjd finns det ett visst omspelningsvärde här, men läget blir fort urvattnat och tråkigt. Det är vid den här tidpunkten som jag börjar fundera på varför de inte gjorde ett helt nytt spel istället för att försöka rida på ett redan existerande varumärke. På grund av förväntningarna som finns på just Resident Evil så känner jag istället att de gjort Umbrella Corps en otjänst och bygger även upp en förväntan på kvalité som spelet verkligen inte lever upp till. Jag är helt enkelt besviken.

Umbrella Corps kan dock vara roligt. Inte som tävlingsspel, men som ett galet spel där du springer runt och hugger folk i ryggen med din yxa. Då kan du åtminstone ha roligt åt att dina motståndare blir arga och irriterade på spelet. Självklart får du även en extra kick av att som sista person på ditt lag ta ut hela motståndarlaget. Men euforin försvinner snabbt likt sand som rinner mellan dina fingrar och du kommer fort inse att det finns väldigt många spel som faktiskt förtjänar din uppmärksamhet. Ta något av ovan nämnda inspirationskällor som Capcom använt sig av stället.

Robert Arveteg

Robert Arveteg

Stream-redaktör

Robert började sitt spelande som snorätande 4-åring. Han grät floder över att hans mamma inte klarade av att hoppa över en Goomba och var stolt ägare av Mario-pins. Idag är Robert vuxen och älskar Pokémon och rpg. Han räddar världar på kvällar och är superfarsa på dagtid. Han letar dock fortfarande efter spel som hans mamma ska klara och gråter numera bara inombords över att hon inte inte kan hoppa i spel.

Fler artiklar av Robert Arveteg