Recension: Teddy Together

Ett välgjort barnspel som faller på språket.

Paddington-nostalgi i gediget spel riktat till barn mellan sex och elva år.

Alla har vi varit barn och haft ett gosedjur som tröst eller kanske som en låtsaskompis. Teddy Together är den nya tidens digitala kompis och är så mycket mer än bara en uppstoppad leksaksbjörn. Den kan nämligen lära sig massor om och av den som äger och spelar spelet. När du börjar spela får du en rad olika frågor om hur du bor och lever. Med jämna mellanrum får du sedan fler frågor baserat på vad du svarat tidigare. Detta kan björnen sedan väva ihop till helt nya meningar eller använda för att lära sig mer om ett visst ämne.

2
En riktig sjöbjörn eller kanske en badanka.

Spelet har tyvärr inte stöd för svenska utan endast för de fem största europeiska språken. Det är väldigt synd då det vänder sig primärt till barn som inte behärskar de språken. Självklart kan du som förälder hjälpa till att översätta och förklara, men då det sägs väldigt mycket i båda tal och skrift krävs det att du är med nästan hela tiden. Om du har tid är det ett väldigt givande sätt att umgås med ditt barn och som en bonus kan ni båda förbättra era språkkunskaper!

Naturligtvis finns det mycket mer att göra än att bara svara på frågor, men grunden i spelet är just den artificiella intelligensen som gör att allt känns väldigt personligt. Som förälder kanske det låter oroväckande, men man behöver inte vara uppkopplad för att spela och allt som skrivs lagras enbart lokalt. Tryggt att veta i en värld full av osäkra mobilspel.

Men låt oss gå in lite närmare på vad man kan hitta på i spelet. Allt börjar med att du får ett mystiskt paket innehållande en nallebjörn och en nyckel. Björnen börjar direkt prata med dig och undrar vad du heter och var du bor. Efter att du svarat på frågorna så får du döpa björnen. Min fick heta Paddington, som passar bra då spelets visuella stil känns väldigt mycket som engelskt 50-tal med mjuka och varma färger. Stället du och björnen bor på är som taget ur en mäklarkatalog för engelska lanthus. Huvuddelen av allt ni kommer uppleva tillsammans rör sig kring husets olika rum samt några affärer, en tågstation och en trädgård.

5
Hungrig? Efter fem stycken klubbor!

När du gör något som björnen gillar så belönas du med ett antal stjärnor och en vänskapsmätare fylls på. När mätaren är full så får du en speciell fråga. När du svarat på nio sådana frågor ökar du i vänskapsnivå och får tillgång till nya kläder med mera. Vad stjärnorna du tjänat in fyller för syfte kommer vi till senare.

Som alla levande varelser måste även talande björnar äta och det är du som måste laga maten. Initialt har du väldigt få rätter som du kan laga, men du kan låsa upp fler genom att lyckas med tillagningen av de du har. Genom att simulera olika rörelser med din pekpenna kan du röra, hacka, blanda, steka och vända maten. Du får poäng för de olika momenten i varje maträtt och när du är färdig får du ett slutbetyg inklusive tips på vad du kunde gjort bättre. Det finns många olika recept att låsa upp och samtliga är välgjorda då de illustrerar hur en rätt är uppbyggd ska tillagas. Varje måltid avslutas därefter med att du matar din björn. Men var försiktig, ibland är maten för varm och då måste du ”blåsa” på den.

1
Så här söt var garanterat aldrig Björne på SVT.

När små björnar äter så spiller de ofta på sig och vad är då mer passande än ett varmt bad. Genom att svepa upp och ner med pennan så skrubbar du både fram och baksida på björnen riktigt ren. Smutsen är borta när du täckt hela din björn med skum. Därefter plockar du fram duschen och spolar bort allt skum och vips så har du en ren och fin liten nalle igen.

Men livet vore inte kul om man bara åt, pratade och badade. Därför kan du även köpa kläder och godis. Godisaffärens utbud skiftar hela tiden och det finns mängder av olika former och smaker att skämma bort din nalle med. Och när du tröttnat på att äta godis kan du gå vidare till klädaffären. Där finns det många olika saker att välja på och du hittar allt från söta klänningar till coola kostymer. Praktiskt nog är din björn varken tjej eller kille, så du är inte låst till någon könsroll. Kläder fyller två olika funktioner i spelet. Det primära är naturligtvis att få köpa olika söta eller coola saker att klä upp din björn i. Men ibland dyker det upp set med kläder som representerar ett land. Köper du alla delarna i ett sådant set kan din nalle resa till det landet. Tyvärr är resan inte mer än ett vykort som visar din björn utklädd i landets nationaldräkt och några typiska saker från landet i fråga. Men det är ändå kul att få ett fint vykort och höra lite vad din nalle upplevt under sin resa.

3
Muffinsblommor fanns inte när jag var ung.

Få saker är gratis här i livet och för att kunna köpa fina kläder måste du jobba. Din enda möjlighet att tjäna pengar i spelet är att plantera blommor, frukt och grönsaker som du sedan säljer. Du har en liten trädgård med en plätt jord att odla på och där kan du så frön av olika slag. Med lite tur så kan du få fram unika växter som exempelvis muffinsblommor, spelkortsrosor och guldäpplen. För att de ska växa måste du vattna jorden och här får du nytta av de stjärnor du samlat på dig. Det kostar nämligen tjugo stjärnor per vattningen och beroende på vad du planterat krävs det olika antal vattningar. När något växt färdigt så gnistrar det om bladen och det är dags att skörda. Du får pengar för allt du tagit upp ur jorden och med lite tur även frön. Du får naturligtvis mer pengar för sällsynta blommor eller frukter. Fröna kan du sälja eller plantera. Varje gång du odlat fram något nytt så läggs de till i ditt växtkartotek.

Som du ser finns det en hel del att göra i spelet och allt eftersom att du och björnen lär känna varandra så öppnas nya möjligheter. Och om du svarat ärligt på alla frågorna du fått, kommer du bli rikligt belönad i form av massor av mysiga samtal med din nya kompis.

4
Menyerna i spelet är väldigt fint gjorda.

Det är väldigt synd att spelet inte finns på svenska. Om det hade varit lokaliserat så hade jag inte tvekat att rekommendera det till alla inom målgruppen. Men om du har barn som talar engelska, spanska, tyska, franska eller italienska alternativt har tid att hjälpa dem, så är det absolut värt pengarna.

Med det sagt så önskar jag alla blivande björnägare lycka till och hoppas att ni löser gåtan med den mystiska nyckeln.