Recension: Lego Star Wars: The Force Awakens

Andréas har klubbat dansk plast i den yttre rymden.

The Force Awakens adderar en del trevliga nyheter samtidigt som det är otroligt konservativt. Rekommenderas varmt för de som inte tröttnat.

Att Lego-spelen utvecklats långsamt och försiktigt kan nog ingen motsätta sig. Ett stort problem med serien är - och har varit - ett visst konservativt tänkande där gameplay, grafik och utformande stannat av. Varför göra något nytt och fräscht när du kan göra samma sak, gång på gång, och ändå sälja massvis med exemplar? Lego-serien har varit ett vinnande koncept, så enkelt är det.

Och med en ny Star Wars-rulle (nåja) som nyss rullat på bio och nu finns som köpfilm så är det en självklarhet att ett Lego-spel skulle baseras på denna. Varför inte, liksom? Första spelet - Lego Star Wars - gick bra, kammade hem hyfsade betyg och en succé för nya Lego Star Wars: The Force Awakens är därmed ett faktum.

1
Spelet är fullt av välkända ansikten.

Men är något nytt då? Både ja och nej. De som redan plogat sig igenom otaliga Lego-spel kan konceptet vid det här laget och med The Force Awakens viker TT Fusion inte av så långt från en väl beprövad formula. Med det sagt finns en stora skillnader mellan The Force Awakens och Lego Star Wars - speciellt två nyheter extra värda att uppmärksamma.

Vi börjar med själva klossbyggandet. I tidigare delar har byggandet bestått av små högar som blir till konstruktioner efter ett knapptryckande. De finns kvar, frukta ej, men har istället utvecklas till något mycket bättre - nämligen olika typer av konstruktioner från samma hög. Därför behöver du veta exakt vad som ska byggas för att ta dig vidare, annars fastnar du. Vissa pussel kräver även ombyggnader. Det vill säga bygg en pryl, gör det du ska, rasera sedan och bygg något annat. Detta är ett trevligt tillägg som så klart ger själva pussellösningarna i spelet ett helt annat djup.

Den andra stora förändringen är att spelet byter vinkel, och då under äventyrets många strider. Vips som det är hamnar man i tredjepersonsvy (som Uncharted 4-serien) och kan därifrån ta skydd, peppra fiender och sen gå vidare. På detta finns ett poängsystem som belönar dig i grenen bli-inte-träffad-av-fienden och som genererar lite stålars för att låsa upp andra karaktärer.

3
Fanfavoriten Kylo Ren är med, så klart, och är en lika stor Vader-fanboy som i filmen.

Det är också här det mesta nya tar slut. I vanlig ordning ska man slå sönder allt som kommer i sin väg, bygga det byggbara, lösa pussel och slå fiender. Svårighetsgraden är inte särskilt hög men så är spelen å andra sidan i grunden anpassade för barn. Annat man tar sig an i The Force Awakens är att gasa runt i fordon, markstrider med lasersvärd och i vissa sektioner får man till och med svischa runt i legendariska Millenium Falcon. Luftdelarna är inte särskilt avancerade (det mesta man gör är att faktiskt bara skjuta och svänga) men det är likväl sessioner som lär tillfredsställa de mest inbitna nördarna.

Som sig bör i ett spel baserad på en film så följer The Force Awakens handlingen väl, och den gamla gedigna humorn finns också representerad. Att se alla favoritscenerna omtolkade i dansk plast är lika roligt som alltid och TT Fusion gör ett bra jobb med att balansera satir med den gedigna Star Wars-känslan. Bara en sån grej som att Kylo Ren har påslakan med bilder på Darth Vader lockar till gapskratt, åtminstone för oss som sett filmen.

4
Att flyga runt i Millennium Falcon är så klart kittlande för nostalginerven.

Spelet gör även ett bra jobb med att komplettera den befintliga handlingen. Karaktärer som Poe Dameron får ett uns extra djup och det finns massvis att hämta från spelet för att fylla spelets logiska luckor. Hela filmens skådespelarensemble finns representerad och vi får njuta av rösterna från välkända skådisar som Harrison Ford, Carrie Fisher, Daisy Ridley med flera. Även soundtracket är av toppklass och det rör sig så klart om de ljuva tonerna från John Williams.

Grafiskt är allt sig likt och The Force Awakens är lika fint som sina föregångare. Det är framför allt miljöerna i spelet som imponerar stort där det märks att de är noggrant modellerade efter filmens dito.

I grunden är dock Lego Star Wars: The Force Awakens ännu ett Lego-spel, på gott och ont. Har du spelat tidigare delar och tröttnat så finns det inte mycket att hämta här. Är du däremot en extrem Star Wars-nörd som slukar allt i din väg, ja då finns det ingen anledning att inte slå till.