Recension: Disney Art Academy

Pauline slängdes in i konstskolans värld.

För de som vill lära sig att teckna, vare sig det kommer till Disneyrelaterade objekt eller ej, är detta spel en bra början.

Disney Art Academy har definitivt essensen av ett spel som är riktat till barn, vilket är föga förvånande - det är trots allt Disney vi talar om. Men precis som allt annat detta kära företag har klämt ut genom åren så kan även de som passerat sin barndomstid underhållas av detta spel.

DisneyArtAcademy1
Man kan inte bli annat än uppiggad av denna varma välkomstbild.

När du först startar upp spelet blir du varmt mottagen av de två saker jag personligen skulle vilja säga att Disney gör bäst - vackra visuella element samt trevliga melodier i den anda man är van vid som Disney-fan. Till en början blir du introducerad till en skola du nu ska börja på, vilket givetvis är Disney Art Academy som namnet avslöjar, samt dina lärare och två medkamrater. Du får även reda på att skolan behöver konstverk till en utställning, och det är här man som spelare kommer in i bilden (no pun intended).

Att kalla detta för ett spel är väl lite att ta i egentligen, då det mer är en form av övningsprogram där man lär sig att teckna. De objekt som används i Disney Art Academy är givetvis relaterade till Disney, till skillnad från föregångaren Art Academy, men man är inte begränsad till att lära sig att teckna dessa. Man lär sig även saker och ting som kan hjälpa en när det kommer till att teckna i ett generellt skede; exempelvis får man lära sig om ansiktsuttryck, skuggning, färgteori - ja, till och med hur Disneyskurkar är designade.

Det finns olika svårighetsgrader du som spelare måste gå igenom. Nej, du kan inte skippa vissa svårighetsgrader, vilket faktiskt är lika bra - introduktionen visar hur spelets mekanismer fungerar, vilket behövs då du har möjligheten att välja mellan olika verktyg och hjälpmedel. Detta dras även ut över nybörjargraden, där du får lära dig om fler och fler verktyg, samt baserna angående ansiktsuttryck och porträtt. Bara dessa grunder förbättrade mina egna konstfärdigheter signifikant då det gav mig tips och tricks som jag aldrig tänkt på förut. Man får en inblick i hur Disney tänker när de designar sina karaktärer, vilket bara det är intressant nog att spela spelet för.

DisneyArtAcademy2
Spelare är tvungna att gå igenom grunderna först - vilket faktiskt kan vara användbart.

Ännu en funktion som finns i spelet är Free Paint, vilket då innebär att du kan undvika handhållningen och få prova på att teckna olika objekt själv. Du får i detta läge tillgång till alla verktyg spelet har att erbjuda, samt allt från om du vill ha hjälp i form av en färdig sketch till ingenting alls. Du låser upp fler och fler objekt när du avslutar de lektioner som ges, vilket kan vara lite frustrerande för erfarna tecknare som vill hoppa på de avancerade delarna direkt, men som sagt så får man ändå värdefulla tips under dessa lektioner som man kan ha undgått förut.

En negativ punkt är att spelet för närvarande inte är tillgängligt på svenska, vilket kan göra det svårt för spelet att säljas till yngre målgrupper inom landet, men man kan alltid hoppas på att detta kommer tillföras inom en snar framtid.

DisneyArtAcademy3