Oavsett om du aldrig hört talas om Monster Hunter-spelen eller dyrkat dem sedan länge, så kommer du älska det här storslagna spelet.

Få spelserier har en så hängiven skara fans som Capcoms episka Monster Hunter. Och det är inte ovanligt att de mest fanatiska spelarna lägger ner flera hundra timmar på att bli den ultimata jägaren. Som en jämförelse i sammanhanget tog det mig tolv timmar att slutföra alla träningsuppdragen. Den höga inlärningströskeln har säkert gjort att många inte upptäckt seriens charm, speciellt inte då de äldre spelen i serien struntade i att förklara grunderna på ett vettigt sätt. Tacksamt nog ändrade de upplägget i Monster Hunter 4 Ultimate och gav alla nybörjare en välgjord och pedagogisk introduktion.

I Monster Hunter Generations höjer de nivån ytterligare några steg och bjuder på ett smörgåsbord av välgjorda träningsuppdrag för såväl nybörjare som veteraner. Och som nybliven jägare kommer du behöva all träning du kan få, för det är inte bara att jaga eller fånga monster utan det ska också samlas svampar, rötter, örter och en massa annat du kan hitta i naturen. Sedan ska alla råvaror och material processas och användas som grund till olika mediciner, drycker, vapen, rustningar och mat.

3
Hunting like a boss.

Precis som i verkliga livet så måste man jobba för att tjäna pengar och som jägare gäller det att kunna dräpa eller fånga monster på beställning. Men ska man jaga krävs det god kunskap om alla typer av vapen. Som tur är finns det väldigt utförliga lektioner och uppdrag där du kan studera varje vapentyp i minsta detalj. All vapenträning sker genom att strida mot ett och samma monster på en arena och som en del av de lektionerna introduceras de två största nyheterna i spelet: Hunting Styles och Hunting Arts.

Hunting Styles ger dig möjligheten att modifiera ditt grundläggande sätt att strida på. Du har fyra huvudinriktningar: Guild Style - som är synonymt med hur det fungerade i de tidigare spelen, Striker Style - en stil som lägger tonvikt på offensiv strid, Adept Style - som ger dig möjligheten att utlösa en kraftfull specialattack efter en lyckad kontring och sist men inte minst Aerial Style - där du kan slunga dig upp i luften genom att ta sats på ryggen av ett monster och då anfalla från helt nya vinklar. Du kan fritt byta stil efter tycke och smak, men som nybörjare är det bäst att börja med Guild Style och beta dig igenom alla vapentyperna i spelets träningsuppdrag. Mycket lärorikt och ger dig samtidigt en bra bas i form av material och pengar, som är till stor hjälp när du blivit varm i kläderna och vill uppgradera dina vapen och rustningar.

Oavsett vilken stil du väljer så har du sedan upptill tre olika Hunting Arts, som bara är ett finare namn på specialattacker. Specialattackerna har individuella mätare som måste fyllas innan de kan användas. Genom att anfalla och kontra fyller du snabbt på mätarna och kan då utlösa en flashig attack genom ett enkelt tryck på en knapp. Attackerna ser riktigt häftiga ut och kan vända en tuff strid till din fördel. Därmed inte sagt att de är överdrivet kraftfulla, då speciellt de mer offensiva attackerna har långa animationer som gör dig väldigt sårbar innan de slutförts.

2
Allting blir roligare när man ger katten i att jaga!

Den roligaste nyheten är utan tvekan möjligheten att spela som en av Monster Hunters många talande katter. De här varelserna går på två ben och pratar människospråk med ”kattord” inbakat i meningarna, exempelvis säger de inte ”Perfect” utan ”Purrrfect ”. De har varit en del av spelen sedan 2004 och nu får vi äntligen chansen att ta oss an en uppsjö av specifika kattuppdrag. Speciellt uppdragen där du ska bryta metaller ur berggrunden eller samla insekter är smidiga i kattskepnad, då de har obegränsat med håvar och hackor, till skillnad mot människor som måste köpa eller bygga dem allt eftersom de går sönder, vilket de gör väldigt ofta. Det finns dessutom massor av roliga rustningar och dräkter som är exklusiva för katter, eller vad sägs om att klä dig som den tecknade varianten av Link från Zelda-spelen eller strida i en av rustningarna från klassikern Ghosts 'n Goblins.

Det vore naturligtvis inget Monster Hunter om det inte fanns några nya monster att jaga. Och den här gången bjuds vi på fyra olika signaturmonster som är enormt kraftfulla varelser och kan kräva upptill en timme eller mer att dräpa. Du stöter inte på dem slumpvis utan alltid som en del av något större uppdrag, exempelvis när de attackerar en by eller i slutet av en lång kedja av uppdrag. Som lön för mödan får du sällsynta material som kan omvandlas till unika vapen och rustningar som kommer besitta kraftfulla egenskaper.

Totalt finns det ca 71 olika monster att jaga och döda, varav 7 stycken är helt nya. Det låter kanske inte så mycket, men en av de saker som gör Monster Hunter-serien så unik är hur otroligt välgjorda varje monster är. Alla arter har specifika rörelsemönster som ger en illusion av att det är en levande varelse och inte något som bara rör sig enligt en förprogrammerad rutin. Detsamma gäller hur de jagar eller hur de beter sig när de attackeras. Flockdjur kallar på artfränder när de blir attackerade eller känner sig trängda och omringar dig för att försöka attackera dig bakifrån. Stora dinosaurier som är växtätare attackerar bara dig om du dräper någon i flocken. Varje strid känns unika och ibland kan flera arter attackera dig samtidigt, vilket ofta slutar med att de glömmer dig och slåss sinsemellan.

5
Inte alla uppdrag utförs i mysig djungelmiljö.

Även växter, svampar, mineraler och allt annat du kan samla är realistiskt placerat och i enlighet med var de borde kunna hittas om spelvärlden vore verklig. Och det är extra viktigt då du aldrig får reda på var du kan hitta de material du behöver, utan måste själv söka upp dem. Den enda hjälpen du har är en karta som visar alla zoner som utgör området du har tillgång till.

Allt du gör i spelet utgår från en av totalt fyra byar. Tre av dem är gamla bekanta från äldre Monster Hunter-spel medan den fjärde är helt ny. I byarna kan du uppgradera vapen och rustningar, prata med datorstyrda karaktärer, odla växter, träna med olika vapen, prata med din betjänt och naturligtvis anta olika uppdrag. Du kan aldrig välja ett uppdrag som är av en högre svårighetsgrad än den erfarenhetsnivå du har, men du kan alltid anta lättare uppdrag. När du valt ett uppdrag går du helt enkelt ut från byn och hamnar då på ett speciellt uppdragsområde. Där får du ett gäng med användbara prylar inklusive en karta med alla områdets olika zoner. Sedan är det bara att börja leta efter det som du fått i uppdrag att samla eller dräpa. Naturligtvis är det inte så simpelt som det låter, för mellan dig och ditt mål finns en massa monster och andra farliga saker. Och om du inte är försiktig så kan det lika väl bli du som är jagad, istället för tvärtom.

4
Du hade nog också svimmat om du stött på den här mysiga draken.

Du kan inte dö i spelet, istället svimmar du och ett gäng katter hämtar dig på en vagn. När du vaknar igen så är du tillbaka till startzonen. Men varje gång du svimmar förlorar du en del av belöningen och när den är nere på noll har du misslyckats med uppdraget. Du kan alltid göra ett nytt försök senare, men då får du göra om precis allt.

Storheten i Monster Hunter-serien är utan tvekan realismen och svårighetsgraden. Här finns inget handhållande ute på fältet. Det är du, djuren, monsterna och naturen. Det finns inte mycket som slår känslan när man fällt ett riktigt tufft monster efter att ha försökt dräpa det femtioelva gånger. En sådan strid kan dock ta över trettio minuter i ren speltid och man är ofta helt mentalt färdig efteråt. Detta kan säkert skrämma bort många nya spelare och folk som har väldigt lite tålamod. Ett tips är då att spela i en grupp med dina vänner då det minskar svårighetsgraden och är naturligtvis ännu roligare än att spela själv.

Något som jag personligen uppskattar är den humor som genomsyrar all skriven text i spelet och om du gillar ironiska dialoger och ordlekar kommer säkert du säkert få dig ett gott skratt då och då.

1
Du kan anpassa allt på den nedre skärmen efter tycke och smak.

Grafiskt sett är det monster och andra levande väsen som fått mest kärlek och den omgivande naturen har fått stå tillbaka en del. Därmed inte sagt att spelet som helhet är fult, då det syns tydligt att mycket kärlek har lagts ner på allt från menyer till vapendesign. Men en Nintendo 3DS är inte speciellt kraftfull och grafik och texturer är inte i närheten av vad som vore möjligt på en Playstation Vita eller en PS4.

Tyvärr är Monster Hunter exklusivt för Nintendo, och Capcom har just nu inte några planer på att släppa en mer grafiskt avancerad version till Wii U. Bara som en notis för de mer insatta, Monster Hunter Frontier G till Wii U är inte mer grafiskt avancerat, utan bara ett 3DS-spel som man skalat upp till 1080p. Den främsta anledningen till att vi inte får en snyggare varianten för Wii U är främst för att serien är så starkt förknippad med bärbart spelande i Japan, som är den primära marknaden. Självklart spelar det också stor roll att det sålts nästan 60 miljoner Nintendo 3DS men bara drygt 12 miljoner Wii U.

Onlinedelen är välgjord och du bestämmer själv hur social du önskar vara när du spelar. Det finns stöd för upptill fyra spelare lokalt och lika många online. Om du vill kan du interagera med andra spelare över hela världen och det brukar vara lätt att få hjälp eller att ansluta sig till en grupp. Som en morot för de som gillar att mäta sig med andra, finns de olika topplistor där du kan se hur bra du är jämfört med andra spelare. Har personligen aldrig haft problem med onlinedelen, vilket kan vara bra att veta.

Jag rekommenderar verkligen alla som inte testat ett Monster Hunter-spel eller som bara testat något av de äldre spelen, att ge Generations en rejäl chans. För hur man än ser på det, så är Monster Hunter Generations ett mästerverk och kommer att belöna sin fans med hundratals timmar av spännande monsterjakt både online och offline.

Skulle du fastna för spelet så vill jag bara passa på att gratulera till din nya hobby och önska dig lycka till med din monsterjakt.

David Petersson

David Petersson

Med rötterna i C64:ans demokultur har David utvecklat 00FF00-fingrar. Är övertygad om att jorden bara är en väldigt stor variant av Pac-Man. Tror på en varierad kost och konsumerar därför alla typer av spel. Men om han måste välja blir det rollspel.

Fler artiklar av David Petersson