Förtitt: Deus Ex: Mankind Divided

Domo arigato, Mr Roboto!

Originaltext: Troels Sejrup Rødkjær (Eurogamer.dk). Översättning: Andréas Göransson.

Bara själva yttringen av orden "Deus Ex" framkallar rysningar hos en sedan länge garvad PC-spelare. Ion Storms utan tvekan bästa kreation tog mig med (Ion) storm 2000 och imponerade med sin ambitiösa blandning av shooter, stealth och RPG-element försatt i en dystopisk vision av framtiden. Spelet levde i hög grad upp till sina högtravande löften, och blev en ögonblicklig klassiker som fortfarande dyrkas av entusiaster. Serien tappade dock en del momentum med den mindre älskade uppföljaren år 2003 - Invisible War - som fick hård kritik av såväl recensenter som fans.

Det var därför med en viss portion fruktan som Eidos Montreal påtog sig uppgiften att väcka serien till liv igen, och både pressen samt fansen var försiktiga med överdriven entusiasm innan släppet. Farhågorna var dock obefogade då resultatet blev den absolut värdiga uppföljaren, titulerad Human Revolution. Spelet tog det bästa från stamfaderns skarpaste element, så som element, teman och gameplaymässig briljans samt stämning, och avnjöt sedan rejält bra kritik och galna säljsiffror.

1

Även om det kunde kallas som en de facto reboot, så var det på pappret en prequel försatt år innan det första spelet i en marginellt närmare framtid. Nya spelare kunde dock ändå hänga med utan att oroa sig för att missa obskyra referenser. Det var tal om en ny historia och ett nytt galleri av personer och robotar.

Enkelt sett var det tala om ett action-äventyr i en kombination av första- och tredjepersonsperspektiv. Som spelare fick du som uppdrag att riva upp spelets story med diverse avstickare som var mer eller mindre knutna till huvudhistorian. Gameplay bestod huvudsakligen i att navigera runt i miljöer som var starkt influerade av fientligt sinnade robotar, människor och allt däremellan - detta genom att smyga, mörda eller hacka sig runt. Undertiden skulle man, på bästa RPG-manér, ta ställning till vilka egenskaper man ville utveckla för att till sist vara helt omöjligt att ha och göra med för de stackars fienderna.

Rent estetiskt hade spelet fått en kolossal span med lack. Det var inte särskilt tekniskt imponerande, men en sylvass art direction satte atmosfären precis i skåpet och gjorde sci-fi-fans med kopplingar till bland annat Blade Runner helt exalterade. Sida vid sida med originalet, som för övrigt aldrig vann några skönhetstävlingar, såg det ut som en C64-port av Minecraft.

3

Och nu står vi alltså här igen. Seriens nya huvudkaraktär, Adam Jensen, ska ännu en gång ta ner onda verksamheter, sparka rumpa med bråkstakar gjorda av både kött och metall samt andra otrevliga typer, i Mankind Divided. Spelet är en direkt uppföljare till Human Revolution och utspelar sig två små år senare.

Var uppmärksam på spoilers från Human Revolution. Då Mankind Divided är en direkt uppföljare så är det svårt att undgå.

Skuggorganisationen Illuminati har sett till att de flesta personerna som hade elektroniska implantat kunde kontrolleras centralt utan att stackarna själv visste om, eller kunde styra, sina handlingar. Denna kontroll kulminerade i slutet av Human Revolution med att alla dissa implantat-innehavande personerna, mer kända som "Augs", kick fullständig amok i ett blodbad som kostade flera miljoner människoliv. Orsaken till "The Aug Incident", som det blev kallat, doldes undan från allmänheten av Illuminati vilket resulterade i en förståelig misstro till de elektroniskt begåvade bland vanliga dödliga. Augs har i efterhand blivit marginaliserade och lever i utkanten av samhället i vad Eidos smått kontroversiellt kallar för "Mechanical Apartheid". Adam Jensen har lite svårt för situationen både för att han själv, om än ganska motvilligt, är en Aug samt för att han känner till sanningen och har en smula moral. Han var själv i säkerhet under incidenten och tappade inte kontrollen.

2

Adam jobbar nu för Interpol och har som uppgift att spåra upp en terroristgrupp bestående av Augs. Sida vid sida med sitt dagsjobb har han dock allierat sig med en hemlig hacker-grupp kallad The Juggernaut Collective med vilka han i sällskap vill försöka första dagen fullständigt för Illuminati.

Precis som i föregångarna är Mankind Divided ett omfattande spel som kan kan investera ohyggligt många timmar i. Eidos Montreal gav oss fria händer med spelet i sex timmar, vilket var tillräckligt för att skrapa på ytan och konstatera att om man gillar Human Revolution, då kommer man också uppskatta Mankind Divided. Det känns faktiskt mest som att spela vidare på avslutningen, vilket för undertecknad var precis som jag hoppats på. Man har uppenbarligen gått efter devisen "mer av samma", men med intelligenta tillsatser här och där. Kontrollen har till exempel fått en intuitiv genomkörning, men är man konservativ eller otrygg så kan man även använda den gamla modellen. Grafiskt har man naturligtvis också haft sminkväskan framme, men utan att gå på kompromiss med den ursprungliga visionen. Igen är vi inte på the cutting edge rent tekniskt, men spelet är absolut fint att se på och den nämnda art direction är fortfarande superb. Den samma dystopiska sci-fi-känslan som gjorde Human Revolution så fantastisk att befinna sig i är tillbaka med en större påse pixlar och polygoner i bagaget.

Ljudsidan är också utmärkt med stämningsfull futuristisk electronica i soundtracket och innehåller genomgående kompetent skådespeleri. Adam Jensen har bevarat sin råa stämma och står fortfarande stadigt som en värdig huvudkaraktär. Gamla bekantskaper hann dyka upp under vår tid med spelet och alla nya personligheter passar perfekt in i universumet.

Spelmässigt är det också mer att tala om evolution än en (human) revolution. Adam smyger, skjuter och hackar sig runt i krokarna, precis som man är van vid. Spelet är nog huvudsakligen riktat för gamla fans, men nya spelare tas emot fint med en (valfri) genomgång av Human Revolutions historia som sveper en enkelt in i titeln. Är man veteran kan man glädja sig över att man kan fortsätta sin föredragna spelstil oförändrat. Slog du ihjäl hela världen i Human Revolution, då kan du fortsätta ditt tåg av mord och smygare kommer också ögonblickligen känna sig hemma i detta kapitlet. Human Revolutions stora styrka, det vill säga valfrihet i förhållande till metod, är oförändrat. Alla boss-fighter är skapade in-house och kommer denna gång kunna klaras på samma sätt som resten av spelet.

4

Det har tillkommit nya vapen och Adams utbud av extra egenskaper, hans augmentations, har också blivit utvecklade. Den spelmässiga förklaringen till detta, som inte ska avslöjas här, är ganska kvickt påhittat och således en del av en större historia.

Spelet är som sedvanligt späckat med sidouppdrag som man kan lösa eller låta bli, och mycket symptomatiskt för min upplevelse med spelet, så har jag en smula svårt att komma ihåg om ett uppdrag i Human Revolution eller Mankind Divided var givet. Det talar inte mycket för uppfinningsrikedom, men mer till en genomfört vällyckad samstämmighet i det moderna Deus Ex-universumet. Allt passa in och känns som en del av något större.

Men här ligger också mitt enda frågetecken som egentligen inte är ett. Spelet känns som en ny episod men än ett självständigt spel. Är det det som man är ute efter så är allt väl, men har man hoppats på en ny och omvälvande upplevelse, så ska man nog kolla vidare. Av samma orsak kommer man stensäkert heller inte bli störtförälskad i Mankind Divided om man blev besviken på Human Revolution. Men vill man "bara" ha mer så kan man se fram emot ett spel som är precis så välskrivet, välspelat och genomfört som sin föregångare. Åtminstone de första sex timmarna och förmodligen hela vägen igenom.

5

Det ska nämnas att spelet för första gången har fått en multiplayer-del vid namn Breach. Det ser intressant ut och kan kanske bjuda på något av det nytänkande som är lite frånvarande i grundspelet, men till följd av tekniska utmaningar har vi inte haft möjlighet att testa läget. Vi ser fram emot att få mer insikt.

Deus Ex: Mankind Divided släpps den 23 augusti 2016 til Xbox One, Playstation 4, samt i en utgåva med mer grafiskt lullull till PC.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Redaktionen

Redaktionen

Contributor

Relaterat material

Feature10 saker vi helst vill se under E3 2015

Vi har berättat vad vi tror kommer visas och inte. Här är vår önskelista inför E3 2015.

FeatureSå var Microsofts Gamescom-konferens

Microsoft matade oss med flera spelsessioner men i stort sett inga överraskningar

EssentielltRecension: Metal Gear Solid 5: Phantom Pain

En studie i smärta. Big Boss är tillbaka och avslutar Metal Gear-sagan på bästa tänkbara sätt.

Andra saker på sidan...

Kommentarer (0)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading