Naoki Yoshida om framtiden för Final Fantasy 14

Vi har intervjuat demonproducenten...

Final Fantasy 14 är onlinerollspelet som släpptes, dog, återuppstod och som därefter gjorde världssuccé. Vi har fått en snabb pratstund med spelets producent Naoki Yoshida om den interna konkurrensen med Final Fantasy 15, framtida uppdateringar och ifall det tillslut kommer till Xbox One och Nintendo NX.

Final Fantasy 14 har tagit ett par rejält intressanta steg, bland annat patch 3.3 (i folkmun Revenge of the Horde) och patch 3.35. Hur ska spelet utvecklas vidare?

Då det varken finns ett slut eller perfektion i spelet och i innehållsskapande, så kommer vi att fortsätta utmana oss själva. På lång sikt så utvecklar vi även nästa stora expansionspaket. Den kritiska punkten är är den andra FFXIV Fan Festival som startar i oktober. Jag borde kunna prata mer om spelets mer... avlägsna framtid under festivalen. Så håll koll där!

Med Final Fantasy 15 runt hörnet, vilken är din strategi för att hålla kvar spelarna i Final Fantasy 14?

Både jag och Final Fantasy 14-teamet är välbekanta med Final Fantasy som serie i sin helhet. Vi förstår hur Final Fantasy är annorlunda jämfört med andra stora serier i det att varje installation har sin egen, annorlunda, värld och spelsystem och att varje har sina dedikerade fans. Det är även sant att Final Fantasy 14 är ett MMORPG, medan Final Fantasy 15 är ett spel som står på egna meriter.

1

Jag vill inte att människor står och väljer mellan Final Fantasy 14 och Final Fantasy 15, och jag hoppas att de kommer att prova på och njuta av den senaste Final Fantasy-upplevelsen när 15 släppts. Och då, när de är klara med att spela det, så kan de testa på senaste patchen och spela det senaste Final Fantasy igen med 14!

Vad vi försöker göra som utvecklare är att fortsätta släppa attraktiva uppdateringar för våra spel. Jag tycker verkligen att det summerar vår strategi på ett perfekt sätt. Så jag vill att spelarna njuter av båda Final Fantasy 14 och Final Fantasy 15 så mycket de kan!

Tidigare i år så sa Phil Spencer (Xbox-chefen) att de skulle älska att se Final Fantasy 14 på Xbox One. Och nu när företaget har öppnat upp för mer cross-platform-spelande, finns det en chans för Xbox-fansen att få spela spelet?

Microsoft har varit i kontakt med Final Fantasy 14-teamet om möjlighet för att spela mellan plattformar. När vårt team gick igenom regelverket så insåg vi att Microsoft kanske inte har erfarenheten eller förståelsen för hur ett MMORPG ska fungera än. Final Fantasy 14-teamet har å sin sida skickat tillbaka sina synpunkter till Microsoft och sagt att det finns ett par element i regleringen som vi gärna skulle se tas bort. Vi väntar på Microsofts svar på det, men ja, vi diskuterar ämnet.

Kommer Final Fantasy 14 att komma till Nintendo NX? Finns det några detaljer som du kan avslöja redan nu?

NX har inte blivit utannonserad officiellt än, så jag kan inte säga något om det än. Förlåt!

Japanska spelmagasinet Famitsu skrev i maj att spelet kommer att inkludera karaktärer från andra spel snart, exempelvis Yo-Kai Watch. Vilka andra spelserier skulle du vilja se i Final Fantasy 14?

Först och främst så vill jag att alla ska njuta av Yo-Kai Watch-samarbetet som tar form i stor skala denna sommar. Förutom det, så har vi Odin från Final Fantasy 14 med i Segas Phantasy Star Online 2 och jag känner mig optimistisk inför möjligheten att utöka det samarbetet med karaktärer i Final Fantasy 14.

Dessutom, och det är är min högst personliga önskan... Jag är inte helt säker på om jag bör säga det här och om det bara är en avlägsen dröm för tillfället, men jag tycker att det vore grymt om vi kunde ha samarbeten med andra MMORPG-spel. Marknaden blir bara svårare och svårare att överleva i, och ibland undrar jag om alla utvecklare, marknadsfolk och spelare som älskar genren så mycket kunde samlas och göra något åt det. Jag är personligen ett stort fan av Blizzards grejer...

Ni har verkligen gjort ett riktigt bra jobb med att uppdatera spelet. Vilka förväntningar har du för Final Fantasy 14 det kommande året, om vi pratar tillväxt i spelarbasen?

Tack alla för den support och passion de visar när de spelar spelet! Jag tror att detta året kommer att bli en förberedelse inför nästa stora expansion. Det kommer att markera starten på en helt ny story med avslutet på Dragonsong-kriget, nästa del i Warring Triad-scenariot och nytt utforskningsmaterial. Vi knyter med andra ord ihop 3.X-serien och rör oss vidare till 4.0.

Min plan är att kunna ge allt detta nya innehåll till existerande spelare medan de väntar på nästa stora utvecklingssteg, samtidigt som vi proaktivt jobbar hårt på att öka den nya spelarbasen genom mentor- och nybörjarsystem. Det är särskilt 3.5-patchen som kommer göra det möjligt att rekrytera partier från andra världar, så länge de finns på samma DC, och chatt kommer också bli möjligt. Jag ser det här systemet som något som verkligen kommer göra att communityn och den generella in game-upplevelsen bättre.

Så dessa element kommer att bli själva kärnan för spelets evolution medan vi förbereder grunden för fler utvecklingar senare. Jag skulle rekommendera att man njuter av de kommande patcharna medan man inväntar nästa stora utannonsering under Fan Festival!

Det är nu tre år sedan det officiella släppet av Final Fantasy 14: A Realm Reborn. Tack alla för er dedikerade support! Jag kommer att fortsätta att göra mitt bästa för att göra nya och spännande upplevelser, så häng med oss på färden.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Andréas Göransson

Andréas Göransson

Chefredaktör

Från de skånska myllorna i söder kommer Eurogamers chefredaktör. Uppväxt med en Gameboy i sina svettiga labbar var Andréas länge Nintendo-frälst. Detta kom att ändras under mitten av 90-talet då Sony släppte sin gråa förstfödda. Sedan dess spelar Andréas det mesta, även om Pokémon fortfarande ligger honom närmast om hjärtat.

Relaterat material

Eurogamer Live: Paragon

Följ med Petter Hansson Frank när han tar sig an Epics kommande MOBA.

Bethesda planerar att laga Fallout 4

En patch ligger i pipelinen

FeatureE3 2016: Så här var PC Gaming Show

Intressanta nyheter bland kaoset.

FeatureNågra tankar om Nintendo NX

Trots mycket bristfällig information går spekulationerna varma

Andra saker på sidan...

Kommentarer (0)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading