Recension: Hexoscope

Pauline utsätts för en rejäl dos hjärngymnastik.

Ett klassiskt pusselspel tas och görs ännu mer komplicerat - bara genom användandet av hexagoner.

Simpla spel är ofta ett bra tidsfördriv i situationer då man inte har något att göra, eller inte kan bestämma sig för vilket av alla ens andra spel man vill bänka sig framför. Ett exempel är pusselspel, som är väldigt enkla när det kommer till mekaniken men som ändå är krångliga att komma i mål med. Hexoscope faller rakt in under denna beskrivning - simpelt, men samtidigt inte simpelt alls.

Hexoscope tar det klassiska pusselspelet där du som spelare ska forma en linje mellan en punkt till en annan... och gör det sedan mer komplicerat. Du ska omorganisera hexagonformade brickor med en stor variation av olika slags kopplingar på dem, som möjliggörs just genom användandet av hexagoner istället för exempelvis kvadrater som brukar vara vanligt för denna slags spel, och på så sätt ordna upp det spelet kallar för kaos.

Hexoscope1

Men komplikationerna slutar inte där. Spelmekaniken gör att enbart brickor som finns i närheten av mellan ett till tre redan kopplade brickor är möjliga att flytta, vilket leder till att du verkligen är tvungen att tänka strategiskt istället för att bara prova dig fram och hoppas på det bästa. Många gånger har jag fått göra kopplingar åt motsatt håll från det jag egentligen vill, bara för att få tag i en specific bricka. Tidskrävande? Ja. Utmanande? Ja. Underhållande? Ja.

Innan du börjar spela får du välja mellan olika paradigm, vilka utgör layouten för de olika kaos du måste strukturera. Inom de olika paradigmerna finns dessa kaos, där du måste reda ut det första för att låsa upp nästa, och så vidare. Du får även välja mellan normalt läge eller turboläge, där skillnaden är att turbo ger mer poäng, men samtidigt är det tidsbegränsat.

Hexoscope2

Jag gillar hur enkel skaparna har lyckats få designen och mekaniken att vara i ett spel som handlar om kaos, samtidigt som utförandet i sig är raka motsatsen. Det enda egentliga klagomål jag har är att vissa grammatikfel finns i förklaringarna och de längre texterna som finns i spelet, men det är givetvis inget som förhindrar spelupplevelsen då Hexoscope fokuserar på allt annat än långa förklaringar eller andra slags texter som kan komma att vara väsentliga i bland annat narrativt drivna spel. Detta spel tvingar mig till att fokusera på vad jag gör - vilket är precis det jag vill få ut av pusselspel.