Doom Unto the Evil bjuder på mer innehåll till onlineläget i Doom. Varken mer eller mindre.

Trots ett digert renommé kom Doom lite från ingenstans när det lanserades i våras. Lika oväntat möttes det av ett flertal hyllningar, bland annat från Andréas som delade ut en välförtjänt silvermedalj.

Hyllningarna berodde dock i första hand på den intensiva och underhållande enspelarkampanjen. Onlineläget känns däremot som något av en efterhandskonstruktion; det är lite för ytligt och underhåller bäst i korta doser. Att allt nedladdningsbart innehåll ska röra onlinedelen kan därför kännas som en felprioritering, men nu är i alla fall det första DLC-paketet Unto the Evil här.

Det som har tillkommit i och med denna expansion är tre kartor, ett vapen, en speciell mina och en ny demon. Dessutom ingår några nya dräkter, färger, bonusförmågor och taunts. Totalt sett är det trevliga tillskott, även om det knappast är något att höja ögonbrynen över. Den största nyheten är de tre nytillkomna banorna, som var och en är välgjorda och hyfsat varierade. Men de etsar sig knappast fast i minnet. Precis som resten av expansionen är de helt enkelt lite mer av det gamla vanliga.

1

Även om onlineläget i Doom inte fick någon större uppmärksamhet känns det oväntat fräscht jämte genrens jättar, vilket är rätt komiskt eftersom upplägget är baserat på 90-talets skjutspel. Du rör dig snabbt genom banor som är fyllda med ammunition, hälsa, portaler och demoner. Att spela lugnt och taktiskt är inte att rekommendera, istället är det full fart framåt som är ledordet. Det gör även onlinedelen väldigt lätt att komma in i och även om du antagligen får börja i botten av poänglistan tar det inte lång tid innan du har en chans på topplaceringar.

En stor skillnad jämfört med de gamla klassikerna är att du från start kan välja valfritt vapen; det finns med andra ord i stort sett inga vapen att plocka upp på banorna. Vissa har klagat högljutt på detta, men personligen tycker jag att det passar utmärkt till det hysteriskt snabba upplägget. Den gamla svenska benämningen på genren, "kuta skjuta"-spel har sällan passat bättre.

3

Det finns emellertid en del frågetecken kring onlinelägets livslängd. Att spela vanliga dödsmatcher är inga problem, inte heller tar det många sekunder att hitta matcher som baseras på expansionens innehåll. Alla andra spelalternativ gapar däremot tomma på spelare och trots idel försök under en veckas tid har jag inte lyckats få igång en enda match i dessa spellägen. Lyckligtvis består expansionens spellista av flera spellägen som slumpas fram, så det finns i alla fall annat än rena dödsmatcher att roa sig med - så länge du köper expansionen det vill säga.

Det kan så klart vara nyhetens behag som gör att alla spelare dras till det nya innehållet, men oavsett anledning är det i dagsläget inte särskilt kul att spela Doom online utan tillgång till Unto the Evil. Med expansionen blir det däremot ett köttigt, snabbt och nybörjarvänligt onlineactionspel som passar perfekt att avreagera sig på i korta doser. Frågan är bara hur väl Doom kommer att stå sig mot höstens onlineaction-kavalkad med Titanfall, Battlefield och Call of Duty i spetsen.

P-A Knutsson

P-A Knutsson

Sedan P-A kidnappade sin brors Nintendo 8-bit i slutet av 80-talet har han varit fast i spelens värld. Idag står alla nya konsoler vid tv-apparaten och de flesta äldre konsoler är redo att kopplas in när retrosuget blir för stort. P-A tycker om de flesta spelgenrer, men har svårt för fotboll och meningslösa Free to play-titlar.

Fler artiklar av P-A Knutsson