Recension: Gone In November

Ett djupt spel som behandlar ämnet depression.

Depression är ett ämne som används mer och mer i spelskapande. Det kan vara både för att ge folk som inte lider av det en inblick i hur det är att leva med depression, och för att förmedla för de som faktiskt måste ta sig igenom det dagligen att de inte är ensamma i att känna som de gör. Gone In November stämmer främst in på det sistnämnda, men gör definitivt inte ett dåligt jobb på det förstnämnda heller.

gin_5
När man startar upp spelet visas en välbehövlig varning.

Till en början verkar Gone In November inte vara mycket att hänga i julgranen. Jag kontrollerar en patient som blivit diagnoserad med en dödlig sjukdom bara några dagar innan hans tid är över och har en checklista med saker och ting att göra innan jag kan gå och lägga mig för att avancera till nästa dag, så som att ta hand om kaktusarna i huset, starta tvättmaskinen, samt vara arg på en läkare som vill pracka på mig mer medicin fastän det inte kommer att stoppa det oundvikliga. Små minnesfragment i form av citat kommer då och då fram på skärmen, vilket gav mig som spelare informationen att denna huvudkaraktär förr haft en nära relation med någon, någon som inte längre finns kvar hos honom.

Med den nyvunna informationen och med alla avklarade sysslor går jag till sängs. När jag vaknar dagen efter förväntar jag mig att jag kommer få göra liknande sysslor, kanske snäppet svårare i ett hus där atmosfären förändrats för att överensstämma med tanken att döden närmar sig... Men mer fel kunde jag inte ha. Istället när jag öppnar upp checklistan möts jag av hemska instruktioner.

"Grab the knife in the kitchen. Decide what to do with it."

Som en person som lider av depression och som förr har haft problem med självskadebeteenden kan man inte säga att detta ger mig något annat än ett starkt intryck. Med ens får jag mer medlidande för karaktären och går runt i huset förgäves i ett försök att hitta en annan lösning. Till sist får jag ge upp, vilket resulterar i att jag slängs in i en ny värld. En oändlig, surrealistisk värld, där jag måste följa ett spår för att komma dit jag ska - vart det nu är.

gin_3
Citat förmedlar den rätta känslan.

Denna värld är full av citat som kommer fram på skärmen, som visar fler konversationer där huvudkaraktären och andra personer har varit delaktiga. Det finns även texter skrivna på marken, väggarna och taket längs spåret jag måste följa, alla som visar hur det är att leva med depression: allt från självhat och rättfärdigande för ens självskadebeteenden, till motiverande tankar och ignoranta råd från utomstående personer.

Gone In November känns som ett spel där de som faktiskt genomlevt något sådant, eller de som har någon närstående som genomlevt det, är de som kommer förstå spelet lättare. Det kan vara svårt att koppla alla oförklarade texter till depression när man inte har egna upplevelser att jämföra med, men givetvis är det inte omöjligt. Har man ett öppet sinne så tror jag att detta kan vara ett spel som för med sig en bra inblick på hur det är att leva med depression, likt spelet Anxiety Attack där man inte får mycket förklaringar över vad som menas med spelet, utan man får tolka det själv för att komma fram till hur det beskriver ångestattacker.

I ett spel som Gone In November är storyn det som spelar störst roll - och även om spelet kan vara svårt att tolka ibland och för vissa individer, så lyckas skaparen förmedla känslorna på ett realistiskt sätt, när allt kommer omkring.