Det har nu gått fyra år sedan besvikelsen Resident Evil 6 släpptes till Playstation 3, Xbox 360 och PC. Som actionspel var det faktiskt helt okej och förtjänade verkligen inte all skit det fick ta emot. Som skräckspel däremot var det otroligt undermåligt på alla vis. Nej, det kan faktiskt inte räknas in i horror-genren överhuvudtaget.

Av den anledningen var jag riktigt skeptisk när Resident Evil 7: Biohazard utannonserades på E3 i år. Hur skulle Capcom kunna ta en serie, som inte varit särskilt bra sedan del fyra släpptes för 11 år sedan, tillbaka till sin forna glans? Var företaget överhuvudtaget intresserade av att göra ett skräckspel igen?

I samband med utannonseringen så fick spelet även ett demo släppt på Playstation Store. Nu trampar jag säkert på många hardcore-fans ömma tår när jag påstår att den nya skruden - där berättelsen rullas på i förstapersonsperspektiv - är precis vad serien behöver. För jag gillade demot, väldigt mycket faktiskt, och har sedan dess längtat efter att få sätta tänderna i mer material.

1

Och nu har jag fått göra precis detta. Under årets upplaga av Gamescom 2016 fick jag möjligheten att testa på ett sprillans nytt demo, exklusivt framtaget för mässan här i Köln. Jag är fortfarande lika glatt positiv nu som i juni och jag ska berätta varför - Resident Evil 7: Biohazard kommer troligtvis vara det spel som gör att jag under tidigt nästa år får dras med virtuellt verkliga mardrömmar.

Demot utspelas i ett videoband där jag som spelare får axla rollen som en av de som dött i familjen Bakers hus. Stämningen är ruskigt dark and gritty och bortblåst är den actionbetoning som seriens två senaste spel tvingats dras med. Nej, här är det ren skräck som gäller där jag flyr från galna mamman Marguerite Baker som mer än gärna vill straffa mig för att jag varit "otacksam" och inte velat vara "en del av familjen".

2

Hela scenariot är en katt och råtta-lek där jag tvingas utforska olika rum i jakt på föremål att ta mig vidare med. Om jag är för slö eller ouppmärksam på min omgivning, ja då får jag lida en ond bråd död när morsan hinner ikapp mig. Varje gång fru Marguerite Baker äntrar ett rum måste jag således hitta skrymslen eller lådor att gömma mig bakom och taktiskt röra mig bland skuggorna för att undvika att bli upptäckt.

Gamescom-demot tickar in på dryga 20 minuter och påminner mer om Hideo Kojimas nedlagda projekt P.T än tidigare delar i Resident Evil-serien. Här är det säkerligen några fans som menar att Capcom istället borde gå tillbaka till rötterna helt, göra ett Playstation 1-spel fast med ny grafik och istället använda tredjepersonsspelet som ett nytt IP, men jag håller faktiskt inte med. Delvis är det helt uppenbart varför Capcom valt det nya perspektivet - det ger en fräschör till spelet och nya möjligheter att utforska Resident Evils universum, men det underlättar även för VR-portningen.

För Resident Evil 7: Biohazard kommer även vara kompatibelt med den virtuella verkligheten och det i form av Playstation VR. Perspektivet är unikt för Sonys konsol och kommer därmed inte att finnas tillgängligt på vare sig på PC eller Xbox One. Däremot släpps spelet till alla tre plattformar, men vill du ha tillgång till det nya sättet att spela på - ja, då är det bara att hosta upp pengar till både Playstation 4 och dess VR-tillbehör.

3

Jag frågade min presskontakt som medverkade under provspelningen om Capcom löst problemet med att de som testar spelet i VR mår illa. Undertecknad har inte testat just detta, och kan därmed heller inte bekräfta hur pass illa det är, men för den som tar sig tid att Googla så finns en hel del matnyttigt att läsa på om ämnet. Enligt presskontakten beror illamåendet till största del på kryp-mekaniken. Kroppen och hjärnan förstår inte hur den kan böja sig ner samtidigt som den sitter stilla, vilket utlöser en del obehagliga känslor. Detta är ett problem Capcom jobbar frenetiskt på att lösa och om planerna går i lås kommer Playstation VR-versionen putsas till en mer behaglig spelkänsla.

Efter 20 minuters ducka och flyende är jag mer än tillfredsställd med det jag fått provspela. Resident Evil 7: Biohazard känns tveklöst, om du frågar mig, som det serien behövt så länge. Det är mörkt, smutsigt, ruttet och stämningsfullt med ruggig musik ständigt smygande i bakgrunden. Nu återstår det bara att se ifall Capcom kan hålla ihop bygget och släppa ett spel som tar Resident Evil upp till sina glansdagar igen. Jag tror nog tusan det.

Resident Evil 7: Biohazard släpps 24 januari till Playstation 4, Xbox One och PC.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Andréas Göransson

Andréas Göransson

Chefredaktör

Från de skånska myllorna i söder kommer Eurogamers chefredaktör. Uppväxt med en Gameboy i sina svettiga labbar var Andréas länge Nintendo-frälst. Detta kom att ändras under mitten av 90-talet då Sony släppte sin gråa förstfödda. Sedan dess spelar Andréas det mesta, även om Pokémon fortfarande ligger honom närmast om hjärtat.